Товарознавство та митна експертиза біржових товарів
Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 6.076.01.E.054
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: к.е.н., доцент Ягольник С.Г.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
- здатність спілкуватися державною та іноземною мовами у професійній сфері.
- здатність виявляти ініціативу та підприємливість.
- здатність ініціювати заходи щодо збереження навколишнього природного середовища та здійснення безпечної діяльності.
фахові компетентності:
- знання і розуміння теоретичних засад підприємницької, торговельної та біржової діяльності.
- розуміння форм взаємодії суб’єктів ринкових відносин;
- здатність обирати та використовувати відповідні методи, інструментарій для обґрунтування рішень щодо створення, функціонування підприємницьких, торговельних і біржових структур
- здатність визначати та оцінювати характеристики товарів і послуг в підприємницькій, торговельній, біржовій діяльності;
- знання і розуміння нормативно-правового регулювання у сфері підприємницької, торговельної та біржової діяльності;
- здатність визначати і виконувати професійні завдання з організації діяльності підприємницьких, торговельних та біржових структур;
Результати навчання: Дисципліна «Товарознавство та митна експертиза біржових товарів» належить до переліку обов’язкових навчальних дисциплін за освітньо-навчальним рівнем «бакалавр». Вона забезпечує формування в бакалаврів знань про класифікацію та групову номенклатуру біржових товарів на провідних товарних біржах України та світу.
Основними завданнями вивчення, що мають бути вирішені у процесі викладання дисципліни є:
- ознайомити студентів з теоретичними засадами управління біржею;
- допомогти оволодіти понятійними апаратом у сфері біржової торгівлі;
- оволодіти методикою (технологією) управління якістю біржових товарів;
- сформувати практичні навички студентів для прийняття і оцінки управлінських рішень у сфері біржової діяльності;
- оволодіти основами функціонування біржі.
У результаті вивчення дисципліни «Товарознавство та митна експертиза біржових товарів» студенти повинні знати:
- історію виникнення, сучасного стану та перспектив розвитку світового та вітчизняного ринку біржових товарів;
- нормативно-правове забезпечення функціонування біржового ринку;
- поняття, функції та організаційне забезпечення товарної біржі;
- правила біржової торгівлі та технологію реалізації біржових наказів;
- основи теорії управління біржею;
- основні форми біржових контрактів;
- методи оцінки ефективності на всіх етапах процесу підготовки, формування, вибору і реалізації методів управління біржовими контрактами.
У результаті отриманих знань студенти повинні вміти:
- проводити стандартизацію (кількісну – формувати партії (лоти) товарів, якісну (встановлювати відповідність стандартам та біржовим параметрам стандартизації товарів за якістю);
- розраховувати фінансові результати за біржовими угодами для конкретних умов та визначати товарну структуру біржової торгівлі;
- визначати цінову стратегію на біржі та провадити аналіз стану торгівельної діяльності бірж.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вступ до спеціальності
Товарознавство та митна ексертиза промислових товарів
Товарознавство та митна ексертиза харчових продуктів
Короткий зміст навчальної програми: Загальна характеристика біржових товарів провідних товарних бірж світу Товарознавство та митна експертиза сировини і продукції металургії
Товарознавство та митна експертиза лісоматеріалів і пилопродукції
Товарознавство та митна експертиза натурального каучуку
Товарознавство та митна експертиза нафти і нафтопродуктів
Товарознавство та митна експертиза хутра та шкіри
Товарознавство та митна експертиза сировини для текстильної промисловості
Товарознавчі аспекти біржової торгівлі товарами через світові товарні біржі
Опис: В лекційному матеріалі розглядаються питання класифікації та групової номенклатури біржових товарів на провідних товарних біржах України та світу.
Загальна характеристика біржових товарів провідних товарних бірж світу. Товарознавство та митна експертиза сировини і продукції металургії. Товарознавство та митна експертиза лісоматеріалів і пило продукції. Товарознавство та митна експертиза натурального каучуку. Товарознавство та митна експертиза нафти і нафтопродуктів. Товарознавство та митна експертиза хутра та шкіри. Товарознавство та митна експертиза сировини для текстильної промисловості. Товарознавчі аспекти біржової торгівлі товарами через світові товарні біржі
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студент здійснюється у таких напрямках: наявність конкретних умінь, їхня глибина, стійкість і гнучкість; ступінь опанування основних положень дисципліни та їх творче застосування під час розв'язання ситуаційних задач та кейсів.
