Опір матеріалів

Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.00.O.022
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Опір матеріалів та будівельна механіка
Лектор: Палюх Володимир Михайлович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення теоретичних основ аналізу напружено-деформованого стану та інженерних методів розрахунку елементів машин і споруд на міцність, жорсткість та стійкість.
Завдання: Основними завданнями дисципліни є вивчення: теоретичних основ статичної міцності стрижнів з урахуванням особливостей деформування; теоретичних основ динамічної міцності елементів конструкцій; взаємозв'язку міцності з властивостями матеріалів і механікою їх руйнування; елементів теорії розрахунку тонких пластин та оболонок; теоретичних основ розрахунку елементів конструкцій за границею пружності; числових методів розв'язування задач опору матеріалів. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК 1. Здатність до письмової та усної комунікації українською та англійською (чи іншою) мовами. ЗК 2. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх з уже наявними. ЗК 3. Здатність продукувати нові ідеї, проявляти креативність, здатність до системного мислення. ЗК 4. Здатність розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення. ЗК 6. Уміння ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях. ЗК 8. Навички використання інформаційних та комунікативних технологій, впровадження комп’ютерних програм та використання існуючих. ЗК 9. Орієнтація на збереження навколишнього середовища. ЗК 10. Уміння оцінювати та підтримувати якість виконаної роботи. фахові компетентності: ФК 1. Базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи та функціонального призначення устаткування та засобів у сфері автомобільного транспорту. ФК 2. Базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів у галузі транспорту. ФК 6. Здатність засвоєння нових знань, прогресивних технологій та різноманітних інновацій. ФКП-1. 1. Здатність аналізувати діагностичну інформацію про технічний стан автомобіля. ФКП-1. 6. Знання нормативної документації, засобів і методів контролю технічного стану автомобілів. ФКП-2. 2. Здатність проектувати виробничі підрозділи автотранспортних підприємств. ФКП-2. 7.Здатність проектувати обладнання для обслуговування і ремонту автомобілів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: – знання теоретичних основ розрахунків на міцність, жорсткість та стійкість деталей машин в обсязі, потрібному для розв’язання проектних, виробничо-технологічних, конструк-торських та дослідницьких задач; – уміння виконувати проектні розрахунки основних елементів машин, механізмів, технологічного обладнання, інженерних споруд, добирати раціональні методи розрахунку, обґрунтовувати форми цих елементів та матеріали для їх виготовлення, забезпечувати високу ефективність роботи конструкцій, їх надійність і довговічність.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни. Вища математика. Фізика. Теоретична механіка. Супутні і наступні навчальні дисципліни. Деталі машин і підйомно-транспортне обладнання. Технологічне обладнання підприємств автомобільного транспорту. Технічне обслуговування і ремонт кузовів автомобілів.
Короткий зміст навчальної програми: Опір матеріалів як важлива загально-технічна дисципліна відіграє провідну роль в інженерій освіті. Дисципліна «Опір матеріалів» закладає основи для формування інженерної думки майбутнього фахівця в галузі транспорту та машинобудування і є однією з важливих навчальних дисциплін підготовки бакалаврів. Курс включає вивчення таких розділів: Загальні положення, гіпотези і поняття опору матеріалів. Розтяг і стиск стрижнів. Роз-рахунок на міцність методом допустимих напружень. Основи теорії напруженого стану. Критерії міцності. Геометричні характеристики плоских перерізів. Чистий зсув. Деформація кручення. Деформація згину. Стійкість стиснутих стрижнів. Складний опір. Енергетичні методи визначення переміщень. Розрахунок статично не-визначних стрижневих систем. Розрахунок на міцність при періодично змінному навантаженні. Вільні та вимушені коливання механічних систем. Розрахунок конструкцій з урахуванням дії динамічних навантажень. Теоретичний матеріал викладається під час лекційних занять, а його засвоєння формується на лабораторних роботах та практичних заняттях.
Опис: 1. Загальні положення, гіпотези і поняття опору матеріалів. 2. Розтяг і стиск стрижнів. 3. Основні поняття теорії напруженого стану. Теорії міцності. 4. Геометричні характеристики плоских перерізів. 5. Зсув. Кручення 6. Згин балок. 7. Визначення переміщень при згині балок. 8. Теоретичні основи розрахунку на стійкість стиснутих стрижнів. 9. Розрахунок елементів конструкцій в умовах складного опору. 10. Енергетичні методи визначення переміщень. 11. Розрахунок статично невизначних стрижневих систем методом сил. 12. Основи динамічної міцності елементів конструкцій. 13. Розрахунок на міцність при періодично змінному напруженнях.
