Фінансовий менеджмент

Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 7.072.01.O.004
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Фінансів, обліку і аналізу
Лектор: Кандидат економічних наук, доцент Садура О.Б.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надання студентам поглиблених знань із питань фінансового управління підприємствами різних організаційно-правових форм та різних форм власності в умовах ринкової економіки. Дослідження особливостей управління операційною та інвестиційною діяльністю, визначення стратегії і тактики фінансового забезпечення суб’єктів господарювання.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: загальних: Здатність приймати обґрунтовані рішення. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети. фахових спеціальних: Здатність використовувати фундаментальні закономірності розвитку фінансів, банківської справи та страхування у поєднанні з дослідницькими і управлінськими інструментами для здійснення професійної та наукової діяльності. Здатність використовувати теоретичний та методичний інструментарій для діагностики і моделювання фінансової діяльності суб’єктів господарювання. Здатність застосовувати управлінські навички у сфері фінансів, банківської справи та страхування. Здатність оцінювати дієвість наукового, аналітичного і методичного інструментарію для обґрунтування управлінських рішень у сфері фінансів, банківської справи та страхування. Здатність застосовувати міждисциплінарні підходи при розв’язанні складних задач і проблем у сфері фінансів, банківської справи та страхування. Здатність розробляти технічні завдання для проектування інформаційних систем у сфері фінансів, банківської справи та страхування. Здатність застосовувати методи і прийоми роботи фінансового менеджера для здійснення професійного управління фінансовими активами суб’єктів підприємницької діяльності на основі знань специфіки проблем та протиріч функціонування грошових потоків. Здатність оцінювати перспективи та ризики співпраці з фінансовими посередниками, створювати інформаційну базу даних професійних учасників різних сегментів фінансового ринку, у тому числі партнерів, конкурентів. фахових професійного спрямування: Здатність застосовувати принципи та методи оцінювання майна в процесі аналізу звітів про незалежну експертну оцінку рухомого і нерухомого майна.
Результати навчання: ПР01. Використовувати фундаментальні закономірності розвитку фінансів, банківської справи та страхування у поєднанні з дослідницькими і управлінськими інструментами для здійснення професійної та наукової діяльності. ПР02. Знати на рівні новітніх досягнень основні концепції і методології наукового пізнання у сфері фінансів, банківської справи та страхування. ПР03. Здійснювати адаптацію та модифікацію існуючих наукових підходів і методів до конкретних ситуацій професійної діяльності. ПР04. Відшуковувати, обробляти, систематизувати та аналізувати інформацію, необхідну для вирішення професійних та наукових завдань в сфері фінансів, банківської справи та страхування. ПР09. Застосовувати управлінські навички у сфері фінансів, банківської справи та страхування. ПР10. Здійснювати діагностику і моделювання фінансової діяльності суб’єктів господарювання. ПР11. Застосовувати поглиблені знання в сфері фінансового, банківського та страхового менеджменту для прийняття рішень. ПР12. Обґрунтувати вибір варіантів управлінських рішень у сфері фінансів, банківської справи та страхування та оцінювати їх ефективність з урахуванням цілей, наявних обмежень, законодавчих та етичних аспектів. ПР14. Визначати оптимальні способи та напрямки інвестиційної діяльності, здійснювати її диверсифікацію, обмежувати фінансові ризики в інвестиційній діяльності, виконувати розрахунки щодо вибору найефективніших методів оцінки інвестиційних проектів, готувати проектну документацію, прогнозувати економічні наслідки прийнятих інвестиційних рішень. ПР15. Управляти фінансовими ризиками на макро- та мікрорівні. ПР16. Проводити комплексну оцінку ефективності використання фінансових ресурсів, обґрунтування доцільності фінансування витрат. ПР17. Розуміти фінансово-економічні відносини, що виникають у процесі фінансової санації, реорганізації, банкрутства та ліквідації суб’єктів господарювання. ПР18. Знатимеханізм використання інформаційних систем державних фінансових органів та корпоративних інформаційних систем, електронних систем передавання банківської інформації, міжбанківських та інших платіжних систем, що забезпечують функціонування фінансових потоків. ПР20. Здійснювати управління активами, капіталом, ризиками, земельними ресурсами, вартістю об’єктів власності територіальної громади, користуватися офіційним порталом публічних коштів е-data.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізити: - - кореквізити: Банківський менеджмент, Страховий менеджмент, Проектне фінансування, Інвестиційний менеджмент
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Фінансовий менеджмент» є однією з важливих навчальних дисциплін магістерської підготовки, що забезпечує оволодіння студентами фахових теоретичних знань і практичних навичок з дослідницьких компетентностей. Дисципліна закладає наукові основи і навички фахово орієнтованої дослідницької діяльності майбутніх фахівців, формує комплекс знань і умінь щодо організування й ведення досліджень у фінансовій сфері.