Семестровий контроль проводиться у формі екзамену. Методи оцінювання: вибіркове усне опитування; підготовка презентацій, доповідей; відповіді при допуску та захисті лабораторної роботи, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень i визначень тощо).
Критерії оцінювання результатів навчання:
Поточного контролю (30%):
- тестовий контроль (10%) - максимальна кількість балів за кожною темою – 1 бал;
- виконання лабораторних робіт (10%) - максимальна кількість балів за кожен звіт з лабораторної роботи - 1 бал
виконання індивідуальної роботи (10%) - максимальна кількість балів 10 балів
Підсумкового контролю (70%) - екзамен:
- письмова компонента (30%);
- усна компонента (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова
1. Підприємництво, торгівля та біржова діяльність: підручник / за ред. д.е.н, проф. І. М. Сотник, д.е.н., проф. Л. М. Таранюка. — Суми : Університетська книга, 2019. — 572 с.: іл.
2. Основи біржової діяльності: навчальний посібник / М.О. Солодкий, Н.П. Резнік, В.О. Яворська: [за ред. М.О. Солодкого]. - К.: ЦП Компринт, 2017. - 450 с.
3. Пепа Т. В., Пішеніна Т. І., Лавринович В. В. Біржова діяльність : Навч. посібник. - К.: Ліра-К, 2016. - 540 с.
4. Пепа Т. В., Пішеніна Т. І., Лавринович В. В.Біржова діяльність: навч. посіб. К: Ліра- К 2016 – 540 с.
5. Беднарчук, М. С. Бiржовi товари : пiдручник / М. С. Беднарчук, I. С. Полiкарпов. - 2-ге вид., стер. - Львiв : "Магнолiя-2006", 2016. - 349 с.
6. Бердникова Т.Б. Рынок ценных бумаг и биржевое дело: учеб. пособие / Т.Б. Бердникова. – М.: ИНФРА-М, 2000. – 270 с.
7.Біржова діяльність: навчальний посібник / [В.І. Крамаренко, Б.І. Холод, Ю.Н. Воробйов та ін.; за ред. В.І. Крамаренко]. – К.: ЦУЛ, 2003. – 264 с
Допоміжна
1. Карпенко Л.Ф. Сучасний стан та перспективи розвитку біржової торгівлі в Україні Інтеграційна система освіти, науки і виробництва в сучасному інформаційному просторі. Тернопіль: Крок. 2014. С. 174-175.
2. Колесова Л. Історія розвитку біржової торгівлі Польщі. Моніторинг біржового ринку. 2014. № 10 (29). С. 48-49.
3. Лапа В. Держава повинна думати про розвиток біржового ринку в країні Моніторинг біржового ринку. 2014. № 3 (22). С. 4-5.
4. Лемішевська Т. Питання розвитку біржових ринків слід піднести до рангу державної політики, тільки тоді біржі стануть дієвою складовою економіки України. Моніторинг біржового ринку. 2014. № 2 (21). С. 4-7.
5. Ленчук О.І. Формування і розвиток інвестиційних фондів на біржовому ринку. Перспективи соціально-економічного розвитку аграрного сектору України [ред. С.М.Кваша та ін. / частина 2]. Київ: ПП Лисенко М.М., 2014. 292 с. С. 262-263.
6. Маслак О.М. Розвиток біржової торгівлі сільськогосподарською продукцією в Україні. Моніторинг біржового ринку. 2014. № 5 (24). С. 10-12.
7. Базилевич В.Д. Фондовий ринок: підручник: у 2 кн. — Кн. 1 / В.Д.Базилевич, В.М. Шелудько, В.В. Вірченко та ін. ; за ред. В.Д.Базилевича; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К. : Знання, 2015. — 621 с.
8. Кольдюба І. М. Ягольник С.Г Аналіз ринку кольорових металів на Лондонській біржі металів // 80-а студентська науково-технічна конференція. Секція екології, природоохоронної діяльності та туризму : збірник тез доповідей, 17 жовтня – 11 листопада 2022 р., Львів. – 2022. – C. 53–54
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).