Генетика (загальна та молекулярна)

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.00.O.031
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Доцент, к.х.н. Комаровська-Порохнявець Олена Зорянівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у забезпеченні студентам здобуття базових знань, розумінь і компетентностей з аналізу загально-генетичних та молекулярно-генетичних процесів і явищ у мікроорганізмів, рослин, тварин та розкрити їх значення у сучасному біотехнологічному процесі.
Завдання: ЗК05. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями СК04. Здатність працювати з біологічними агентами, використовуваними у біотехнологічних процесах (мікроорганізми, гриби, рослини, тварини; віруси; окремі компоненти). СК05. Здатність здійснювати експериментальні дослідження з вдосконалення біоагентів, в тому числі викликати зміни у структурі спадкового апарату та функціональній активності біологічних агентів. ФК02. Здатність використовувати знання про структурно-функціональні особливості будови клітин, тканин, органів і систем органів людського організму та клітинні і генетичні маніпуляції.
Результати навчання: ПРН11. Вміти здійснювати базові генетичні дослідження з вдосконалення і підвищення біосинтетичної здатності біологічних агентів (індукований мутагенез з використанням фізичних і хімічних мутагенних факторів, відбір та накопичення ауксотрофних мутантів, перенесення генетичної інформації тощо). АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: - Загальна мікробіологія і вірусологія - Біологія клітини - Загальна біотехнологія Кореквізити: - Біоінженерія (клітинна та генетична) - Загальна імунологія - Промислова біотехнологія
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна "Генетика (загальна та молекулярна)" формує у студентів сучасні уявлення про матеріальні та молекулярні основи спадковості, закономірності успадкування та принципи спадковості, типи мінливості і причини її виникнення, генетичні процеси на рівні організму та популяції, структуру та функцію гена, молекулярну організацію генетичних процесів, механізми збереження, передачі та реалізації генетичної інформації, значення генетики як теоретичної основи селекції та біотехнології, а також знайомить студентів з основними методами генетичних досліджень. У результаті вивчення цієї дисципліни студент набуває вміння застосовувати отримані знання у практичній діяльності при розробці та забезпеченні технологічних процесів як у традиційних біотехнологічних виробництвах, так і у пріоритетних напрямках сучасної біотехнології – клітинній та генетичній інженерії мікроорганізмів, рослин та тварин, ДНК-технологіях, біотехнології одержання біологічно активних сполук, агробіотехнології, вирішенні проблем генетичної та біологічної безпеки.
Опис: Основні генетичні поняття. Будова та функції хромосом. Закономірності спадковості. Закони Менделя. Взаємодія генів. Механізми визначення статі. Групи зчеплення та кросинговер. Закономірності успадкування цитоплазматичних генів. Мінливість. Процеси мутагенезу. Генетичні процеси на рівні організму та популяції. Структура та функції гена. Особливості організації геномів у прокаріотів і еукаріотів. Регуляція дії гена. Генетичні основи селекції. Біологічна та соціальна спадковість. Охорона генофонду.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (ПК) здійснюється під час лабораторних та практичних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного експрес-контролю на практичних заняттях та оцінювання роботи студента на лабораторних заняттях Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзаменаційний контроль охоплює письмову (50 балів) та усну (10 балів) компоненту.
Критерії оцінювання результатів навчання: • поточний контроль: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, експрес-тестування (40 балів) • підсумковий контроль: контрольний захід (екзамен) письмово-усна форма (60 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Генетика : підручник / А.В. Сиволоб, С.Р. Рушковський, С.С. Кир’яченко та ін.; за ред. А.В. Сиволоба. – К. : Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2008. – 320 с. 2. Стрельчук С.І., Демідов С.В., Бердишев Г.Д., Голда Д.М. Генетика з основами селекції. - К.: Фітосоціоцентр, 2000. - 292с. 3. Терновська Т.К. Генетичний аналіз: Навчальний посібник з курсу «Загальна генетика». – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2010. – 335 с. 4. Molecular Biology of the Cell. B. Alberts , A. Johnson, J. Lewis, D. Morgan, M.Raff, K. Roberts. / W. W. Norton & Company; Sixth Edition (November 18, 2014).-1464 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).