Методи та критерії оцінювання: Заходи з оцінювання результатів навчання здобувачів освіти передбачають поточний і семестровий контролі результатів навчання. Поточний контроль здійснюють під час практичних та лабораторних занять здобувача освіти, він має на меті перевірку рівня засвоєння теоретичних і практичних знань. Форми проведення поточного контролю для здобувачів освіти денної форми навчання – захист звітів з лабораторних робіт, для здобувачів освіти заочної форми навчання – захист звітів з лабораторних робіт і письмово-усний контроль виконання контрольних робіт. Метод оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти під час захисту звітів з лабораторних робіт – письмовий контроль. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання під час письмово-усного контролю виконання контрольних робіт – письмовий контроль, усне опитування. Семестровий контроль проводять у формі екзамену. Методи оцінювання результатів навчання здобувачів освіти під час екзамену – тестовий контроль закритої форми, письмовий контроль (розв’язування задач), усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль. Форми поточного контролю та максимальні бали: - лабораторні роботи - 40 балів. Разом за поточний контроль – 40 балів. Екзаменаційний контроль. Форми екзаменаційного контролю та максимальні бали: - письмова компонента – 50 балів; - усна компонента – 10 балів; Разом за екзаменаційний контроль – 60 балів. Разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Опір матеріалів: Підручник / Г. С. Писаренко, О. Л. Квітка, Е. С. Уманський. – К.: Вища шк., 2004. – 656 с. 2. Посацький С. Л. Опір матеріалів / С. Л. Посацький – Львів: Вид. ЛДУ, 1973. – 404 с. Допоміжна 1. Опір матеріалів. За редакцією Г. С. Писаренка.. – К.: Вища школа, 1974. – 303 с. 2. Феодосьев В. И. Сопротивление материалов / В. И. Феодосьев – М.: Высшая школа, 1985. – 512 с. 3. Корнілов О. А. Опір матеріалів / О. А. Корнілов – К.: ЛОГОС, 2000. 4. Ольховий І. М. Короткий курс опору матеріалів / І. М. Ольховий, Б. М. Стасюк, В. З. Станкевич – Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2004. – 196 с. 5. Ковтун В. В. Опір матеріалів. Розрахункові роботи: Навчальний посібник / В. В. Ковтун, В. С. Павлов, О. А. Дорофеєв – Львів: Афіша, – 2002. Навчально-методичне забезпечення 1. Випробування сталі на розтяг : інструкція до лабораторної роботи № 1 з курсу «Опір матеріалів» для студентів інженерно-технічних спеціальностей / уклад.: Є. В. Харченко, В. М. Палюх, Б. М. Стасюк, І. Я. Жбадинський, В.В. Віра. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 12 с. 2. Випробування сталі, чавуну, деревини та цементного каменю на стиск : інструкція до лабораторної роботи № 2 з курсу «Опір матеріалів» для студентів інженерно-технічних спеціальностей. / уклад.: Є. В. Харченко, Р. А. Ковальчук, Х. І. Ліщинська, В. М. Палюх. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 16 с. 3. Експериментальне вивчення закону Гука. Визначення модуля Юнга та коефіцієнту Пуассона для сталі: Інструкція до лабораторної роботи № 3 з курсу «Опір матеріалів» для студентів механічних і будівельних спеціальностей / Укл.: Є. В. Харченко, Б. Т. Мартинович, Р. А. Ковальчук, В. М. Палюх – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 15 с. 4. Визначення модуля зсуву із випробовувань на кручення: інструкція до лабораторної роботи № 4 з курсу «Опір матеріалів» для студентів інженерно-технічних спеціальностей. / уклад. : Є. В. Харченко, М. І. Войтович, Б. Т. Мартинович, В. М. Палюх. – Львів: Видавництво Львівської політехніки. 2013. – 8 с. 5. Дослідження напружень і переміщень при прямому поперечному згині балки. Інструкція до лабораторної роботи № 6 з курсу «Опір матеріалів» для студентів інженерно-технічних спеціальностей / Уклад.: Стасюк Б. М., Харченко Є. В., Жбадинський І. Я., Палюх В. М., Мартинович Б. Т. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2016. – 16 с. 6. Дослідження косого згину прямого стрижня : інструкція до лабораторної роботи № 7 з курсу «Опір матеріалів» для студентів інженерно-технічних спеціальностей / уклад.: Є. В. Харченко, В. М. Палюх, Б. М. Стасюк, І. А. Деревенько, В.В. Віра. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 16 с. 7. Дослідження стійкості стиснених прямих стрижнів : інструкція до лабораторної роботи № 28 з курсу «Опір матеріалів» для студентів інженерно-технічних спеціальностей / уклад. : Є. В. Харченко, В. М. Палюх, Б. М. Стасюк, Б. Т. Мартинович. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 12 с. 8. Дослідження напружень і переміщень у плоскій статично невизначній рамі. Інструкція до лабораторної роботи № 15 з курсу «Опір матеріалів» для студентів інженерно-технічних спеціальностей / Укл.: Харченко Є. В., Палюх В. М., Стасюк Б. М., Деревенько І. А., Віра В. В. – Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2021. – 14 с. Інформаційні ресурси 1. https://mathalino.com/reviewer/mechanics-and-strength-of-materials/mechanics-and-strength-of-materials 2. http://www.sopromat.info
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).