Mechanical Engineering Technology and Technical and Economic Evaluation of Production

Major: Robotics and Industrial Engineering
Code of subject: 6.131.07.O.033
Credits: 6.00
Department: Department of Robotics and Integrated Mechanical Engineering Technologies
Lecturer: Andrij Kuk
Semester: 5 семестр
Mode of study: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладання дисципліни - надання студентам теоретичних знань, формування навиків та розвиток здібності в забезпеченні їх фахової участі в якісному виборі методів обробки деталей машин, що необхідно інженерам-механікам для розуміння технологічних процесів виготовлення машин, забезпечення їх якості та мінімальної собівартості.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентності у відповідності до Стандарту вищої освіти за спеціальністю 131 Прикладна механіка для Першого рівня вищої освіти (Наказ МОН України №865 від 20 червня 2019 року): Інтегральна компетентність Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в прикладній механіці або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів механічної інженерії. Загальні компетентності ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК3. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК9. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК13. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт Спеціальні (фахові, предметні) компетентності ФК1. Здатність аналізу матеріалів, конструкцій та процесів на основі законів, теорій та методів математики, природничих наук і прикладної механіки. ФК3. Здатність проводити технологічну і техніко-економічну оцінку ефективності використання нових технологій і технічних засобів. ФК4. Здатність здійснювати оптимальний вибір технологічного обладнання, комплектацію технічних комплексів, мати базові уявлення про правила їх експлуатації. ФК10. Здатність описувати та класифікувати широке коло технічних об’єктів та процесів, що ґрунтується на глибокому знанні та розумінні основних механічних теорій та практик, а також базових знаннях суміжних наук.
Learning outcomes: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі загальні результати навчання (РН): РН7. Застосовувати нормативні та довідкові дані для контролю відповідності технічної документації, виробів і технологій стандартам, технічним умовам та іншим нормативним документам. РН13. Оцінювати техніко-економічну ефективність виробництва. РН16. Вільно спілкуватися з професійних питань усно і письмово державною та іноземною мовою, включаючи знання спеціальної термінології та навички міжособистісного спілкування. to know: - Kinds of engineering factories; - The basic patterns of production and technological processes; - Types and organizational forms of mechanical engineering production; - Methods of machining of details with cutting; - Methods to ensure the accuracy of the sizes and shapes of surfaces; - The graduality of designing the operating technology; - The main technological equipment for the manufacture of machine parts; be able to: - Choose and justify the rational way of processing of machine parts; - Adopt the basic technological equipment for processing machine parts; - Calculate the size of surfaces of details and design its construction; - Elaborate the technological processing of machine parts; - Design the working drawings for manufacture the parts.
Required prior and related subjects: Previous subjects: Technology of construction materials and materials science. Fundamentals of automation of production processes. Materials science. Related subjects: Interchangeability, standardization and technical measurements. Operation and maintenance of machines. Machine parts. Equipment for processing by pressure.
Summary of the subject: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків у: організації виробництва деталей на машинобудівному підприємстві; виборі основних способів обробки деталей машин та методів забезпечення точності розмірів; використанні основних закономірностей побудови технологічних процесів обробки деталей машин при різних типах виробництв; спроможності вибирати і обґрунтувати раціональний метод обробки деталей машин та обирати основне технологічне устаткування для його застосування; здатності вибирати заготовку та розраховувати припуски на обробку поверхонь деталі, розробляти її конструкцію; розрахунках часу на обробку поверхонь деталей та оформляти технологічну документацію.
Опис: The essence of the discipline and the connection with other subjects. The product and its components. Kinds of engineering plants. The official purpose of the machines. Basic concepts of production and technological processes. Classification of operations of engineering production and technically reasonable standard time. Types and organizational forms of engineering production. Methods of processing parts by plastic deformation, cutting, surface plastic deformation. The concept of precision machining. Economical and achievable accuracy. Faults of manufacture of parts and methods to ensure the accuracy given size, geometry, placement surfaces. Concepts of deployment. The surfaces of machined processing blanks. Symbol reference points on the surfaces of workpieces. The principles of permanence and combination of bases, a sequence of operations. Classification of technical processes and structure of operations. Rules of writing of operations and transitions. Types of technical documents. The order of operating procedure design technology. Concentration and differentiation of operations. Development typical and group processes. Prerequisite and procedure development of mechanical processing the workpiece. Analysis of the technological design details. Determining the type and organizational form of production. The standardization technical process. Detailed development of operations. Purpose and classification devices. Adjusting device elements and templates setting blanks. Clamping mechanisms of machine devices. Installation-clampinged devices mechanisms. Directing elements of devices. Office for milling devices, drill bushing for conductor device templates for lathes.
Assessment methods and criteria: 1. Опитування та контроль виконання лабораторних робіт 2. Письмова та усна компонента на екзамені 3. Контрольні заходи (КЗ) проводяться у письмовій формі. 4. Екзамен перед комісією студент складає в усній формі з фіксацією запитань та оцінок відповідей на екзаменаційному листі.
Критерії оцінювання результатів навчання: -Current control (25%): written reports and practical reference work. - Final control (75% differentiated test): test.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 points - certified with an “excellent” grade - High level: the student demonstrates an in-depth mastery of the conceptual and categorical apparatus of the discipline, systematic knowledge, skills and abilities of their practical application. The mastered knowledge, skills and abilities provide the ability to independently formulate goals and organize learning activities, search and find solutions in non-standard, atypical educational and professional situations. The applicant demonstrates the ability to make generalizations based on critical analysis of factual material, ideas, theories and concepts, to formulate conclusions based on them. His/her activity is based on interest and motivation for self-development, continuous professional development, independent research activities, implemented with the support and guidance of the teacher. 87-71 points - certified with a grade of “good” - Sufficient level: involves mastery of the conceptual and categorical apparatus of the discipline at an advanced level, conscious use of knowledge, skills and abilities to reveal the essence of the issue. Possession of a partially structured set of knowledge provides the ability to apply it in familiar educational and professional situations. Aware of the specifics of tasks and learning situations, the student demonstrates the ability to search for and choose their solution according to the given sample, to argue for the use of a particular method of solving the problem. Their activities are based on interest and motivation for self-development and continuous professional development. 70-50 points - certified with a grade of “satisfactory” - Satisfactory level: outlines the mastery of the conceptual and categorical apparatus of the discipline at the average level, partial awareness of educational and professional tasks, problems and situations, knowledge of ways to solve typical problems and tasks. The applicant demonstrates an average level of skills and abilities to apply knowledge in practice, and solving problems requires assistance, support from a model. The basis of learning activities is situational and heuristic, dominated by motives of duty, unconscious use of opportunities for self-development. 49-00 points - certified with a grade of “unsatisfactory” - Unsatisfactory level: indicates an elementary mastery of the conceptual and categorical apparatus of the discipline, a general understanding of the content of the educational material, partial use of knowledge, skills and abilities. The basis of learning activities is situational and pragmatic interest.
Recommended books: 1. Руденко П.О. Проектування технологічних процесів в машинобудуванні. - К.: Вища школа, 2003, 2. Божидарник В. Григорєва Н., Шабайкович В. Технологія виготовлення деталей виробів , Луцьк. „Надстиря”, 2006, 3. Сторож Б.Д., Мазур М.Л. Технологічні основи машинобудування. – Ів. Франківськ, Хмельницький. ТУП, 2003, Меліхов Р.К., Грицай І.Є. Сучасні металорізальні верстати з ЧПК та інструментальні системи. Навчальний посібник . Львів, Вид- во „Раст-7” , 2007.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).