Історія державності та культури України
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.00.O.012
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: Мельник Р. І., старший викладач
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності: здатність діяти на основі етичних міркувань; здатність діяти соціально відповідально і свідомо; здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово; здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні
Результати навчання: ЗН2: Вміння вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово при обговоренні професійних питань
ЗН4: Вміння відшуковувати необхідну інформацію в науково-технічній літературі, базах даних та інших джерелах; аналізувати та оцінювати цю інформацію
КОМ1: Вміння давати відповіді, пояснювати, розуміти пояснення, дискутувати, звітувати державною мовою на достатньому для професійної діяльності рівні
АіВ1: Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення
АіВ3: Вміння брати відповідальність на себе, проявляти громадянську свідомість, соціальну активність та участь у житті громадянського суспільства, аналітично мислити, критично розуміти світ
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Українська мова за професійним спрямуванням. Філософія
Короткий зміст навчальної програми: У контексті сучасних інтеграційних процесів в українському суспільстві вивчення студентами базових напрямів НУ «Львівська політехніка» навчальної дисципліни «Історія державності, культури і техніки України» передбачає набуття ними громадянської та соціокультурної компетентності як інтегративної якості світоглядного самовизначення особистості, забезпечуючи її професійну та громадянську самореалізацію у сучасному суспільстві. Важливою складовою курсу є проблеми як історії науки і технічної освіти, так і загалом технічного поступу, що забезпечує можливість майбутніх фахівців ознайомитися із здобутками минулих поколінь для гармонійного розвитку суспільства в контексті системи “природа-людина-техніка”. Наукові та технічні досягнення володіють унікальним потенціалом впливу на темпи розвитку людства, сприяє процесам трансформації суспільства, стимулює соціально-економічні зміни, що визначають вектор розвитку цивілізації. Підготовлені фахівці мають змогу отримати стале відчуття приналежності до національної спільноти, навчаються приймати самостійні рішення, здійснювати зважений вибір, прогнозувати розвиток науки і суспільства у майбутньому.
Опис: Територія, склад та ідентичність населення українських земель в історичній ретроспективі.
Генеза українського державотворення у середньовіччі та ранньомодерний час.
Суперечливі питання українського державотворення. Форми української державності у ХХ ст.
Людина і спротив тоталітарним режимам у ХХ ст.
Українські землі як частина європейського полікультурного простору у Х-ХІХ ст.
Культурні процеси на українських землях у новітню добу.
Символічний простір міста та його культура.
Методи та критерії оцінювання: Семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК) та виконання контрольного заходу (КЗ).
Критерії оцінювання результатів навчання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою:
поточний контороль - 35 балів (опитування, усні й письмові відповіді, аналітично-творчі завдання);
індивідуальне науково-дослідне завдання та його презентація (необов’язкова складова) - 10 балів;
екзаменаційний контроль - 55 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Доповідь. Максимальний бал - 5. Якісна характеристика виконаного завдання (підпункт оцінюється 1 балом): правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вміння формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Рецензування, опонування. Максимальний бал - 3. Якісна характеристика виконаного завдання (підпункт оцінюється 1 балом): правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; вміння опонувати та рецензувати; вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії.
Доповнення. Максимальний бал - 1. Якісна характеристика виконаного завдання (підпункт оцінюється 1 балом): науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей
Рекомендована література: 1. Аркуша О., Кондратюк К., Мудрий М., Сухий О. Час народів. Історія України XIX століття. – Львів, 2016.
2. Бойко О. Історія України. – К., 2012.
3. Брехуненко В. Східна брама Європи. – К., 2014.
4. Вербицька П.В та ін. Історія України: суспільство, культура, державність. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019.
5. Войтович Л. Князівські династії Східної Європи (кінець ІХ – початок XVI ст.): склад, суспільна і політична роль. – Львів, 2000.
6. Грицак Я. Нарис історії України. Формування модерної української нації ХІХ-ХХ ст. – К., 2019.
7. Грицак Я. Подолати минуле: глобальна історія України – Київ: Портал, 2021. – 432 с.
8. Ісаєвич Я. Галицько-Волинська держава. – Львів, 1999.
9. Історія Львова. У трьох томах / Я. Ісаєвич, М. Литвин, Ф. Стеблій. Львів : Центр Європи, 2006.
10. Історія української культури / За ред. І.Я.Хоми. – Львів, 2013.
11. Конквест Р. Жнива скорботи. Радянська колективізація і голодомор. Київ: Либідь, 1993.
12. Кульчицький С.В. Історичне місце української радянської державності. – К., 2002.
13. Однороженко О. Українська (руська) еліта доби Середньовіччя і раннього Модерну: структура та влада. – К., 2011.
14. Патриляк І.К. “Перемога або смерть”: український визвольний рух у 1939-1960-х рр. Львів: Часопис, 2012.
15. Плохій С. Брама Європи. Історія України від скіфських воєн до незалежності. – Харків, 2018.
16. Плохій С. Походження слов’янських націй. Домодерні ідентичності в Україні, Росії та Білорусі. – К., 2015.
17. Посацький Б. С. Простір міста і міська культура (на зламі ХХ – ХХІ ст.). Львів, 2007.
18. Снайдер Т. Криваві землі: Європа поміж Гітлером та Сталіним: монографія. Київ: Грані-Т, 2011.
19. Яковенко Н. Нарис історії середньовічної та ранньомодерної України. – К., 2006.
20. Applebaum A. Red Famine: Stalin's War on Ukraine. – Penguin Randomhouse, 2017.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).