Фармацевтична хімія

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.01.E.051
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Доцент Болібрух Лілія Дмитрівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дисципліна “Фармацевтична хімія” є спеціальним курсом, що викладається для студентів спеціальності 162 Біотехнології та біоінженерія. Вона має своєю метою ознайомити студентів з індивідуальними лікарськими засобами, їх структурними формулами, в яких нагромаджена інформація про фізичні, хімічні та фармакологічні властивості, аналітико-функціональні групи, що знаходяться в їх молекулах і з наявністю яких зв'язані методи ідентифікації та кількісного визначення, перспективами створення нових ефективніших лікарських засобів; а також підготувати студентів до виробничо-технологічної діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів: Інтегральної компетентності (ІНТ) Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у біотехнології та біоінженерії, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів біотехнології та біоінженерії. Фахових компетентностей: ФК01.2. Здатність використовувати знання про фармакологічні властивості хімічних субстанцій для аналізу сучасних лікарських засобів. ФК01.12. Здатність використовувати знання про будову, реакційну здатність, взаємозв’язок хімічної структури і біологічної активності сполук мікробного, біосинтетичного, хімічного походження.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: •вміти використовувати ґрунтовні знання з загальної, неорганічної, аналітичної та фізико-колоїдної хімії в обсязі, необхідному для засвоєння загально-інженерних та професійно-орієнтованих дисциплін; •вміти проводити аналіз сировини, матеріалів, напівпродуктів, цільових продуктів біотехнологічного виробництва, біопродукції, біопрепаратів; •знати основи впровадження хімії природних, фармацевтичних, токсикозканцерогенних та інших біологічно активних речовин, структури і властивостей неорганічних, органічних та біоорганічних речовин, а також методів їх якісного та кількісного аналізу у біотехнологічних та фармацевтичних виробництвах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: • Загальнахімія • Органічна хімія • Аналітична хімія Кореквізити: • Хімія біологічно активних речовин • Хімія канцерогенів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Фармацевтична хімія» формує у студентів сучасні уявлення про індивідуальні лікарські засоби, фізичні, хімічні та фармакологічні властивості, методи аналізу, а саме визначення тотожності, кількісне визначення, зберігання та застосування лікарських засобів. У результаті вивчення цієї дисципліни студент набуває відповідних знань, умінь, навичок та компетентностей, необхідних для організації діяльності підприємств біотехнологічної промисловості та вирішення практичних завдань із забезпечення якості.
Опис: Неорганічні лікарські препарати. Препарати галогенів, йоду, галідів. Препарати перекису гідрогену. Препарати сполук бору, магнію, кальцію та барію. Методи ідентифікації та кількісного визначення. Органічні лікарські препарати. Аліфатичні сполуки. Спирти та їх ефіри. Альдегіди та їх похідні. Гідроароматичні сполуки. Реакції ідентифікації та методи кількісного визначення, зберігання та застосування. Ароматичні сполуки. Феноли. Похідні ароматичних кислот. Похідні амідів сульфанілової кислоти.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: виконання контрольної роботи, письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі диференційованого заліку (заліку). Диференційований залік – це форма СК результатів навчання студента виключно за всіма видами робіт, передбачених програмою навчальної дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, тестування, контрольна робота – 50 балів; • підсумковий контроль - 50 балів (контрольний захід, залік): письмово-усна форма.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. М.Туркевич, О.Владзімірська, Р. Лесик. Фармацевтическая химия. Вінниця «Нова книга», 2003. -464 с. 2. За заг.редакцією проф.. Безуглого П.О. Фармацевтична хімія. Вінниця «Нова книга». 2008. -544с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).