Основи маркетингу в торгівлі

Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 6.076.00.O.015
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: Леся КУЧЕР
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування сучасної системи поглядів та знань про теоретичні концепції комплексу маркетингу, набуття практичних навичок щодо просування товарів та послуг на ринку з урахуванням задоволення потреб споживачів та забезпечення ефективної діяльності підприємства торгівлі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів компетентностей: загальні компетентності: ЗК 1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. фахові компетентності: ФК 2. Здатність обирати та використовувати відповідні методи, інструментарій для обґрунтування рішень щодо створення, функціонування підприємницьких, торговельних і біржових структур. ФК5. Здатність визначати та оцінювати характеристики товарів і послуг в підприємницькій, торговельній, біржовій діяльності. ФК10. Здатність до бізнес-планування. Оцінювання кон’юнктури ринків і результатів діяльності у сфері підприємництва, торгівлі та біржової практики з урахуванням ризиків.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: РН2. Застосовувати набуті знання для виявлення, постановки та вирішення завдань за різних практичних ситуацій в підприємницькій, торговельній та біржовій діяльності. РН5. Організовувати пошук, самостійний відбір, якісну обробку інформації з різних джерел для формування банків даних у сфері підприємництва, торгівлі та біржової діяльності. РН12. Володіти методами та інструментарієм для обґрунтування управлінських рішень щодо створення й функціонування підприємницьких, торговельних і біржових структур. РН15. Оцінювати характеристики товарів і послуг у підприємницькій, торговельній та біржовій діяльності за допомогою сучасних методів. РН20. Знати основи бізнес-планування, оцінювання кон’юнктури ринків та результатів діяльності підприємницьких, торговельних і біржових структур з урахуванням ризиків. Знання: Зн2. Критичне осмислення основних теорій, принципів, методів і понять у навчанні та професійній діяльності. Уміння: Ум1. Розв’язання складних непередбачуваних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання, що передбачає збирання та інтерпретацію інформації (даних), вибір методів та інструментальних засобів, застосування інноваційних підходів. К1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. К2. Здатність ефективно формулювати комунікаційну стратегію. Автономія та відповідальність: АВ1. Управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах. АВ3. Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Основи підприємництва; Економічні основи ринкових відносин суб’єктів підприємництва. Кореквізити: Статистика в торгівлі. Постреквізити: Торговельна інфраструктура та організація торгівлі; Економіка торговельного підприємства; Дослідження ринку товарів і послуг.
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Основи маркетингу в торгівлі» розкриває теоретичні основи та характеристики сучасного маркетингу, маркетингової інформаційної системи та маркетингових досліджень. Орієнтація на споживача вимагає знань щодо функціонування ринку, формування товарної, цінової, збутової політики, а також застосування комплексу маркетингових комунікацій.
Опис: Тема 1. Сутність, основні складові та концепції сучасного маркетингу. Сутність, підходи та основні етапи розвитку маркетингу. Основні поняття маркетингу. Комплекс маркетингу, основні функції маркетингу. Концепції маркетингової діяльності. Тема 2. Маркетингова інформація та маркетингові дослідження. Маркетингова інформаційна система. Сутність і види маркетингових досліджень. Основні цілі, напрямки та етапи маркетингових досліджень. Джерела та види маркетингової інформації. Тема 3. Комплексне дослідження ринку. Чинники макросередовища. Модель купівельної поведінки споживача та чинники, що на неї впливають. Дослідження стилю споживання. Кон’юнктура ринку та конкуренція. Сегментація ринку і позиціонування товару. Тема 4. Маркетингова товарна політика. Сутність маркетингової товарної політики. Класифікація товарів та асортиментна політика. Маркетингова концепція нового товару. Життєвий цикл товару. Конкурентоспроможність товару та методи її визначення. Товарна марка й товарний знак. Тема 5. Маркетингова цінова політика. Сутність маркетингової цінової політики Алгоритм маркетингового розрахунку цін. Цінові стратегії. Методи ціноутворення. Реалізація цінової стратегії маркетингу. Тема 6. Маркетингова збутова політика. Канали розподілу товарів. Форми організації оптової торгівлі. Форми організації роздрібної торгівлі. Основи збутової логістики. Тема 7. Маркетингова політика комунікацій. Маркетингова політика комунікацій. Реклама. Стимулювання збуту. Персональний продаж. Прямий маркетинг. Зв’язки з громадськістю. Тема 8. Управління маркетингом. Місце стратегічного маркетингу в структурі управління підприємством та маркетингом. Сутність та класифікація маркетингових стратегій. Розроблення маркетингової стратегії. Методи вибору маркетингових стратегій: SWOT-аналіз, матриця БКГ, п’ять сил конкуренції Портера. Класифікація маркетингових стратегій росту.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного контролю. Поточний контроль (100%) здійснюється під час виконання практичних робіт; захист звітів з лабораторних робіт; виконання і захист контрольної роботи; письмовий експрес-контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання навчальних досягнень здобувача освіти здійснюють за 100-бальною шкалою оцінювання, встановленої в Університеті: 100–88 балів – оцінка «відмінно» 87–71 балів – оцінка «добре» 70–50 балів оцінка «задовільно» 49–00 балів – оцінка «незадовільно».
