Соціальна відповідальність підприємства

Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.01.E.045
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: доцент, кандидат педагогічних наук Шевченко Ж.М.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: «Соціальна відповідальність підприємства» є формування у фахівців знань з теорії та практики розробки та реалізації соціально-відповідальних проектів та програм і набуття ними відповідних професійних компетенцій, що забезпечують сталий розвиток структури підприємства.
Завдання: Вивчення теоретичних положень і практики взаємодії держави, бізнесу, суспільства та людини у сфері соціальної відповідальності як умови стійкого розвитку суспільства. Визначення можливостей використання зарубіжного досвіду та аналіз можливостей використання елементів зарубіжних моделей соціальної відповідальності на підприємстві. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей: Загальні компетентності: ФКС 1.2. Здатність враховувати інтереси суспільства, беручи на себе відповідальність за вплив діяльності підприємства на споживачів, стейкхолдерів, працівників, громади та довкілля в усіх аспектах своєї діяльності.
Результати навчання: ПР 1.3 Визначати головні напрями співпраці державних установ та громадських організацій; ПР 1.4 Критично оцінювати отримані результати, опрацьовувати та аргументовано захищати прийняті рішення на основі фактичних / емпіричних даних практики; ПР 1.6 Застосовувати свої знання та розуміння для здійснення професійної діяльності у сфері соціального забезпечення, спрямованої на соціально - економічні зміни; ПР 1.9 Надавати інформаційну та нормативно-правову допомогу громадським організаціям, щодо формування соціальних проектів, що фінансуються з регіональних і місцевих бюджетів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Соціальне страхування Соціальний аудит та інспектування в системі соціальних служб Економічні основи соціального забезпечення Технології соціального забезпечення Експертиза якості соціальних змін Кількісний та якісний аналіз в соціальній роботі Менеджмент соціального забезпечення
Короткий зміст навчальної програми: На сьогодні вже є фактом віднесення „соціальної відповідальності” до системи цінностей сучасного суспільства. У сучасних умовах вона має стати домінантою ціннісних орієнтирів фахівця та системоутворюючим ядром ціннісних орієнтацій молоді. Саме тому формування соціальної відповідальності у майбутніх фахівців є необхідною умовою подолання кризових явищ системи цінностей сучасного українського суспільства. Дисципліна «Соціальна відповідальність підприємства» входить до складу дисциплін циклу професійної підготовки. Місце навчальної дисципліни в навчальному плані обумовлене тим, що система вищої освіти як носій вищих моральних цінностей суспільства має взяти на себе функцію виховання соціально-відповідальної поведінки та підготовки фахівця, здатного її реалізувати в своїй професійній діяльності.
Опис: Лекційні заняття Тема 1. Концептуальні основи соціальної відповідальності підприємства. Вступ до курсу. Мета та структура курсу, його зв’язок з попередніми курсами. Огляд рекомендованої літератури. Основні поняття та визначення. Історія становлення та розвитку соціальної відповідальності. Тема 2. Управління корпоративною соціальною відповідальністю. Суть і складові системи управління корпоративною соціальною відповідальністю. Порядок прийняття рішень у системі управління соціальною відповідальністю. Інструменти управління корпоративною соціальною відповідальністю. Тема 3. Соціально відповідальні відносини підприємства з територіальними громадами. Історичні аспекти розвитку громад. Еволюція етичного фактору в економічній діяльності. Вплив громади на роботу компаній та відповідальність компаній перед населенням. Розвиток партнерств з місцевою владою та громадою. Співпраця з органами місцевої влади у розробці програм з СВП. Участь компаній у життєдіяльності громад. Тема 4. Формування програми соціальної відповідальності підприємства. Модель СВП. Організаційне управління як один із ключових аспектів СВП. . Формування СВП у відносинах із працівниками. Формування СВП у відносинах зі споживачами. Формування складової СВП у відносинах із конкурентами. Формування СВП щодо довкілля. Формування СВП у відносинах із державою та міжнародною спільнотою. Відповідальність підприємців за соціальну справедливість у сфері розподілу доходів. СВП інформаційної політики підприємства. Тема 5. Оцінка результативності соціальної відповідальності підприємства. Змістовне наповнення категорій «ефективність» і «результативність» щодо оцінювання СВП-програм. Система показників оцінювання результативності СВП – програм. Основи класифікації методів оцінки ефективності соціальних інвестицій. Модель «Лондонської групи порівняльного аналізу» і особливості її використання. Моніторинг ефективності діяльності СВП. Практичні (семінарські, лабораторні) заняття Тема 1. Опрацювання рекомендованої літератури. Опрацювання питань для самоперевірки за темою «Основи соціальної відповідальності підприємства». Тема 2. Рішення Кейсу та опрацювання питань для самоперевірки за темою «Управління корпоративною соціальною відповідальністю». Тема 3. Рішення Кейсу та опрацювання питань для самоперевірки за темою «Вплив громади на роботу компаній та відповідальність компаній перед населенням». Тема 4. Рішення Кейсу та опрацювання питань для самоперевірки за темою «Формування програми соціальної відповідальності підприємства». Тема 5. Опрацювання питань для самоперевірки за темою «Формування СВП у відносинах із державою та міжнародною спільнотою».
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання здобувачів освіти з дисципліни «Соціальна відповідальність підприємств» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання. 1. Оцінювання проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання бакалавра зі спеціальності «Соціальне забезпечення», з використанням методів комплексної діагностики: семестровий контроль (СК) знань здобувачів освіти здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ). 2. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання є його тематика, завдання до практичних та індивідуальних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. 3. Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі.
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточний контроль — робота на практичних заняттях, індивідуальні контрольні роботи (40 %); - екзамен (60%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Корпоративна соціальна відповідальність: моделі та управлінська практика [Текст]: підручник / Саприкіна М. А., Ляшенко О., Саєнсус М. А., Місько Г. А., Зінченко А. Г.; за наук. ред. д.е.н., проф., засл. діяч науки і техніки України Редькіна О. С. – К. : ТОВ «Фарбований лист», 2011. – 480 с. Лендьел, М., Винницький, Б., Ратейчак, Ю., & Санжаровський, І. (2007). Посібник з моніторингу та оцінювання програм регіонального розвитку. Київ: К.І.С. Корпоративна соціальна відповідальність: підручник/ О. Гирик, О.Денис, О. Дубовик, І. Жеребило, А. Зінченко, Н. Реверчук, М. Саприкіна, Р. Семів, З. Скринник, К. Телюк; за заг.ред. д-ра екон. наук, проф. Т.С. Смовженко, д-ра екон. наук, проф. А.Я. Кузнєцової. – К.: УБС НБУ, 2009. – 214 с. Охріменко О.О., Іванова Т.В. Соціальна відповідальність. Навч. посіб. // Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут». – 2015. – 180 с. Грищук В.К. Соціальна відповідальність. Навчальний посібник, Львівський університет внутрішніх справ – 2012. – 152 с. Євтушенко В.А. Внутрішні та зовнішні інституційні форми корпоративної соціальної відповідальності / В.А. Євтушенко // Проблеми і перспективи розвитку підприємництва. – 2013. – С.40-46. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j- pdf. Ініціативи соціальної відповідальності 2017 «Майкрософт Україна» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.microsoft.com/ukraine.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).