Теорія машин і механізмів
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.00.O.029
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Сологуб Богдан Володимирович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Здатність здійснювати безпечну діяльність.
Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
Здатність працювати автономно
Результати навчання: 1. Вміння аналізувати і проектувати схеми механізмів і класифікувати їх.
2. Знання графоаналітичних і комп’ютерних методів кінематичного і силового аналізів важільних механізмів.
3. Вміння розв’язувати задачі динаміки машин.
4. Вміння аналізувати і синтезувати схеми зубчастих і кулачкових механізмів.
5. Вміння використовувати сучасні комп’ютерні методики аналізу і синтезу механізмів.
6. Ознайомлення з можливостями застосування методів ТММ для аналізу механізмів пов’язаних з майбутньою спеціальністю.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Вища математика;
Нарисна геометрія;
Теоретична механіка.
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Деталі машин і підйомно-транспортне обладнання;
Автомобілі
Короткий зміст навчальної програми: Теорія механізмів і машин (ТММ) - це наука про загальні методи дослідження механізмів і машин та про наукові основи їх проектування. Проектування механізмів являє собою складну комплексну проблему, розв’язок якої розбивається на декілька етапів. В ТММ переважно розглядаються задачі першого етапу проектування, за допомогою яких розробляються кінематичні схеми механізмів, що відтворюють потрібний закон руху.
Зрозуміло, що всі наступні етапи проектування базуються на першому визначальному етапі.
Курс ТММ є з’єднувальною ланкою між циклом загальнонаукових дисциплін та циклом спеціальних дисциплін, в яких вивчають машини та прилади окремих галузей техніки.
ТММ є основою для вивчення курсів деталей машин, основ конструювання машин, підіймально-транспортних пристроїв, курсів з розрахунку і конструюванню окремих видів машин.
ТММ - наука, що вивчає структуру (будову), кінематику та динаміку механізмів і машин у зв’язку з їх аналізом та синтезом. Задачі ТММ дуже різноманітні, але найважливіші з них можна згрупувати за двома проблемами: аналіз-дослідження існуючих механізмів та машин; синтез-проектування нових механізмів і машин.
Опис: Тема 1. Структурний аналіз механізмів.
Означення ланки, механізму, машини та їх класифікація.
Означення та класифікація кінематичних пар.
Структурні групи та їх класифікація. Послідовність виконання структурного аналізу плоских важільних механізмів.
Тема 2. Кінематичний аналіз механізмів.
Зміст і завдання кінематичного аналізу.
Визначення швидкостей плоских механізмів методом планів.
Взначення швидкості довільної точки ланки, визначення кутових швидкостей ланок.
Визначення прискорень плоских механізмів методом планів.
Визначення прискорень довільної точки ланки, визначення кутових прискорень ланок.
Тема 3. Силовий аналіз механізмів.
Режими руху машин, основне рівняння руху. Зведення мас і сил.
Класифікація зовнішніх сил, які діють на механізм. Інерційні сили та моменти. Графоаналітичний метод визначення реакцій в кінематичних парах. Плани сил. Фізичний зміст і визначення зрівноважувального моменту на вхідній ланці. Визначення зрівноважувального моменту методом важеля Жуковського.
Тема 4 Аналіз і синтез зубчастих механізмів.
Аналіз зубчастих механізмів Види зубчастих механізмів та їх класифікація.
Кінематичний аналіз зубчастих механізмів з нерухомими осями.
Синтез планетарних зубчастих механізмів.
Тема 5. Кулачкові механізми.
Види кулачкових механізмів; фазові кути. Кут тиску; критичний кут тиску. Визначення мінімального радіуса кулачка.
Аналіз законів руху штовхача графічним методом.
Побудова (синтез) теоретичного і робочого профілів кулачка.
Тема 6. Тертя в кінематичних парах.
Види тертя : ковзання, кочення, вертіння; сухе, рідинне.
Тертя в поступальній кінематичній парі; кут тертя. Тертя в обертальній і гвинтовій кінематичній парі. Момент тертя п’яти.
Тертя кочення. ККД механізмів.
Тема 7. Зрівноважування і віброзахист механізмів.
Зрівноважування плоских важільних механізмів і обертових тіл.
Статичне і динамічне балансування обертових тіл.
Вібрації і віброзахист механізмів.
Коливання в механізмах. Визначення власних частот коливань.
Вимушені коливання. Віброізоляція.
Методи та критерії оцінювання: Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання з дисципліни»Теорія механізмів і машин» використовуються такі види контролю: вхідний, поточний і підсумковий.
Вхідний контроль проводиться на першому практичному занятті з метою визначення рівня підготовки студентів з дисциплін, які є базовими для цього курсу. За результатами цього контролю розробляються заходи з надання індивідуальної допомоги студентам, коригування навчального процесу.
Поточний контроль проводиться на практичних і лабораторних заняттях з метою перевірки рівня підготовки студентів за визначеною темою. Основна мета поточного контролю – забезпечення зворотного зв’язку між викладачем і студентами, управління навчальною мотивацією студентів. Інформація, отримана при поточному контролі, використовується як викладачем – для коригування методів і засобів навчання, так і студентами – для планування самостійної роботи. Поточний контроль проводиться у формі усного опитування, тестування, захисту звітів з лабораторних робіт, виступів студентів при обговоренні теоретичних питань тощо. Результати поточного контролю є важливою інформацією для визначення підсумкової оцінки з дисципліни при семестровому контролі.
Підсумковий контроль забезпечує оцінювання результатів навчання студентів під час семестрового контролю, який проводиться відповідно до навчального плану у вигляді семестрового заліку в терміни, встановлені графіком навчального процесу та в обсязі навчального матеріалу, визначеного робочою програмою дисципліни. Форма проведення семестрового контролю включає в себе поточний контроль і захист курсової роботи. Критерії оцінювання визначаються рішенням кафедри технічної механіки та динаміки машин та зазначаються у робочій програмі навчальної дисципліни й доводяться до відома студентів на першому занятті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні заняття-12
Практичні заняття-25
Разом за ПК-37
Письмова компонента-50
Усна компонента-13
Разом за дисципліну-100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кіницький Я.Т. Теорія механізмів і машин. – К.: Наукова думка, 2002. – 660 с.
2. Кіндрацький Б.І. Теорія механізмів і машин: Практикум. — Львів: КІНПАТРІ ЛТД, 2013. — 236 с
3. Кіницький Я.Т. Теорія механізмів і машин: короткий довідник для студентів інженерно-технічних спеціальностей /–Хмельницький : ХНУ, 2013.-59 с.
4. Кіндрацький Б.І. Теорія механізмів і машин. Лабораторний практикум: Навчальний посібник. — Львів: КІНПАТРІ ЛТД, 2008. — 136 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).