Територіальна просторова економіка
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 7.072.01.M.014
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Економіки і маркетингу
Лектор: К.е.н., доц. Олексюк Г.В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі знання та вміння:
знати: Закони України, Постанови Кабінету Міністрів України, нормативно-правові акти галузевого спрямування, які стосуються економічного, просторового територіального розвитку, формування територіальних громад та зміцнення їх фінансової спроможності. Міжнародні стандарти оцінки, інші нормативно – правові документи з питань оцінювання ресурсного потенціалу громад, інвестиційної привабливості та інструментів залучення інвестицій. Знати підходи щодо визначення особливостей та оцінки соціально-культурного розвитку територіальної громади у напрямку розширення бази оподаткування суб’єктів господарювання на визначеній території, наповнення місцевого бюджету. Володіти знаннями стосовно побудови концепцій інтегрованого розвитку територіальних громад на основі існуючого потенціалу, рівня розвитку та інтеграції зовнішніх та внутрішніх зв’язків територій.
уміти: користуватись основними статистичними, економіко-математичними методами збору, обробки та аналізу статистичної інформації про соціально-економічний стан територіальних громад; проводити дослідження просторового та економічного розвитку територій, об’єктів, які розташовані в межах територіальних громад і їх взаємодії в межах закритого простору конкретної громади та впливу відкритого економічного простору на регіональному, національному та міжнародному рівнях; оцінювати фінансові перспективні можливості наповнення місцевих бюджетів на основі розвитку економіки локального простору територіальних громад; проводити порівняльний аналіз конкурентоспроможності територіальних громад у напрямку зміцнення фінансової спроможності їх, залучення додаткових фінансових ресурсів; проводити моніторинг соціально-економічного розвитку територіальних громад стосовно їх фінансової стабільності; використовувати комп'ютерні програмні продукти, які застосовуються при визначенні засад та стану просторової економіки на локальному рівні.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит:
• Просторова економіка
• Маркетинг фінансових послуг
Кореквізит: Управління фінансовими потоками
Короткий зміст навчальної програми: Теоретичні основи просторової економіки, поняття та властивості простору. Основи адміністративно-територіального устрою та просторова організація економічних систем. Соціально-економічний розвиток територіальних громад та оцінка їх потенціалу. Оцінка природно-ресурсного, господарсько-виробничого та соціально-демографічного потенціалу територіальних громад у досягненні їх фінансової стабільності. Бюджетна політика та фінансово-бюджетні відносини у територіальних громадах, їх фінансовий потенціал. Основи формування фінансово-економічного базису територіальних громад. Фактори підвищення фінансової спроможності територіальних громад, управління інвестиційним розвитком.
Методи та критерії оцінювання:
• семестровий контроль (100%),
• поточний контроль (60%),
• екзаменаційний контроль (40%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Рекомендована література:
1. Возняк Г. В. Бюджетна політика розвитку регіонів України: сучасна парадигма та орієнтири подальших реформ : [монографія ] / Г. В. Возняк ; НАН України. – Львів: ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», 2016. – 520 с.
2. Європейська хартія місцевого самоврядування. Страсбург, 15 жовтня 1985 р. (Хартію ратифіковано Законом № 452/97-ВР від 15.07.97).
3. Кириленко О.П. Планування та управління фінансовими ресурсами територіальної громади [Електронний ресурс ] : навч. посіб. / О. П. Кириленко, Б. С. Малиняк, В. В. Письменний, В. М. Русін /Асоціація міст України – К., ТОВ «Підприємство ВІ ЕН ЕЙ, 2015. – 396 с.
4. Кульчицький М. І. Фінансове територіальне вирівнювання в системі міжбюджетних відносин : монографія / М. І. Кульчицький, О. В. Заброцька ; Львів. нац..ун-т ім.. Івана Франка. – Львів : Львів, нац.. ун-т ім. Івана Франка, 2015. – 335 с.
5. Олексюк Г. В. Особливості формування балансу виробничих, майнових та фінансових ресурсів території // Економіка України. – 2001. № 11. – С. 14-20.
6. Олексюк Г.В., Лисяк Н. М., Попадинець Н.М. – Концептуально - структурні моделі ендогенного потенціалу об’єднаних територіальних громад як передумова підвищення їх конкурентоспроможності // Економіка України .- 2019. № 3. – С.52 – 69.
7. Стадницький Ю. І. Просторова економіка: навчальний посібник / Ю. І. Стадницький, І. В. Бакушевич, Ю. Ю. Стадницька. – Тернопіль : ТІСІТ, 2011. – 396 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).