Теоретична механіка

Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.00.O.014
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Пасіка В'ячеслав Романович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни здобувачами рівня бакалавр є ово-лодіння теоретичними основами і практичними навиками застосування сучасних загальних методів дослідження статичних, кінематичних та динамічних характе-ристик різноманітних механічних систем.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів ви-щої освіти таких компетентностей: загальні компетентності: ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних цілях; ЗК3. Здатність здійснювати безпечне діяльність; ЗК6. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології; ЗК7. Здатність працювати в команді; ЗК9. Здатність працювати у команді.
Результати навчання: Результати навчання Методи навчання і викладання Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання РН1. Мати концептуальні наукові та практичні знання, необхідні для розв’язання спеціалізованих складних задач автомобільного транспорту, критично осмислювати відповідні теорії, принципи, методи і поняття Лекційні, практичні та лабораторні заняття – інформаційно-рецептивний метод Поточний контроль, захист лабораторних робіт, Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування, тестовий контроль РН4. Відшуковувати необхідну інформацію в науково-технічній літературі, базах даних та інших джерелах; аналізувати та оцінювати цю інформацію. Лекційні, практичні та лабораторні заняття, – інформаційно-рецептивний метод та метод проблемного викладу. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: тестовий поточний контроль, тестовий екзаменаційний контроль, АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. Лекційні, практичні та лабораторні заняття, – інформаційно-рецептивний метод Поточний контроль, захист лабораторних робіт, контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування, тестовий контроль АіВ3. Брати відповідальність на себе, проявляти громадську свідомість, соціальну активність і участь у житті громадянського суспільства, аналітично мислити, критично розуміти світ. Лекційні, практичні та лабораторні заняття, –метод проблемного викладу Поточний контроль при розв’язування задач.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Перелік попередніх навчальних дисциплін: вища математика, фізика, інформатика, креслення Перелік наступних навчальних дисциплін: опір матеріалів, теорія механізмів і машин, основи конструювання і підіймально-транспортне обладнання, теорія руху автомобілів
Короткий зміст навчальної програми: Теоретична механіка є однією з фундаментальних загальнонаукових дис-циплін, на висновках якої базується навчання у різних галузях знань, зокрема у галузі "Транспорт". Теоретична механіка моделює навколишній світ використо-вуючи три основні моделі матеріальних об’єктів: матеріальна точка, абсолютно тверде тіло, механічна система. На основі цих трьох об’єктів формуються моделі матеріальних об’єктів для статичного, кінематичного і динамічного дослідження та складних технічних систем. Вивчення теоретичної механіки дає знання для розуміння механічних явищ, з якими будуть зустрічатись майбутні фахівці у практичній діяльності, а також для самостійного опанування нових питань технології, які виникають на межі різ-них галузей наук, у тому числі з іншими розділами фізики і хімії. Все це обумов-лює актуальність вивчення дисципліни "Теоретична механіка".
Опис: Лекція 1. Вступ. Загальні поняття статики. Збіжна система сил. Основні поняття статики. Аксіоми статики. Механічні в’язі та їх реакції. Збіжна система сил. Лекція 2. Моменти сил. Теорія пар сил. Момент сили відносно центра як вектор.. Момент сили відносно осі. Лекція 3. Зведення довільної системи сил до даного центра. Лема про паралельне перенесення сили. Головний вектор і головний момент системи сил. Лекція 4. Система сил, які довільно розміщені на площині. Обчислення головного вектора і головного моменту плоскої системи сил. Лекція 5. Рівновага системи тіл. Тертя. Рівновага тіл при наявності сил тертя. Кут і конус тертя. Тертя кочення; коефіцієнт тертя кочення. Лекція 6. Центр ваги тіла. Центр ваги твердого тіла. Центр ваги об’єму, площі, лінії. Лекція 7. Кінематика точки. Задачі кінематики. Способи задання руху точки. Дотичне і нормальне пришвидшення точки. Лекція 8. Основні види руху твердого тіла.. Поступальний та обертальний рух твердого тіла навколо нерухомої осі. Лекція 9. Кінематика складного руху точки. Абсолютний, відносний і переносний рух точки. Теорема Коріоліса про додавання пришвидшень. Лекція 10. Плоский (плоско-паралельний) рух твердого тіла. Рух плоскої фігури в її площині. Миттєвий центр швидкостей. Миттєвий центр пришвидшень. Лекція 11. Кінематика головного механізму ДВЗ. Лекція 12. Динаміка точки. Основні поняття і визначення. Закони Галілея-Ньютона. Дві основні задачі динаміки для матеріальної точки. Лекція 13. Прямолінійні коливання точки. Малі коливання точки з одним ступенем вільності біля положення стійкої рівноваги. Лекція 14. Інертність тіла при обертальному русі. Кінетична енергія точки, твердого тіла і механічної системи. Лекція 15. Загальні теореми динаміки. Теорема про зміну кінетичної енергії руху точки і механічної системи. Кількість руху матеріальної точки, елементарний імпульс та імпульс сили за кінцевий проміжок часу.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Контроль знань на практичних заняттях. 2. Захист розрахунково-графічних робіт шляхом опитування теоретично-го матеріалу за даними задач розрахунково-графічної роботи. 3. Контроль підготовленості до лабораторних занять. 4. Захист звітів до лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу згідно теми лабораторної роботи та методики проведен-ня досліджень. 4. Контроль виконання завдань самостійної роботи. 6. Екзамен 7. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, пи-тання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань. 8. У разі online занять величина усної компоненти може зрости до 30 ба-лів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист розрахунково-графічних робіт згідно опису навчальної дисципліни шляхом опитування теоретичного матеріалу (15 балів); Опитування на практичних заняттях (5 балів); захист звітів до лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу згідно теми лабораторної роботи та методики проведення досліджень (10 балів). Разом (100): за ПК письмова компонента усна компонента 30 60 (40) 10(30)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кузьо І. В., Зінько Я. А., Ванькович Т-Н.М. та ін. Теоретична механіка. Підручник. Харків: «Фоліо», 2017. – 784 с. 2. Зінько Я. А., Кузьо І. В. Збірник задач з теоретичної механіки. Ч. 1 . Ста-тика. Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”. 2015. – 85 с. 3. Зінько Я. А., Кузьо І. В. Дзюбик Л.В. Збірник задач з теоретичної механі-ки. Ч. 2. Кінематика. Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”. 2017. – 92 с. 4. Зінько Я. А., Кузьо І. В. Дзюбик Л.В. Збірник задач з теоретичної механі-ки. Ч. 3. Динаміка. Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”. 2019. – 136 с. 5. Штанько П.К. Теоретична механіка. Навчальний посібник. За редакцією П.К. Штанька, / В.Г. Шевченко, О.С. Омльченко, Л.Ф. Дзюба, В.Р. Пасіка, О.М. Поляков // Запоріжжя: СТАТУС, 2021. – 464 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).