Основи охорони праці та безпека життєдіяльності
Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.00.O.033
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: К.х.н., Токарєва Марія Олександрівна.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у біотехнології та біоінженерії, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів біотехнології та біоінженерії.
загальні компетентності:
ЗК06. Навички здійснення безпечної діяльності.
ЗК07. Прагнення до збереження навколишнього довкілля.
фахові компетентності:
ФК03. Здатність аналізувати небезпечні для людини та навколишнього середовища чинники виробничого процесу, надзвичайні ситуації та враховувати їх при плануванні та проведенні технологічного процесу на виробництві.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
ПР22. Вміти враховувати соціальні, екологічні, естетичні, економічні аспекти, вимоги охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки під час формування технічних рішень. Вміти використовувати різні види, форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
ПР28. Вміти проводити та обирати методи контролю, в тому числі інструментального контролю та керування біотехнологічним процесом та надавати фахові послуги з підготовки біоагентів для галузей охорони здоров’я і екології довкілля.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика,
Фізика,
Хімія
Виконання та захист бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Основи охорони праці — це комплексна дисципліна, яка вивчає законодавчу та нормативну базу з питань охорони праці, гігієну праці та виробничу санітарію, техніку безпеки та пожежну безпеку, обумовлену відповідними державними стандартами освіти, для збереження охорони життя та здоров'я працівників по відношенню до результатів виробничої діяльності.
Безпека життєдіяльності як наука розглядає проблеми охорони здоров’я і безпеки людини у навколишньому середовищі, виявляє небезпечні та шкідливі чинники, розробляє методи і способи захисту людини шляхом зниження небезпечних і шкідливих чинників до допустимих значень, розробляє способи ліквідації наслідків небезпечних і надзвичайних ситуацій.
Опис: 1. Законодавча та нормативна база з питань охорони праці.
2. Гігієна праці та виробнича санітарія.
3. Електробезпека.
4. Пожежна безпека.
5. Категорії і поняття в безпеці життєдіяльності, таксономія небезпек, ризик як кількісна оцінка небезпек.
6. Природні загрози та характер їхніх проявів і дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки.
7. Техногенні небезпеки та їх наслідки.
8. Застосування ризик-орієнтованого підходу для побудови імовірнісних структурно-логічних моделей виникнення та розвитку надзвичайних ситуацій.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – (40 балів). Виконання обов’язкових лабораторних робіт та їх захист у вигляді усної компоненти. Виконання індивідуальних практичних занять, написання розрахунково-графічної роботи.
Підсумковий контроль – (60 балів, семестровий іспит); письмова та усна компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: Формою семестрового контролю навчальної дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» є семестровий екзамен. Відповідно, семестрова оцінка виставляється як сумарна оцінка результатів поточного контролю усіх видів обов’язкових робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни та написанням семестрового екзамену згідно вибраного білету, а саме:
max 50 балів за письмову компоненту згідно екзаменаційного білету. Структура білету включає ІІІ рівні складності. (І рівень складається із 8 тестових питань, кожне питання оцінюється у 2 бали, тести на достовірність твердження; ІІ рівень складається із 8 тестових питань, кожне з яких оцінюється у 3 бали, з вибором однієї правильної відповіді; ІІІ рівень складності складається із 2 описових питань, які оцінюються у 5 балів кожне, на які студент повинен дати грунтовну відповідь.
max 10 балів – усна компонента, згідно якої викладач спілкується із студентом та оцінює його знання.
max 10 балів за виконання практичних робіт (max 10 балів за роботу, з яких 6 балів ? за правильність виконання індивідуального завдання, 4 бали за систематичність роботи та рівень знань, продемонстрований в усних відповідях);
max 10 балів за виконання розрахунково-графічної роботи (max 4 балів за правильність виконання розрахункової частини, max 5 балів за правильність виконання ілюстративного матеріалу та формулювання висновків, max 1 бал за дотримання вимог щодо оформлення та структури роботи).
max 20 балів за виконання лабораторних робіт (max 5 балів за роботу, причому оцінці підлягають результати виконання, дотримання вимог щодо оформлення і захист робіт шляхом тестування у ВНС);
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Безпека життєдіяльності: Навчальний посібник / Мохняк С.М., Дацько О.С., Козій О.І. і ін. – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2009. - 264с.
2. Гогіташвілі Г.Г. та ін. Управління охорони праці та ризиком за міжнародними стандартами. – К.: Знання, 2007. – 367 с.
3. Жидецький В.Ц. та ін. Охорона праці. – Львів: Афіша, 2000. – 348 с.
4. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці. Курс лекцій. Практикум: Навчальний посібник. – 2-ге вид., стер. – Суми: ВТД “Університетська книга”, 2007. – 496 с.
5. Кучерявий В.П., Павлюк Ю.Є., Кузик А.Д. Охорона праці: Навч. посібник. – Львів: Оріяна-Нова, 2007. – 368 с.
6. Яремко З.М., Тимощук С.В., Третяк О.І. та ін. Охорона праці: навч. посібник. – Львів: Видав. центр ЛНУ ім. І.Франка, 2010. – 374 с.
7. Пістун І. П. Безпека життєдіяльності: Навч. посіб. – Суми: Університет. книга, 1999. – 301 с.
8. Ярошевська В.М., Ярошевський М.М., Москальов І.В. Безпека життєдіяльності. – К.: НМЦ, 1997. – 292 с.
9. Петрук М.П., Гіщак Х.Я., Гончарук В.Є., Васійчук В.О., та ін. Безпека життєдіяльності: Конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей і форм навчання – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2011. – 226 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).