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Оцінка «відмінно» – відповідає всебічному системному і глибокому знанню програмного матеріалу; засвоєнню інформації з лекційного курсу, основної і додаткової літератури; чіткому володінню понятійним апаратом, методами та інструментарієм, передбаченими програмою; вмінню безпомилково використовувати їх для вирішення як типових, так і нетипових проблемних ситуацій; виконанню усіх видів обов’язкових індивідуальних робіт (ОІР); Оцінка «добре» – відповідає знанню основного програмного матеріалу; засвоєнню інформації з лекційного курсу; володінню основним понятійним апаратом, методами та інструментарієм, передбаченими програмою; вмінню безпомилково використовувати їх для вирішення типових ситуацій, допускаючи окремі помилки; виконанню усіх видів обов’язкових індивідуальних робіт (ОІР), допускаючи окремі помилки; Оцінка «задовільно» – відповідає незнанню основного програмного матеріалу; володінню окремими поняттями, методами та інструментарієм, допускаючи при їх використанні суттєві помилки; виконанню усіх видів обов’язкових індивідуальних робіт (ОІР), допускаючи при їх використанні суттєві помилки; Оцінка «незадовільно» – відповідає не розумінню сутності поставлених питань та не володінню у достатній мірі основними поняттями курсу; виконанню менше 50 % ОІР з навчальної дисципліни (хоча б з одного їх виду).
Рекомендована література: 1. Котлер Ф. Основи маркетингу. Класичне видання. Київ: Науковий Світ, 2023. 622 с. 2. Іваненко Л. М., Боєнко О. Ю. Маркетинг: навч. посібник. Вид. 3-є, доп. і перероб. Вінниця: Донецький національний університет імені Василя Стуса, 2022. 362 с. 3. Іванечко Н., Борисова Т., Процишин Ю. Маркетинг: навч. посіб.; за ред. Н. Р. Іванечко. Тернопіль: ЗУНУ, 2021. 180 с. 4. Котлер Ф. Маркетинг від А до Я. 80 концепцій, які має знати кожен менеджер. Альпіна Паблішер Україна, 2021. 252 с. 5. Павлов К. В., Лялюк А. М., Павлова О. М. Маркетинг: теорія і практика: підручник. Луцьк: СПД Гадяк Жанна Володимирівна, друкарня «Волиньполіграф» 2022. 408 с. 6. Сенишин О. С., Кривешко О. В. Маркетинг: навч. посібник. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 347 с. 7. Полторак В., Тараненко И., Красовська О. Маркетингові дослідження: підруч. Київ: Центр навчальної літератури, 2017, 342 с. 8. Пахуча Е.В., Шелудько Р.М., Білоусько Т.Ю. Маркетинг: навч. посіб. Харків: Тім Пабліш Груп, 2020. 300 с. 9. Приходько Д.О. Маркетинг: навч. посіб. Харків: ФОП Бровін О.В., 2019. 240 с. 10. Кібік О. М., Котлубай В. О., Хаймінова Ю. В., Нестерова К. С., Калмикова Н. Ю. Маркетинг: навч.-метод. посіб. Одеса, 2020. 68 с. 11. Палига Є. М., Гірняк О. М., Лазановський П. П., Маркетинг: підруч. Львів: Українська академія друкарства, 2020. 352 с. 12. Череп О. Г. Маркетинг: навч. посіб. Кондор, 2020. 728 с. 13. Косар Н.С., Мних О.Б., Крикавський Є.В., Леонова С.В. Маркетингові дослідження: підруч. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. 460 с. 14. Маркетинг: підруч. /за ред. Р.І. Буряка, В.К. Збарського. 2-ге вид., перероб. і доп. Київ: ЦП «Компринт», 2019. 783 с. 15. Kotler P., Kartajaya Н., Setiawan I. Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital Hardcover, 1st ed. Wiley, 2016. 208 p. 16. Kotler P., Armstrong G. Principles of Marketing, 17th ed. Pearson, 2017. 736 p. 17. Балабанова Л. В., Холод В. В., Балабанова І. В. Маркетинг підприємства: навч. посіб. Київ: ЦУЛ, 2020. 611 с. 18. Буднікевич І. Маркетинг у галузях і сферах діяльності: навч. посіб. Київ: ЦУЛ, 2019. 536 с. 19. Липчук В. В., Дудяк Р. П., Бугіль С. Я., Янишин Я. С. Маркетинг: навч. посіб. Львів: Вид-во “Магнолія 2006”, 2019. 455 с. 20. Старостіна А. О., Кравченко В. А., Пригара О. Ю., Ярош-Дмитренко Л.О. Маркетинг: навч. посіб.; за заг. ред. Старостіної А. О. Київ: «НВП «Інтерсервіс», 2018. 216 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).