Підприємництво в умовах сталого розвитку

Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Код дисципліни: 6.076.02.E.062
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: Кучер Леся Юріївна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування компетентностей щодо теоретичних, методичних і прикладних аспектів формування та функціонування підприємництва на засадах сталого розвитку з урахуванням екологічної та соціальної відповідальності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів компетентностей: інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та проблеми у сферах підприємницької, торговельної та біржової діяльності або в процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів організації і функціонування підприємницьких, торговельних, біржових структур і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. фахові компетентності: ФСК2.2. Здатність організувати підприємницьку діяльність в умовах сталого розвитку.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: РНС 2.2. Застосовувати знання й уміння для забезпечення ефективної діяльності підприємств в умовах сталого розвитку Зн1. Концептуальні знання, набуті у процесі навчання та професійної діяльності, включаючи певні знання сучасних досягнень Зн2. Критичне осмислення основних теорій, принципів, методів і понять у навчанні та професійній діяльності Ум1. Розв’язання складних непередбачуваних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання, що передбачає збирання та інтерпретацію інформації (даних), вибір методів та інструментальних засобів, застосування інноваційних підходів К1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності К2. Здатність ефективно формулювати комунікаційну стратегію АВ1. Управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах АВ3. Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Економіка торговельного підприємства. Міжнародні торговельні організації. Кореквізити: Інновації та інвестиції в торгівлі. Постреквізити: Фінансовий аналіз комерційної діяльності підприємства. Реклама і просування товарів на ринок
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Підприємництво в умовах сталого розвитку» розкриває теоретичні основи та характеристики підприємництва і підприємця, правові засади підприємницької діяльності та її реєстрацію в Україні. Розкриває особливості сталого розвитку, його складових, особливості розвитку зеленого бізнесу та соціального підприємництва в Україні. Розглядає ринкові важелі підприємництва та засадах сталого розвитку та основи циркулярної економіки.
Опис: Тема 1. Підприємництво та господарська діяльність Сутність, ознаки, функції та принципи підприємництва. Суб’єкти підприємницької діяльності. Види підприємництва Тема 2. Підприємець і його ділові якості Підприємець як суб'єкт підприємницької діяльності. Складники підприємницького хисту. Переваги підприємництва та його мотиваційна природа. Жіноче підприємництво в Україні Тема 3. Правові засади підприємницької діяльності в Україні Державне регулювання підприємництва. Підприємство як юридична особа у правовому середовищі України. Фізична особа-підприємець в економічному середовищі України. Права, обов’язки та відповідальність підприємця. Тема 4. Підготовка до початку бізнесу Основні кроки підготовки до підприємницької діяльності: бізнес-ідея; xарактеристика товару; бізнес-план; характеристики ринку товару (попит, пропозиція, конкуренція); фінансування бізнесу Тема 5. Реєстрація підприємницької діяльності в Україні Реєстрація через державного реєстратора. Реєстрація онлайн. ФОП: загальна чи спрощена система оподаткування? Тема 6. Основи концепції сталого розвитку Сутність сталого розвитку, підходи до його розуміння. Напрями й інструментарій розв’язання проблем сталого розвитку. Показники та індикатори сталого розвитку. Тема 7. Бізнес та екологічна відповідальність Концептуальні підходи до визначення поняття «зелений бізнес». Зелений офіс як початок «зеленого бізнесу». Екосистемний перехід до органічного господарства Тема 8. Розвиток зеленого бізнесу. Соціальне підприємництво Передумови розвитку зеленого бізнесу. Політика ЄС щодо розвитку зеленого бізнесу. Розвиток зеленого бізнесу в Україні. Розвиток соціального підприємництва Україні Тема 9. Макро- і мікро середовище діяльності підприємств орієнтованих на сталий розвиток Можливості розвитку зеленого бізнесу України у контексті ЄЗК. Зелений туризм – пріоритетна сфера сталого розвитку малого бізнесу в Україні. Створення умов для розвитку підприємництва на засадах сталого розвитку. Міжнародний досвід соціального підприємництва і перспективи його застосування в Україні Тема 10. Ринкові важелі підприємництва та засадах сталого розвитку Екологічний менеджмент. Екологічний маркетинг. Екологічне страхування. Екологічний аудит. Тема 11. Основи циркулярної економіки Сутність циркулярної економіки. Досвід ЄС у запровадженні циркулярної економіки. Адаптація України до CEAP. Напрямки запровадження циркулярної економіки в Україні.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здобувачів освіти з навчальної дисципліни здійснюється за 100-бальною шкалою на основі результатів поточного та підсумкового контролів. Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення практичних занять і має на меті перевірку рівня засвоєння здобувачами освіти навчального матеріалу дисципліни: письмовий експрес-контроль; виконання практичних завдань. Підсумковий контроль (60%) проводиться з метою оцінювання підсумкових результатів навчання і включає семестровий контроль у формі письмового семестрового екзамену: письмова компонента у тестовій формі (50%); усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання здобувачів здійснюють відповідно до 100-бальної шкали оцінювання: 100–88 балів – оцінка «відмінно» 87–71 балів – оцінка «добре» 70–50 балів оцінка «задовільно» 49–00 балів – оцінка «незадовільно».
