Маркетинг фінансових послуг

Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 7.072.01.E.026
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Фінансів, обліку і аналізу
Лектор: Кльоба Лев Гнатович - кандидат економічних, доцент. Щербан Ореста Ярославівна - кандидат економічних наук, доцент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення дисципліни: формування системи теоретичних знань і отримання практичних умінь і навичок з питань маркетингу фінансових послуг; засвоєння теоретичних знань з організації, планування, реалізації та контролю маркетингової діяльності на ринку фінансових послуг та вивченні практики сучасного маркетингу фінансових послуг як сукупності прийомів і методів, що використовуються банками і страховими та інвестиційними кампаніями і суб’єктами фондового ринку для досягнення поставленої мети в умовах ринкових відносин і конкуренції.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальних: ЗК2. Здатність спілкуватися іноземною мовою. ЗК6. Навички міжособистісної взаємодії. ЗК9. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). фахових (спеціальних): СК6. Здатність застосовувати міждисциплінарні підходи при розв’язанні складних задач і проблем у сфері фінансів, банківської справи та страхування та оцінювання майна. СК9. Здатність розробляти технічні завдання для проектування інформаційних систем у сфері фінансів, банківської справи, зокрема моніторингу заставного майна. СКС-1-1. Здатність проектувати, проводити маркетингові дослідження ринку фінансових послуг, розробляти стратегію збуту фінансових послуг (продуктів), здійснювати моніторинг досягнення запланованих показників. СКС-1-2. Здатність розробляти стратегії поведінки економічних агентів на фінансових ринках та використовувати управлінські навички для кадрового забезпечення їх реалізації.
Результати навчання: ПР03. Здійснювати адаптацію та модифікацію існуючих наукових підходів і методів до конкретних ситуацій професійної діяльності. ПР04. Відшуковувати, обробляти, систематизувати та аналізувати інформацію, необхідну для вирішення професійних та наукових завдань в сфері фінансів, банківської справи та страхування. ПР05. Вільно спілкуватися іноземною мовою - усно і письмово з професійних та наукових питань, презентувати і обговорювати результати досліджень. ПР07. Вирішувати етичні дилеми з опорою на норми закону, етичні принципи та загальнолюдські цінності
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні: Маркетингові дослідження інвестиційних проектів розвитку територій Інформаційний маркетинг Інструменти територіального маркетингу Стратегічне планування в територіальних громадах Маркетингова основа соціального підприємництва і державно-приватного партнерства Супутні і наступні: Маркетинг територій Економіка і управління підприємством Маркетинг послуг місцевого самоврядування Тактичний урбанізм, трансформація міського простору га засадах маркетингу Матеріальна та фінансова основа територіальних громад
Короткий зміст навчальної програми: Предметом вивчення навчальної дисципліни «Маркетинг фінансових послуг» є теоретичні та практичні засади організації та проведення маркетингової діяльності на ринку фінансових послуг. На основі нормативно-правової бази маркетингової діяльності розкрито суть та зміст прийомів і методів організації та проведення маркетингових досліджень, планування і розробки та виконання стратегії та тактики маркетингової діяльності, а також реалізації комплексу маркетингу фінансових послуг.
Опис: Поняття і сутність маркетингу фінансових послуг. Маркетингове середовище і маркетингові дослідження на фінансовому ринку. Сутність основних видів маркетингу фінансових послуг. Банківський маркетинг. Страховий маркетинг. Маркетинг на фондовому ринку. Інвестиційний маркетинг.
