Історія державності та культури України

Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.00.O.012
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: Мельник Р. І., старший викладач
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Створення сприятливих умов для особистісного розвитку особистості студентів у процесі формування активної громадянської позиції і почуття відповідальності у суспільстві. Курс має потенційні можливості стати чинником примирення різних моделей історичної пам’яті, засобом конструктивного суспільного діалогу про минулі та сучасні проблеми суспільного розвитку, інтеграції та консолідації українського суспільства. Ця дисципліна стимулює розвиток у студентів критичного мислення і аналізу та адекватної оцінки історико-культурної інформації, мотивації та самоідентифікації особистості на основі пізнання історії, культурної та наукової спадщини суспільства.
Завдання: Загальні компетентності: здатність діяти на основі етичних міркувань; здатність діяти соціально відповідально і свідомо; здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово; здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні
Результати навчання: ЗН2: Вміння вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово при обговоренні професійних питань ЗН4: Вміння відшуковувати необхідну інформацію в науково-технічній літературі, базах даних та інших джерелах; аналізувати та оцінювати цю інформацію КОМ1: Вміння давати відповіді, пояснювати, розуміти пояснення, дискутувати, звітувати державною мовою на достатньому для професійної діяльності рівні АіВ1: Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення АіВ3: Вміння брати відповідальність на себе, проявляти громадянську свідомість, соціальну активність та участь у житті громадянського суспільства, аналітично мислити, критично розуміти світ
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Українська мова за професійним спрямуванням. Філософія
Короткий зміст навчальної програми: У контексті сучасних інтеграційних процесів в українському суспільстві вивчення студентами базових напрямів НУ «Львівська політехніка» навчальної дисципліни «Історія державності, культури і техніки України» передбачає набуття ними громадянської та соціокультурної компетентності як інтегративної якості світоглядного самовизначення особистості, забезпечуючи її професійну та громадянську самореалізацію у сучасному суспільстві. Важливою складовою курсу є проблеми як історії науки і технічної освіти, так і загалом технічного поступу, що забезпечує можливість майбутніх фахівців ознайомитися із здобутками минулих поколінь для гармонійного розвитку суспільства в контексті системи “природа-людина-техніка”. Наукові та технічні досягнення володіють унікальним потенціалом впливу на темпи розвитку людства, сприяє процесам трансформації суспільства, стимулює соціально-економічні зміни, що визначають вектор розвитку цивілізації. Підготовлені фахівці мають змогу отримати стале відчуття приналежності до національної спільноти, навчаються приймати самостійні рішення, здійснювати зважений вибір, прогнозувати розвиток науки і суспільства у майбутньому.
Опис: Територія, склад та ідентичність населення українських земель в історичній ретроспективі. Генеза українського державотворення у середньовіччі та ранньомодерний час. Суперечливі питання українського державотворення. Форми української державності у ХХ ст. Людина і спротив тоталітарним режимам у ХХ ст. Українські землі як частина європейського полікультурного простору у Х-ХІХ ст. Культурні процеси на українських землях у новітню добу. Символічний простір міста та його культура.
Методи та критерії оцінювання: Семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК) та виконання контрольного заходу (КЗ).
Критерії оцінювання результатів навчання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контороль - 35 балів (опитування, усні й письмові відповіді, аналітично-творчі завдання); індивідуальне науково-дослідне завдання та його презентація (необов’язкова складова) - 10 балів; екзаменаційний контроль - 55 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Доповідь. Максимальний бал - 5. Якісна характеристика виконаного завдання (підпункт оцінюється 1 балом): правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вміння формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Рецензування, опонування. Максимальний бал - 3. Якісна характеристика виконаного завдання (підпункт оцінюється 1 балом): правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; вміння опонувати та рецензувати; вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії. Доповнення. Максимальний бал - 1. Якісна характеристика виконаного завдання (підпункт оцінюється 1 балом): науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей
Рекомендована література: 1. Аркуша О., Кондратюк К., Мудрий М., Сухий О. Час народів. Історія України XIX століття. – Львів, 2016. 2. Бойко О. Історія України. – К., 2012. 3. Брехуненко В. Східна брама Європи. – К., 2014. 4. Вербицька П.В та ін. Історія України: суспільство, культура, державність. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. 5. Войтович Л. Князівські династії Східної Європи (кінець ІХ – початок XVI ст.): склад, суспільна і політична роль. – Львів, 2000. 6. Грицак Я. Нарис історії України. Формування модерної української нації ХІХ-ХХ ст. – К., 2019. 7. Грицак Я. Подолати минуле: глобальна історія України – Київ: Портал, 2021. – 432 с. 8. Ісаєвич Я. Галицько-Волинська держава. – Львів, 1999. 9. Історія Львова. У трьох томах / Я. Ісаєвич, М. Литвин, Ф. Стеблій. Львів : Центр Європи, 2006. 10. Історія української культури / За ред. І.Я.Хоми. – Львів, 2013. 11. Конквест Р. Жнива скорботи. Радянська колективізація і голодомор. Київ: Либідь, 1993. 12. Кульчицький С.В. Історичне місце української радянської державності. – К., 2002. 13. Однороженко О. Українська (руська) еліта доби Середньовіччя і раннього Модерну: структура та влада. – К., 2011. 14. Патриляк І.К. “Перемога або смерть”: український визвольний рух у 1939-1960-х рр. Львів: Часопис, 2012. 15. Плохій С. Брама Європи. Історія України від скіфських воєн до незалежності. – Харків, 2018. 16. Плохій С. Походження слов’янських націй. Домодерні ідентичності в Україні, Росії та Білорусі. – К., 2015. 17. Посацький Б. С. Простір міста і міська культура (на зламі ХХ – ХХІ ст.). Львів, 2007. 18. Снайдер Т. Криваві землі: Європа поміж Гітлером та Сталіним: монографія. Київ: Грані-Т, 2011. 19. Яковенко Н. Нарис історії середньовічної та ранньомодерної України. – К., 2006. 20. Applebaum A. Red Famine: Stalin's War on Ukraine. – Penguin Randomhouse, 2017.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).