Біологія клітини

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.00.O.009
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Доцент, к.х.н. Комаровська-Порохнявець Олена Зорянівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у забезпеченні студентам здобуття базових знань, розумінь і компетентностей з цитології і фізіології клітини, а саме, структурної організації еукаріотичних і прокаріотичних клітин, молекулярних компонентів і метаболізм клітини, життєвого циклу клітини і клітинний поділ.
Завдання: ЗК01. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях ФК02. Здатність використовувати ґрунтовні знання з хімії та біології в обсязі, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми. ФК04. Здатність працювати з біологічними агентами, використовуваними у біотехнологічних процесах (мікроорганізми, гриби, рослини, тварини; віруси; окремі компоненти). ФК15. Здатність дотримуватися вимог біобезпеки, біозахисту та біоетики.
Результати навчання: ПРН07. Вміти застосовувати знання складу та структури клітин різних біологічних агентів для визначення оптимальних умов культивування та потенціалу використання досліджуваних клітин у біотехнології. ПРН10. Вміти проводити експериментальні дослідження з метою визначення впливу фізико-хімічних та біологічних факторів зовнішнього середовища на життєдіяльність клітин живих організмів. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити : • Вступ до фаху. Історія біотехнології та біоетика • Гігієна, діагностика людини, екомоніторинг • Хімія 2 (органічна хімія) кореквізити : • Загальна мікробіологія і вірусологія • Біохімія • Молекулярна біологія • Генетика (загальна та молекулярна)
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Біологія клітини» формує у студентів сучасні явлення про основи цитології та фізіології клітини, що передбачає вивчення структурної будови і життєдіяльності клітини, як найменшої елементарної одиниці живого, якій властиві відтворення, метаболізм, реактивність, мінливість, а також знайомить студентів з основними методами дослідження ультраструктури клітини, ідентифікації хімічних компонентів і органел клітини, методами дослідження живих клітин. У результаті вивчення цієї дисципліни студент набуває вміння обґрунтувати залежність функціонального стану клітини від структурних особливостей будови органел клітини та отримує відповідні навички та компетентності необхідних для освоєння знань з подальших фахових дисциплін, що дозволить успішно їх використовувати у майбутній професійній діяльності у галузі біотехнології та біоінженерії.
Опис: Основні поняття і терміни цитології. Методи вивчення клітини. Морфофізіологічні особливості клітин різних клітинних типів. Хімічна організація клітини Загальна характеристика структури клітини. Плани будови прокаріотичної та еукаріотичної клітини. Поверхневий апарат клітини. Біологічні мембрани. Структура і функції цитоплазми. Одномембранні органели клітини; взаємозв’язок одномембранних органел у клітині. Двомембранні органели клітини; будова і функція ядра; біосинтез білка. Немембранні органели. Внутрішньоклітинні включення. Цитоскелет. Метаболізм клітини. Відтворення клітин. Явище апоптозу.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є поточний і семестровий контроль, який здійснюється на основі навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль проводиться у формі: письмово-усного експрес-контролю та оцінювання роботи студента на лабораторних заняттях. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 40 балів: - письмово-усний експрес-контроль – 20 балів - звіти лабораторних робіт – 20 балів Екзаменаційний контроль охоплює письмову (50 балів) та усну (10 балів) компоненту.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Молекулярна біологія клітини / [Альбертс Б., Джонсон А., Левіс Д. та ін].- Львів: Видавничий дім «Наутілус», 2018. – 1536 с. 2. Cell biology: a short course / Stephen R. Bolsover, Jeremy S. Hyams, Elizabeth A. Shephard, Hugh A. White, Claudia G. Wiedemann - 3nd ed., Wiley-Blackwell (13 May 2011) - 2011, - 432 с. 3. Cell biology /Thomas D. Pollard, William C. Earnshaw, Jennifer Lippincott-Schwartz. Graham Т. Johnson -3nd ed., 2017- 900 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).