Фізика
Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.00.O.018
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Загальної фізики
Лектор: Українець Наталія Андріївна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: • інтегральна компетентність:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у біотехнології та біоінженерії, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів біотехнології та біоінженерії;
• загальні компетентності:
ЗК 01. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
ЗК 06. Навички здійснення безпечної діяльності;
• фахові компетентності:
ФК 01. Здатність використовувати знання з математики та фізики в обсязі, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми;
Результати навчання: Програмні результати навчання:
ПР 01. Вміти застосовувати сучасні математичні методи для розв’язання практичних задач, пов’язаних з дослідженням і проектуванням біотехнологічних процесів. Використовувати знання з фізики для аналізу біотехнологічних процесів;
АіВ. Здатність адаптуватися до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. Здатність розуміти основні засади екології, охорони праці, безпеки життєдіяльності та їх застосовати.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: вища математика.
Супутні і наступні навчальні дисципліни: фізична та колоїдна хімія,
процеси та апарати біохімічної інженерії.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна фізика для здобувачів освіти першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю біотехнології та біоінженерія включає в себе 7 тем лекційних занять, 7 тем практичних занять, 7 лабораторних робіт у трьох навчальних лабораторіях і однієї розрахункової роботи для студентів денної форми навчання. Результатами навчання будуть знання основних фізичних понять, явищ та законів, уміння самостійно планувати та проводити фізичний експеримент, аналізувати його результати, користуватися приладами для вимірювання механічних, термодинамічних, електричних та оптичних величин. Ці заняття охоплюють розділи фізики від механіки та молекулярної фізики до фізики атома і становлять важливу складову фундаментальної підготовки здобувачів освіти за спеціальністю 162 біотехнології та біоінженерія.
Опис: Кінематика та динаміка. Елементи механіки рідин та газів.
Механічні коливання і хвилі.
Молекулярно-кінетична теорія ідеального газу. Основи термодинаміки.
Електростатика та постійний електричний струм.
Електромагнетизм.
Хвильова та квантова оптика.
Елементи фізики атомів і молекул та атомного ядра.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – виконання та захист лабораторних робіт, виконання та захист розрахункової роботи, тестовий контроль самостійної роботи.
Екзаменаційний контроль – тест, перевірка розв’язання задач, усне опитування
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів
Максимальна оцінка в балах за різні види навчальної активності
Поточний контроль - 40 балів, у тому числі:
Лабораторні роботи – 20 балів,
Контроль самостійної роботи – 10 балів,
Розрахунково-графічна робота – 10 балів.
Екзаменаційний контроль – 60 балів, із них
за письмову компоненту – 50 балів,
за усну компоненту – 10 балів.
Разом за дисципліну –100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Зачек І.Р. Фізика і хімічні технології. Посібник. / І.Р. Зачек, С.І. Ющук, О.Б. Біленька. – Л.: Афіша, 2014. – 352с.
2. Фізика. Підручник. / І.Є. Лопатинський, І.Р. Зачек, Г.А. Ільчук, Б.М. Романишин. – Л.: Афіша, 2005. – 394 с.
3. Лабораторний практикум з фізики. Частина 1. Лабораторія механіки та молекулярної фізики: Навчальний посібник / І.В.Бандрівчак, С.Р. Баран, І.М.Бордун та ін. Видання друге, виправлене і доповнене. – Л.: Видавництво НУ „ЛП”, 2010. – 188 с.
4. Лабораторний практикум з фізики. Частина 2. Електрика і магнетизм / За ред. І.Є. Лопатинського; А.М.Андрейко, Ю.М. Білинський, В.О. Березіна та ін. – Л., Видавництво НУ „ЛП”, 2006. – 204 с.
5. Лабораторний практикум з фізики. Частина 3. Оптика та атомна фізика: Навчальний посібник / М.М.Рудка, І.Є. Лопатинський, С.О. Юр’єв та ін. – Л.: Вид-во НУ „ЛП”, 2006 р. – 264 с.
6. Лопатинський І. Є. Збірник задач з фізики: навчальний посібник / І. Є. Лопатинський, І. Р. Зачек, С. О. Юр'єв, та ін. – Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2021. – 244 c.
7. Збірник задач з фізики з розв'язками: навчальний посібник / І. Є. Лопатинський, І. Р. Зачек, О. Б. Біленька та ін. – Львів: ПП "Ощипок М.М.", 2020. – 260 c.
8. Лопатинський І.Є., Зачек І.Р., Середа В.М., Крушельницька Т.Д., Українець Н.А. Збірник задач з фізики: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2003. – 121с.
9. Вивчення електростатичного поля та його графічне зображення: Інструкція до лабораторної роботи № 1 (лабораторія електричних та магнітних явищ) / Укл.: Н.А. Українець, М.В. Чекайло. - Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2016. – 12с.
10. Вивчення однофазного індукційного лічильника електричної енергії: Інструкція до лабораторної роботи № 12 (лабораторія електричних та магнітних явищ) / Укл.: Н.А. Українець, М.В. Чекайло, Н.Т. Покладок. - Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2016. – 9с.
11. Методика та приклади розв’язування задач з фізики. Розділ «Постійний струм» : метод. вказівки для студентів усіх форм навчання / уклад.: О. В. Рибак, Н. А. Українець. – Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2018. – 15 с.
12. Розширення діапазону вимірювання амперметра і вольтметра; Інструкція до лабораторної роботи № 21 з курсу загальної фізики (лабораторія електричних та магнітних явищ) / Укл.: В.О. Березіна, О.Б. Біленька, М.М. Романюк, Н.А. Українець – Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2019. – 18 с.
https://www.youtube.com/channel/UCSdDqsIYf9v5UEWTNda1YBw/featured
https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1559
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).