Загальна біотехнологія

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.00.O.029
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доц. Курка Марія Северинівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення дисципліни полягає у забезпеченні студентам здобуття базових знань, розумінь і компетентностей необхідних для майбутньої професійної діяльності біотехнолога в промисловості чи науково-дослідних інститутах даної галузі: вивчення умов і особливостей культивування біологічних агентів – продуцентів біологічно-активних речовин (БАР), процесів біосинтезу цільового продукту, методів керування процесами біосинтезу, способів та прийомів промислової реалізації біотехнологічного процесу, а також ознайомлення студентів із принципами розробки біотехнологій.
Завдання: - загальні компетентності: Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі біотехнології та біоінженерії. - фахові компетентності: Здатність проводити аналіз сировини, матеріалів, напівпродуктів, цільових продуктів біотехнологічного виробництва. Здатність аналізувати небезпечні для людини та навколишнього середовища чинники виробничого процесу, надзвичайні ситуації та враховувати їх при плануванні та проведенні технологічного процесу на виробництві.
Результати навчання: - вміти складати базові поживні середовища для вирощування різних біологічних агентів. Оцінювати особливості росту біологічних агентів на середовищах різного складу; - використовуючи мікробіологічні, хімічні, фізичні, фізико-хімічні та біохімічні методи, вміти здійснювати хімічний контроль (визначення концентрації розчинів дезинфікувальних засобів, титрувальних агентів, концентрації компонентів поживного середовища тощо), технологічний контроль (концентрації джерел вуглецю та азоту у культуральній рідині упродовж процесу; концентрації цільового продукту); мікробіологічний контроль (визначення мікробіологічної чистоти поживних середовищ після стерилізації, мікробіологічної чистоти біологічного агента тощо), мікробіологічної чистоти та стерильності біотехнологічних продуктів різного призначення; - вміти обґрунтувати вибір біологічного агента, складу поживного середовища і способу культивування, необхідних допоміжних робіт та основних стадій технологічного процесу методами та способами культивування, біосинтезу, біотрансформації, біоіндикації та біотестування біооб’єктів; - здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Біологія клітини Загальна мікробіологія і вірусологія Біохімія Кореквізити: Генетика (загальна та молекулярна) Імунологія Біоінженерія (клітинна, генетична)
Короткий зміст навчальної програми: Біотехнологія продуктів мікробного синтезу. Біотехнологія ферментних препаратів. Виробництво органічних кислот; вітамінів; антибіотиків; мікробних поверхнево-активних речовин. Біотехнологія полісахаридів. Одержання промислово важливих стероїдів; мікробних імунобіологічних препаратів. Харчова біотехнологія. Екологічна біотехнологія. Генетичної інженерія. Клітинна інженерія. Біотехнологія клітин тварин і людини.
Опис: Історія та розвиток біотехнологічної науки. Біологічні агенти біотехнології. Поживні середовища в біотехнології. Основні закономірності культивування мікроорганізмів та отримання продуктів мікробного синтезу. Теоретичні основи стерилізації. Класифікація продуктів мікробного синтезу. Біосинтез вторинних метаболітів. Біотехнологія полісахаридів. Одержання промислово важливих стероїдів. Одержання мікробних імунобіологічних препаратів. Біосинтез продуктів бродіння. Біотехнологія ферментних препаратів. Харчова біотехнологія. Екологічна біотехнологія. Генетична інженерія.
Методи та критерії оцінювання: • письмово-усний експрес контроль – 40 балів; • підсумковий контроль - 60 балів ( контрольний захід, іспит): письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) та семестровий (СК) контроль, який здійснюється із навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять, з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних знань та умінь студента, за сумарним значенням оцінки в балах всіх видів завдань, виконаних за семестр відповідно до робочої навчальної програми з дисципліни та фактичного навчального робочого часу. ПК - виконання індивідуального наукового завдання (20 балів), 2 письмово-усні експрес-контролі (по 5 балів кожен) та лабораторні заняття (10 балів). Оцінювання лабораторних занять - кожна лабораторна робота оцінюються у 10 балів, з яких 5 балів – оцінювання знань студента по підготовці до лабораторної роботи (допуск) і 5 балів на оформлення та захист лабораторної роботи, в кінці семестру виводиться середній бал. Семестровий контроль – це вид підсумкового контролю, який виявляє рівень засвоєння студентом навчальної дисципліни з урахуванням результатів поточного контролю. СК проводиться у формі семестрового іспиту (письмово-усний контроль). Семестровий іспит – охоплює письмову (50 балів) та усну (10 балів) компоненти.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Загальна біотехнологія: підручник / Т. П. Пирог, О. А. Ігнатова. - К.: НУХТ, 2009. - 336 с. 2. В.Г. Герасименко, М.О. Герасименко, М.І. Цвіліховський та ін. Біотехнологія. Підручник; Під общ. ред. В.Г. Герасименко.-К.:Фірма «ІНКОС»,2006.-647с. 3. Сидоров Ю.І., Влезло Р.Й., Новіков В.П. Процеси і апарати мікробіологічної промисловості (З томи). -Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка", 2004. -252 с. 4. Промислова біотехнологія : навчальний посібник / М.Д. Мельничук. – Київ: ФОП Корзун Д.Ю., 2014. – 252 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).