Біохімія

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.00.O.016
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доц. Марінцова Наталія Геннадіївна.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дисципліна “Біохімія” є спеціальним курсом для студентів, що навчаються на базовому напрямку 162 “Біотехнології та біоінженерія” має своєю метою ознайомити студентів з природою речовин, з яких побудований живий організм, а також послідовність і взаємозв’язок хімічних перетворень і взаємодій, які характерні для живого і відрізняють його від неживого і підготувати спеціалістів для роботи на біохімічних та фармацевтичних підприємствах.
Завдання: • Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі біотехнології та біоінженерії. фахові компетентності: • Здатність використовувати знання перебігу біохімічних процесів в клітині та застосовувати їх для досягнення інших результатів освітньої програми. • Здатність використовувати знання з структурної організації клітини, методи її дослідження. • Здатність використовувати знання про структурно-функціональні особливості будови клітин, тканин, органів і систем органів людського організму та клітинні і генетичні маніпуляції. • Здатність застосовувати знання анатомії та фізіології людини для розробки засобів біокоректорів здоров’я та відомості про взаємозалежність між анатомічною будовою і фізіологічною функцією органів людського організму в філогенетичному і онтогенетичному аспекті.
Результати навчання: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у біотехнології та біоінженерії, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів біотехнології та біоінженерії. Вміти здійснювати якісний та кількісний аналіз речовин неорганічного, органічного та біологічного походження, використовуючи відповідні хімічні методи. Вміти визначати та аналізувати основні фізико-хімічні властивості органічних сполук, що входять до складу біологічних агентів (білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи, ліпіди). Використовувати знання про структуру макромолекул в органелах клітин для створення біопрепаратів та вивчення механізму обмінних процесів в організмі та визначення вмісту білкових, вуглеводневих та ліпідних компонентів. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Біологія клітини, Гігієна, діагностика людини кореквізити: Загальна мікробіологія і вірусологія, Молекулярна біологія
Короткий зміст навчальної програми: Метою даної дисципліни є формування у студентів цілісного уявлення про будову, хімічні властивості та біологічну роль органічних сполук, які беруть участь у процесах метаболізму людини: низькомолекулярних біорегуляторів (вітамінів, гормонів, інших природних та синтетичних біологічно активних сполук, включаючи деякі лікарські засоби і токсичні сполуки) та біополімерів (вуглеводів, білків, нуклеїнових кислот).
Опис: Хімічний склад і структура клітинних стінок. Клітинні мембрани. Будова амінокислот. Білки, структура білків. Класифікація білків. Класифікація ліпідів. Жирні кислоти. Функції ліпідів. Класифікація вуглеводів. Біологічні функції вуглеводів. Нуклеозиди, нуклеотиди і нуклеїнові кислоти. Будова нуклеїнових кислот. Класифікація і номенклатура ферментів. Специфічність дії ферментів. Регуляція дії ферментів. Жиророзчинні і водорозчинні вітаміни, їх роль в живих організмах. Гормони людини і тварин.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмового експрес-контролю (індивідуальні завдання) та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з лабораторних робіт, два індивідуальних завдань – 30 балів; • підсумковий контроль - 70 балів ( контрольний захід, іспит): письмово-усна форма
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Біологічна хімія. / Марінцова Н.Г., Журахівська Л.Р.. Губицька І.І., Болібрух Л.Д., Курка М.С. // Підручник з грифом МОН України. -Львів. Навч. вид.- НУ “ЛП”. - 2009. – 324 с. 2. Біологічна хімія / Марінцова Н.Г., Половкович С.В., Новіков В.П. // Підручник з грифом МОН України. -Львів. Навч. вид.- НУ “ЛП”. - 2013. – 336 с. 3. Біологічна і біоорганічна хімія: у 2 кн.: підручник. Кн. 1. Біоорганічна хімія (ВНЗ ІV р. а.) / за ред. Б. С. Зіменковського, І. В. Ніженковської. Вид. : ВСВ "Медицина", 2022. – 272 с. 4. Біологічна і біоорганічна хімія: у 2 книгах: підручник. Кн. 2. Біологічна хімія (ВНЗ ІV р. а.) / за ред. Ю. І. Губського, І. В. Ніженковської. Вид.: ВСВ "Медицина", 2021. – 544 с. 5. Біологічна хімія: підручник / О. Я. Скляров, Н. В. Фартушок, Т. І. Бондарчук. – Тернопіль: ТДМУ, 2015. – 706с. 6. Біологічна і біоорганічна хімія: у 2 книгах.: підручник — Книга 2. Біологічна хімія: Підручник для мед. ВНЗ ІV р. а.. – 2-е вид., випр. Затверджено МОН / За ред. Ю. І. Губського, І. В. Ніженковської. — К., 2017. – 544с. 7. Гонський Я. І., Максимчук Т. П., Калинський М. І. Біохімія людини. Підручник. – Тернопіль : Укрмедкнига, 2013. - 744 с. 8. Губський Ю. І. Біологічна хімія: Підручник. – Київ-Тернопіль : Укрмедкнига, 2011. – 664 с. 9. Біологічна та біоорганічна хімія [Текст] : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. О. Мардашко, Л. М. Миронович, Г. Ф. Степанов ; Одес. нац. мед. ун-т. - О. : Одеський мед університет, 2011. - 235 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).