Біотехнологія ферментних препаратів
Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.02.E.072
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Професор, д.б.н. Гавриляк Вікторія Василівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • знати будову, загальну характеристику, класифікацію та номенклатуру ензимів та ферментних препаратів, джерела їх отримання;
• знати загальні уявлення, молекулярні механізми та термодинамічні закономірності їх дії;
• знати про специфічність дії ферментів та кінетику ферментативних процесів;
• знати шляхи та механізми регуляції ферментативних процесів;
• знати про іммобілізовані ферменти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Біологія клітини
Біохімія
Кореквізити:
Основи фармацевтичної біотехнології
Біотехнологія білків
Короткий зміст навчальної програми: Визначення ферментів, їх властивості, номенклатура та класифікація. Походження та значення ферментів. Будова ферментів. Групи кофакторів. Активний та алостеричний центр ферменту. Класи ферментів. Кінетичні характеристики та термодинамічні закономірності дії ферментів. Молекулярні механізми дії ферментів. Залежність швидкості ферментативної реакції від концентрацій субстрату. Рівняння Міхаеліса-Ментен. Графік Лайнуївера-Берка. Залежність активності ферменту від рН, температури, концентрації ферменту. Одиниці та загальні принципи вимірювання активності ферменту. Регуляція ферментативних процесів. Модифікатори ензиматичної активності: активатори та інгібітори. Механізми інактивації ферментативної активності. Типи інгібування. Активація ферментативної активності. Коферменти та їх класифікація за хімічною природою, за механізмом дії та відповідно до класу ферментів. Ізоферменти. Іммобілізовані ферменти як галузь інженерної ензимології. Носії для іммобілізації ферментів. Застосування іммобілізованих ферментів у біотехнології, фармацевтичній та харчовій промисловості.
Методи та критерії оцінювання: • Письмові звіти з практичних робіт, усне опитування, індивідуальне науково-дослідне завдання (30 балів)
• Підсумковий контроль (контрольний захід, залік): письмова форма (70 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Біохімія ензимів / М.М. Марченко, Л.В. Худа, М.М. Великий, Л.І. Остапченко. – Чернівці: Чернівецький національний університет, 2012. – 416 с.
2. Галкін Б.М., Іваниця В.О., Галкін М.Б. Інженерна ензимологія. – Одеса: ОНУ.- 2017. – 103 с.
3. Скляров О. Біохімія ензимів. Ензимодіагностика. Ензимопатологія. Ензимотерапія / О. Скляров, Я. Сольські, М. Великий, Н. Фартушок, Т. Бондарчук, Д. Дума. – Львів: Кварт. – 2008. – 218 с.
4. Основи біохімії за Ленінджером : [навч. посіб.] / Дейвід Л. Нельсон, Майкл М. Кокс; [пер. з англ.: О. Матишевська та ін.]. - Львів : БаК, 2015. - 1256 с.