Товарна номенклатура
Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 6.076.00.O.043
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: к.е.н., доц. Ягольник С.Г.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання навчальної дисципліни «Товарна номенклатура» відповідно до освітньої програми:
Надати знання про структуру, принципи побудови та функціонування Гармонізованої системи опису та кодування товарів (ГС) і Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД).
Сформувати практичні навички класифікації товарів, визначення митного коду товару згідно з основними правилами інтерпретації ТН ЗЕД.
Ознайомити студентів із законодавчими, нормативними та інформаційними джерелами, що регулюють класифікацію товарів у сфері міжнародної торгівлі та митного оформлення.
Навчити аналізувати та застосовувати товарну номенклатуру при підготовці експортно-імпортних документів, у розрахунках митних платежів та при визначенні митної вартості товарів.
Розвинути здатність до прийняття обґрунтованих рішень у сфері зовнішньоекономічної діяльності на основі правильного визначення коду товару.
Поглибити розуміння впливу класифікації товарів на тарифні та нетарифні заходи регулювання, митні преференції, квоти, заборони та обмеження.
Забезпечити міждисциплінарну інтеграцію з іншими курсами (міжнародна торгівля, логістика, митне право, економіка підприємства) для формування цілісного уявлення про ЗЕД.
Результати навчання:
У результаті вивчення навчальної дисципліни «Товарна номенклатура» здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
- загальні компетентності (ЗК)
ЗК 2. Здатність застосовувати отримані знання в практичних ситуаціях.
ЗК5. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
- спеціальні (фахові) компетентності (СК)
СК5. Здатність визначати та оцінювати характеристики товарів і послуг в підприємницькій, торговельній, біржовій діяльності.
СК6. Здатність здійснювати діяльність з дотриманням вимог нормативно-правових документів у сфері підприємницької, торговельної та біржової діяльності.
СК9. Здатність до організації зовнішньоекономічної діяльності підприємницьких, торговельних і біржових структур.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Основи підприємництва
Теоретичні основи товарознавства
Постреквізити:
Інформаційні системи торговельного підприємства
Бізнес-планування у торговельних підприємствах
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Товарна номенклатура» є важливою складовою підготовки фахівців у сфері зовнішньоекономічної діяльності, торгівлі, логістики та митної справи. Курс спрямований на формування у студентів знань та практичних навичок з класифікації товарів відповідно до міжнародної Гармонізованої системи опису та кодування товарів (ГС) та Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД).
У процесі вивчення дисципліни здобувачі ознайомлюються з принципами побудови товарної номенклатури, методами визначення кодів товарів, основними правилами інтерпретації, законодавчим і нормативним регулюванням у сфері ЗЕД. Особлива увага приділяється практичному застосуванню отриманих знань у митному оформленні, підготовці зовнішньоекономічної документації, а також аналізу тарифних та нетарифних заходів регулювання міжнародної торгівлі.
Курс забезпечує підґрунтя для професійної діяльності в умовах глобалізації економіки та міжнародного співробітництва, а також створює передумови для подальшого вивчення суміжних дисциплін.
Опис:
Тема 1. Вступ до дисципліни. Сутність і значення товарної номенклатури
Поняття товарної номенклатури
Її роль у міжнародній торгівлі та митному регулюванні
Тема 2. Гармонізована система опису та кодування товарів (ГС)
Структура ГС
Основні правила інтерпретації
Тема 3. Товарна номенклатура зовнішньоекономічної діяльності України (УКТ ЗЕД)
Законодавче регулювання
Відмінності від міжнародної ГС
Тема 4. Принципи класифікації товарів у ЗЕД
Алгоритм класифікації
Типові помилки при визначенні кодів
Тема 5. Аналіз груп товарів згідно з УКТ ЗЕД (групи 01–24)
Продовольчі товари
Особливості класифікації сільськогосподарської продукції
Тема 6. Аналіз груп товарів (групи 25–97)
Непродовольчі товари, техніка, обладнання
Особливості класифікації складної продукції
Тема 7. Практичне застосування номенклатури у ЗЕД
Використання у митному оформленні
Аналіз кодування у експортно-імпортних операціях
Тема 8. Митні тарифи, квоти, преференції та їх зв’язок із товарною номенклатурою
Тарифні заходи
Наявність пільг залежно від класифікації
Методи та критерії оцінювання: Лекції, практичні заняття – інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу,
самостійна робота - дослідницький метод.
Методи оцінювання знань: усне опитування; поточне тестування, виконання контрольної роботи. Залік - тестовий контроль двох рівнів складності та описові питання
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного контролю.
Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення усного опитування (10%) і має на меті перевірку рівня засвоєння здобувачами освіти навчального матеріалу дисципліни: тестовий експрес-контроль(10%) ; виконання та захист контрольної роботи (20%).
Підсумковий контроль (60%) проводиться з метою оцінювання підсумкових результатів навчання і включає семестровий контроль у формі письмового семестрового заліку: письмова компонента у тестовій формі двох рівнів складності (50%); письмова компонента в описовій формі (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Нормативно-правові акти:
Митний кодекс України – чинна редакція.
Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність» – чинна редакція.
Закон України «Про митний тариф» – чинна редакція.
Пояснення до Гармонізованої системи опису та кодування товарів – Всесвітня митна організація.
Накази Держмитслужби України щодо застосування УКТ ЗЕД та класифікаційних рішень.
2. Підручники, навчальні посібники, монографії:
Ткаченко Т.О., Карпенко І.М. Митне регулювання зовнішньоекономічної діяльності. – К.: Центр учбової літератури, 2020.
Чубай О.І. Товарознавство та товарна номенклатура у ЗЕД. – Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2021.
Бабій В.Г. Митна справа: навчальний посібник. – К.: Алерта, 2020.
Власюк О.С. Міжнародна торгівля та митне регулювання. – К.: НАУ, 2022.
Козак Ю.Г., Мазаракі А.А. Зовнішньоекономічна діяльність підприємства. – К.: ЦУЛ, 2021.
Карпенко В.Ю. Теорія і практика класифікації товарів у ЗЕД. – Харків: ХНЕУ ім. Семена Кузнеця, 2020.
Шевченко О.А. Митна справа та класифікація товарів. – Одеса: ОНЕУ, 2023.
3.Електронні ресурси:
Офіційний портал Державної митної служби України – https://customs.gov.ua
Довідник УКТ ЗЕД онлайн – https://ukrzed.com
World Customs Organization – https://www.wcoomd.org
WTO Tariff Download Facility – https://tariffdata.wto.org
Міжнародна база даних HS Explorer – https://hsexplorer.wcoomd.org
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).