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Горбач Л. М., Гончаренко М .Ф. Сталий розвиток: сучасна парадигма, реалії і перспектив. Київ: Кондор, 2023. 372 с. 2. Маркіна Л.М., Трохименко Г.Г., Ушкац С.Ю., Жолобенко Н.Ю. Сталий розвиток довкілля: навч. посіб. Миколаїв: НУК, 2020. 224 с. 3. Петрушка І.М., Хомко Н.Ю., Мокрій В. І., Руда М.В. Стратегія сталого розвитку. Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2018. 156 с. 4. Національна доповідь «Цілі Сталого Розвитку: Україна». Київ: Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, 2017. 176 с. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/natsionalna-dopovid-csr-Ukrainy.pdf. 5. Добровільний огляд щодо прогресу бізнесу в Україні у досягненні цілей сталого розвитку. URL: https://globalcompact.org.ua/wp-content/uploads/2020/07/globalcompact.-dobrovilnij-ogljad-1.pdf. 6. Галушкіна Т.П., Мусіна Л.А., Потапенко В.Г. та ін. Основні засади впровадження моделі «зеленої» економіки в Україні: навч. посіб.; за наук. ред. Т. П. Галушкіної. Київ: Інститут екологічного управління та збалансованого природокористування, 2017. 154 с. 7. Марушевський Г. «Зелений» бізнес для малих і середніх підприємств: посібник. Київ: Федерація канадських муніципалітетів; Проект міжнародної технічної допомоги «Партнерство для розвитку міст», 2017. 54 с. 8. Долуда Л., Назарук В., Кірсанова Ю. Соціальне підприємництво. Бізнес-модель. Реєстрація. Оподаткування: посібник. Київ: ТОВ «Агентство «Україна», 2017. 92 с. 9. Кучер А. В., Кучер Л. Ю., Пащенко Ю. В. Циркулярна економіка в системі сталого розвитку аграрного сектора в умовах євроінтеграції. Економіка та суспільство. 2021. № 32. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-24. 10. Кучер А., Кучер Л. Управління підприємницькими ризиками під час переходу до циркулярної економіки в системі цінностей сталого розвитку. Journal of Innovations and Sustainability. 2023. Vol. 7. No. 2. 07. https://doi.org/10.51599/is.2023.07.02.07. 11. Кучер Л., Гончарова А., Калінова Д. Еколого-економічні засади сталого управління землекористуванням. Journal of Innovations and Sustainability. 2021. Vol. 5. No. 1. 05. https://doi.org/10.51599/is.2021.05.01.05. 12. Sokil O., Podolchak N., Kniaz S., Sokil Y., Kucher L. Sustainable development prediction of start-ups in Ukraine. Journal of Environmental Management and Tourism. 2022. Vol. 13. No. 7. Pp. 1901–1910. https://doi.org/10.14505/jemt.v13.7(63).10. Допоміжна 1. Соціальне підприємництво в Україні: економіко-правовий аналіз. URL: https://euneighbourseast.eu/wp-content/uploads/2021/07/legal-report-in-ukraine_ukrainian_0.pdf. 2. Свинчук А. А., Корнецький А. О., Гончарова М. А., Назарук В. Я. та ін. Соціальне підприємництво: від ідеї до суспільних змін: посібник. Київ: ТОВ «ПІДПРИЄМСТВО «ВІ ЕН ЕЙ», 2017 188 с. 3. Бочарнікова А. SimpleSe. Про соціальне підприємництво – просто!: посібник підприємця; ред. Семенченко М. Київ: СТ-Друк, 2020. 67 с. 4. Посібник для досягнення Цілей Сталого Розвитку в сфері бізнесу. URL: https://sdgcompass.org/wp-content/uploads/2016/09/SDG_Compass_Guide_Ukranian.pdf 5. Цілі сталого розвитку починаються з тебе. URL: https://drive.google.com/file/d/1Z_dVjkw_eGhMzPKyJ-aG3RitjJInt3AG/view. 6. Мотузенко О., Бондаренко В. Солідарна економіка: метод. посібник. Проєкт USAID «Економічна підтримка України». Київ: Арт Ок, 2023. 69 с. 7. SDG Investor Map Ukraine. Overview of Findings. UNDP, 2021. URL: https://www.undp.org/uk/ukraine/publications/investytsiyna-karta-ukrayiny-dlya-tsiley-staloho-rozvytku. 8. Кучер Л. Ю., Кучер А. В. Економіка природокористування: навч. посібник. 3-є вид. перероб. і доп. Харків: ФОП Федорко М. Ю., 2022. 324 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).