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (тематичний контроль, індивідуальний контроль) (40 балів). - підсумковий контроль (60 балів).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (тестування, практичні завдання, обовязкова індивідуальна робота) - 40 балів. Оцінювання знань студента під час виконання практичних та обовязкових індивідуальних робіт проводиться за такими критеріями: – ступінь засвоєння фактичного матеріалу навчальної дисципліни «Маркетинг фінансових послуг»; – ознайомлення з рекомендованою літературою, а також із сучасною літературою з питань, що розглядаються; – вміння пояснювати альтернативні погляди та наявність власної точки зору, позиції на певне проблемне питання; – якість і чіткість викладення міркувань. Семестровий контроль (екзамен) - 60 балів. Підсумковий контроль знань та компетентностей студентів з навчальної дисципліни здійснюється на підставі проведення екзамену, завданням якого є перевірка розуміння студентом програмного матеріалу в цілому, логіки та взаємозв'язків між окремими розділами, здатності творчого використання накопичених знань, вміння формулювати своє ставлення до певної проблеми навчальної дисципліни.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Алексєєв І. В. Банківський маркетинг : навчальний посібник / І. В. Алексєєв, О. В. Захарчук, Н. Н. Рим; Львівський банківський коледж. – 2-ге вид., доп. – Львів: Львівський банківський коледж НБУ, 1998. – 96 с. 3. Вовчак О. Д. Маркетинг як важливий чинник здійснення інвестицій / О. Д. Вовчак, Л. Г.Кльоба // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". – 2007. – № 594 : Логістика. – С. 15–21. 4. Гаркавенко, С.С. Маркетинг. Підручник. - 5-те вид. доп. / С.С. Гаркавенко. – Київ: Лібра, 2007. - 720 с. 5. Іванова Л. О. Маркетинг послуг: навчальний посібник / Л. О. Іванова, Б. Б. Семак, О. М. Вовчанська. - Львів: Видавництво Львівського торговельно-економічного університету, 2018. - 508 с. 7. Кльоба Л.Г. Управління банківською інвестиційною діяльністю [Текст]: монографія / Л. Г. Кльоба; Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. - Л. :Тріада плюс, 2007. - 226 с. 8. Кльоба Л. Г. Маркетингові аспекти вдосконалення управління банківською діяльністю / Л. Г. Кльоба // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". – 2010. – № 690 : Логістика. – С. 315–320. 9. Кльоба Л. Г. Маркетинговий підхід до вдосконалення управління банківською кредитною діяльністю. Економіка та держава. 2016. № 5. С. 77–81. 10. Кльоба Л.Г. Маркетинг фінансових послуг: Конспект лекцій для студентів денної та заочної форм навчання спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» // Національний університет «Львівська політехніка», кафедра ФОА, 2019, 70 с. 11. Кльоба Л. Г., Добош Н. М., Сорока О. П. Впровадження фінансових технологій – стратегічний напрям розвитку банків. URL: http://www.economy. nayka.com.ua/pdf/12_2020/130.pdf. 12. Кльоба Л. Г., Кльоба Т. Л., Кльоба С. М. Характеристика інструментів підвищення конкурентоспроможності територіальних громад. Економіка та держава. 2022. № 2. С. 46–55. DOI: 10.32702/2306-6806.2022.2.46. 13. Кльоба Л. Г., Добош Н. М. Напрями маркетингової діяльності банку // Економіка, фінанси, облік та право в умовах глобалізації : збірник тез доповідей міжнародної науково-практичної конференції, 28 травня 2020 р., Полтава, Україна : [у 6 ч.]. – Ч. 4. – 2020. – C. 38–40. 0,09 ум.д.ар. 14. Кльоба Л. Г., Добош Н. М. Стратегічний банківський маркетинг // Актуальні проблеми економіки, управління та права в умовах глобальних викликів сьогодення: збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції, 12 червня 2020 р. – 2020. – C. 18–19. 0,09 ум.д.ар. 15. Кльоба Л.Г. Цифровий маркетинг – інструмент підвищення ефективності діяльності підприємства // Маркетинг та логістика в системі менеджменту: тези доповідей XІI Міжнародної науково-практичної конференції, 25–27 жовтня 2018 року, Львів. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. – С. 127-128. 0,08 ум.д.ар. 16. Лютий І. О., Солодка О. О. Банківський маркетинг: підручник. К. : ЦУЛ, 2012. 776 с. 17. Маркетинг. Основи теорії і практики: навч. посібник / М. В. Вачевський, О. М. Вачевський, В. Г. Скотний, Б. О. Стасишин, Л. Г. Кльоба, Г. Л. Мищатина; ред.: М. В. Вачевський. - Львів : Каменяр, 1999. - 224 c. 18. Маркетинг [Текст] : навч.-метод. посіб. для студентів екон. спец. ВНЗ / Н. Д. Маслій ; Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечникова. - Одеса : Астропринт, 2017. - 180 с. 19. Мороз Л.А. Маркетинг: Підручник/ Л.А. Мороз, Н.І. Чухрай. - Львів: Інтелект-Захід, 2002. – 244 с. 20. Управління продажем банківських послуг: навч. посіб. / Т. А. Васильєва, Я. М. Кривич, С. В. Лєонов та ін. Суми: Сумський державний університет, 2016. 227 с. 21. 4Р» маркетингу страхових компаній: монографія / О. В. Козьменко, С. М. Козьменко, Т. А. Васильєва та ін. Суми : Університетська книга, 2014. 432 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).