Хімія канцерогенів
Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.01.E.052
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Доцент, к.б.н. Яремкевич Олена Святославівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: фахові компетентності:
ФК01.11. Здатність використовувати знання про вплив шкідливих факторів на здоров’я живих організмів, методологію визначення токсичності ксенобіотиків в довкіллі та процеси провокування онкогенезу.
Результати навчання: - Здатність використовувати знання про вплив шкідливих факторів на здоров’я живих організмів, мотодологію визначення токсичності ксенобіотиків в довкіллі та процеси провокування онкогенезу;
- Здатність застосовувати базові знання про джерела та типи канцерогенів для запобігання їх шкідливого впливу на людський організм через споживання води, продуктів харчування та перебуванням людини в екологічно небезпечному середовищі;
- Здатність організувати роботу відповідно до вимог безпеки життєдіяльності й охорони праці;
- Здатність використовувати знання й практичні навички щодо вибору якісної харчової продукції (сировини) для забезпечення власного та суспільного гармонійного розвитку та здоров’я;
- Здатність використовувати знання сучасних методів профілактики, діагностики та лікування онкозахворювань.
- Здатність демонструвати розуміння основ охорони навколишнього середовища та безпеки життєдіяльності;
- Уміння застосовувати сучасні експериментальні методи для оцінки якості води та ґрунтів в лабораторних умовах та в умовах виробництва.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Загальна та органічна хімія;
Гігієна та асептика та екомоніторинг;
Основи охорони праці та безпека життєдіяльності;
Гігієнічні основи охорони продуктів харчування.
Кореквізити:
Технологічна практика;
Біоінженерія (клітинна та генетична);
Біопошкодження та біотрансформація органічних сполук.
Короткий зміст навчальної програми: Загальні принципи канцерогенної небезпеки. Джерела забруднення біосфери канцерогенними речовинами органічної та неорганічної природи (природні катаклізми, техногенні катастрофи, метаболічні перетворення, антропогенні викиди). Забруднення харчових продуктів важкими металами. Забруднення продуктів харчування радіонуклідами. Забруднення нітратами та нітритами. Забруднення продуктів харчування метаболітами мікроорганізмів. Організація та нормативні документи щодо обмеження канцерогенних впливів. Гранично допустимі концентрації токсичних та канцерогенних речовин. Багатостадійність канцерогенезу. Ініціатори та промотори канцерогенезу. Профілактика раку.
Опис: Предмет дисципліни, її зміст та місце у навчальному процесі. Загальні принципи канцерогенної небезпеки.
Організація та нормативні документи щодо обмеження канцерогенних впливів. Класифікація канцерогенів.
Канцерогенез – поліетіологічне захворювання.
Супресори пухлин – регулятори клітинного циклу.
Бласттрансформація.
Вірусний онкогенез.
Метаболічні перетворення токсичних речовин. Біобезпека продуктів харчування. Профілактика онкозахворювань.
Методи та критерії оцінювання: Письмові звіти до лабораторних робіт, усне опитування - 20 балів, індивідуальне науково-дослідне завдання - 20 балів;
Підсумковий контроль (контрольний захід) - 60 балів: письмова форма (50 балів), усна компонента (10 балів).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 40:
Письмові звіти до лабораторних робіт, усне опитування – 20
Контрольна робота (реферат, презентація) – 20
Залікова контрольна робота – 50
в тому числі (Усна компонента – 10)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Токсикологія продуктів харчування: підручник /С. А. Воронов, Ю.Б. Стецишин, Ю.В. Панченко, А.М. Когут. — Львів: В-во Львівської політехніки, 2014. — 556 с.
2. Екологічна біотехнологія. Книга І: підручник / Швед О.В., Миколів О. Б., Комаровська-Порохнявець О.З. — В-во Львівської політехніки, 2014. — 357 с.
3. Екологічна біотехнологія. Книга ІІ: підручник / Швед О.В., Миколів О. Б., Комаровська-Порохнявець О.З. — В-во Львівської політехніки, 2014. — 416 с.
4. Яремко З. Безпека життєдіяльності: Навч. посібник -К.: Центр навчальної літератури, 2005. -317 с.
5. Xu H , Raafat el-Gewely M . p53-responsive genes and the potential for cancer diagnostics and therapeutics development. Biotechnol Annu Rev. 2001;7:131–64.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).