Облік і контроль державних фінансів
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 7.072.01.E.031
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Фінансів, обліку і аналізу
Лектор: Кандидат економічних наук, старший викладач Гембарська Наталія Євгеніївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів інтегральної компетентності - здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, у т.ч. інноваційного характеру, під час професійної діяльності у галузі фінансів, банківської справи та страхування або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів управління фінансами і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та формування таких компетентностей:
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
СК6. Здатність застосовувати міждисциплінарні підходи при розв’язанні складних задач і проблем у сфері фінансів, банківської справи та страхування.
СК10. Здатність застосовувати методи і прийоми роботи фінансового менеджера для здійснення професійного управління фінансовими активами суб’єктів підприємницької діяльності на основі знань специфіки проблем та протиріч функціонування грошових потоків.
Фахові компетентності професійного спрямування 2 «Фінанси територіальних громад»
СКС-2-1. Здатність критично оцінити потребу у фінансуванні та об’єктивно оцінювати наслідки впровадження інновацій для розвитку територій.
СКС-2-3. Здатність приймати та виконувати управлінські рішення щодо впровадження державних цільових програм та програм громадського бюджету, проведення тендерних процедур закупівлі товарів і послуг для підвищення рівня життя членів територіальної громади.
Результати навчання: ПР03. Здійснювати адаптацію та модифікацію існуючих наукових підходів і методів до конкретних ситуацій професійної діяльності.
ПР07. Вирішувати етичні дилеми з опорою на норми закону, етичні принципи та загальнолюдські цінності
ПР09. Застосовувати управлінські навички у сфері фінансів, банківської справи та страхування.
ПР10. Здійснювати діагностику і моделювання фінансової діяльності суб’єктів господарювання.
ПР12. Обґрунтувати вибір варіантів управлінських рішень у сфері фінансів, банківської справи та страхування та оцінювати їх ефективність з урахуванням цілей, наявних обмежень, законодавчих та етичних аспектів.
ПР15. Управляти фінансовими ризиками на макро- та мікрорівні.
ПР16. Проводити комплексну оцінку ефективності використання фінансових ресурсів, обґрунтування доцільності фінансування витрат.
ПР20. Здійснювати управління активами, капіталом, ризиками, земельними ресурсами, вартістю об’єктів власності територіальної громади, користуватися офіційним порталом публічних коштів е-data.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізити: Податковий та бюджетний менеджмент, Фінансовий менеджмент; Ринок фінансових послуг
- кореквізити: Територіальна просторова економіка; Фінансовий моніторинг; Муніципальна боргова політика
Короткий зміст навчальної програми: Теоретичні основи обліку і контролю державних фінансів.
Організація бухгалтерського обліку і контролю в державному секторі.
Облік і контроль доходів в державному секторі.
Облік і контроль видатків в державному секторі.
Облік і контроль фінансово-розрахункових операцій в державному секторі.
Облік і контроль необоротних активів в державному секторі.
Облік і контроль запасів та виробничих витрат в державному секторі.
Облік і контроль власного капіталу та результатів виконання кошторису в державному секторі.
Звітність в державному секторі.
Опис: Дисципліна спрямована на вивчення руху бюджетних коштів у процесі їх невиробничого споживання. Діяльність бюджетних установ є дуже різноманітною: соціальна сфера, управління державою та місцеве самоврядування, незалежне судочинство тощо. Особливістю функціонування бюджетних установ є те, що метою їх діяльності є не створення прибутку, а досягнення передбачених планами та кошторисами показників, виконання поставлених в статуті або ж передбачених програмою фінансування завдань і функцій. Бюджетні установи свої видатки суворо планують в спеціальних документах - кошторисах, які складають кожною бюджетною установою та узагальнюються в зведених кошторисах вищестоящого розпорядника бюджетних коштів. Виходячи з того, що в діяльності бюджетних установ мають місце як бюджетне фінансування, так і власні кошти зароблені установою, організація та ведення бухгалтерського обліку в бюджетних установах має свої особливості. Вони полягають в тому, що необхідно вести облік та здійснювати постійний контроль за отриманими асигнуваннями, власними надходженнями та їх використанням відповідно до вимог, встановлених Бюджетним кодексом, інструкціями Державного казначейства та згідно затвердженого кошторису фінансування діяльності установи.
Методи та критерії оцінювання: 1. Тематичний і блоковий контроль (усна форма)
2. Індивідуальний контроль (письмова або усна форма)
3. Підсумковий контроль (усна і письмова форма)
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточний контроль (45 балів)
1. Тестування за темами у ВНС– 7
2. Виконання практичних завдань 4*4 бали = 16 балів
3. Виконання індивідуального завдання 22 бали
ЗФН
1. Тестування за темами у ВНС– 7
2. Виконання індивідуального завдання 38 балів
- контрольний захід (55 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 року № 996-XIV (із змінами та доповненнями) [Електронний ресурс] / Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/996-14.
2. Національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі.
3. План рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі. Наказ Міністерства фінансів України від 31.12.2013 № 1203.
4. Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектору. Методичні рекомендації застосовуються суб’єктами державного сектору для відображення у бухгалтерському обліку інформації про запаси, визнані відповідно до НП(С)БО в державному секторі 123 «Запаси».
5. Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку нематеріальних активів суб’єктів державного сектору. Методичні рекомендації застосовуються суб’єктами державного сектору для відображення в бухгалтерському обліку інформації про нематеріальні активи, визнані відповідно до НП(С)БО в державному секторі 122 «Нематеріальні активи».
6. Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору Методичні рекомендації застосовуються суб’єктами державного сектору для відображення у бухгалтерському обліку інформації про основні засоби, інші необоротні матеріальні активи та незавершені капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи визнані відповідно до НП(С)БО в державному секторі 121 «Основні засоби».
7. Методичні рекомендації щодо облікової політики суб’єкта державного сектору. Методичні рекомендації застосовуються суб’єктами державного сектору при визначенні облікової політики і складанні відповідного розпорядчого документа.
Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань. Наказ Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879.
8. Порядок заповнення форм фінансової звітності в державному секторі. Наказ Міністерства фінансів України від 28 лютого 2017 року № 307.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).