Опис: Тема 1. Теоретичні та організаційні основи фінансового менеджменту 1.1. Сутність, мета, завдання і функції фінансового менеджменту 1.2. Методологічні засади формування систем забезпечення фінансового менеджменту підприємства 1.3. Фінансовий аналіз як підсистема фінансового менеджменту Тема 2. Система забезпечення фінансового менеджменту 2.1. Інформаційне забезпечення фінансового менеджменту 2.2. Фінансовий аналіз та фінансове планування на підприємстві 2.3. Фінансовий контролінг на підприємстві Тема 3. Управління грошовими потоками на підприємстві 3.1. Економічна сутність грошового потоку підприємства і класифікація його видів. 3.2. Процес управління грошовими потоками підприємства. 3.3. Методи оптимізації грошових потоків підприємства Тема 4. Управління активами 4.1. Мета і задачі управління активами 4.2. Управління поточними активами 4.3. Управління запасами Тема 5. Управління витратами, доходами і прибутком 5.1. Витрати як об’єкт управління фінансового менеджменту 5.2. Операційний аналіз як основний інструмент управління операційним прибутком Тема 6. Управління капіталом організації 6.1. Вартість капіталу 6.2. Особливості управління власним і позиковим капіталом організації 6.3. Формування оптимальної структури капіталу. Фінансовий леверидж Тема 7. Основи управління інвестиціями. Реальні інвестиції 7.1. Економічна сутність інвестицій 7.2. Формування інвестиційної стратегії 7.3.Управління реальними інвестиціями організації Тема 8. Основи управління фінансовими інвестиціями 8.1. Оперативне управління інвестиційним портфелем 8. 2. Цінні папери Тема 9. Управління фінансовими ризиками. 9.1. Економічна сутність і класифікація фінансових ризиків підприємства 9.2. Принципи та політика управління фінансовими ризиками Тема 10. Аналіз фінансових звітів 10.1. Сутність, цілі та завдання аналізу фінансових звітів. 10.2. Аналіз динаміки і структури активу пасиву. 10.3. Аналіз ліквідності підприємства (балансу) Тема 11. Фінансове прогнозування та планування на підприємстві 11.1. Сутність фінансового планування. 11.2. Система прогнозування фінансової діяльності Тема 12. Антикризове фінансове управління на підприємстві 12.1. Зміст і завдання антикризового управління підприємством. 12.2. Прогнозування банкрутства як елемент антикризового управління.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю знань та умінь здобувача при вивченні дисципліни включають: 1. Поточний контроль роботи здобувача: Тестове опитування; Усне опитування на практичних заняттях; Розв’язування задач з використанням витратного, порівняльного, дохідного методичних підходів оцінювання майна та оформлення розв’язків у вигляді самостійних робіт; Виконання індивідуального завдання (за варіантом) та його захист. 2. Підсумковий контроль: Складання екзамену (письмової та усної компонент) Письмова компонента: Завдання 1-го рівня – тести; Завдання 2-го рівня – розкрити зміст поняття, дати визначення; Завдання 3-го рівня – розв’язати задачі; Робота в умовах дистанційного навчання Дистанційне навчання може передбачатися як для окремих видів навчальної роботи, наприклад, лекції, та/або практичні, та/ чи лабораторні заняття, так і у зв’язку з карантинними заходами. Дистанційна робота на кафедрі фінансів, обліку та аналізу ІППТ проводиться за допомогою онлайн платформи MS Teams . При дистанційній роботі (у тому числі за умов карантину) передбачається співбесіда зі студентами під час проведення відео конференцій на лекційних та практичних заняттях. Письмові роботи пересилаються до ВНС, або на електронну пошту викладача в домені @lpnu.ua. Дистанційні заняття проводяться на платформах MS Teams.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль -30 балів Екзаменаційний контроль -70 балів в т.ч. письмова коипонента -60 балів усна компонента -10 балів Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ковальчук Н.О., Гаватюк Л.С., Єрмійчук Н.І. Фінансовий аналіз: навч. посіб. / Чернівці: Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича. 2019. 336 с. URL: https://drive.google.com/open?id=1iZK-nhSwrXwnGXzWG0r3viPfJtWqUduQ 2. Ковальчук Н.О., Федишин М.П., Жаворонок А.В., Абрамова А.С. Управління фінансовою санацією підприємства: навчальний посібник. Чернівці: Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича. 2019. 231 с. URL: https://drive.google.com/open?id=1O9MqpU9zLP7t9z_Qq8lsRwTQ0hUyHsRx 3. Кузнецова С. А. Фінансовий менеджмент [текст] : навч. посіб. / С. А. Кузнецова. – К. : «Центр учбової літератури», 2014. – 12 с 4. Партин Г. О., Селюченко Н. Є. Фінансовий менеджмент : Підручник / Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. 388 с. 5. Старченко Г.В. та ін. Операційний менеджмент: навч. посібник / Старченко Г.В., Калінько І.В., Косач І.А. – Київ : Кондор-Видавництво, 2020. – 232 с. 6. Фінансовий менеджмент : навч. посіб. / [Васьківська К. В., Сич О. А.] . Львів : «ГАЛИЧ-ПРЕС», 2017. – 236 с. 7. Фінансовий менеджмент : підручник / за заг. ред. М.І. Крупки, [М.І. Крупка, О.М. Ковалюк, В.М. Коваленко та ін.]. – Львів : ЛНУ ім. І.Франка, 2019. – 438 с. 8. Фінансовий менеджмент: методика розв’язання практичних завдань : навч. посіб. / І.Г. Ганечко, Г.В. Ситник, В.С. Андрієць та ін –К. : Київ. нац. торг.–екон. ун–т, 2015.– 244 с. 9. Фінансовй менеджмент: навч. посібник/ за ред.. В.М. Бороноса. – Суми. Вид–во СумДУ. – 2012. – 539с. 10. Шелудько В.М. Фінансовий менеджмент: підручник / В.М. Шелудько. – К.: Знання, К.2013. – 375с. 11. Школьник І.О. Фінансовий менеджмент: навч. посібник / І.О. Школьник. – К.: Ліра, К. 2015. – 301с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).