Технічні засоби та автоматизація систем управління на залізничному транспорті
Спеціальність: Організація перевезень та управління на залізничному транспорті
Код дисципліни: 6.275.04.O.015
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: к.т.н., доцент Возняк Олег Михайлович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК 9 – Навики здійснення безпечної діяльності;
ЗК 12 – Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності;
Фахові компетентності:
ФК 5 – Здатність до оперативного управління рухом транспортних потоків;
ФК 13 – Здатність оцінювати плани та пропозиції щодо організації та технології перевезень, складені іншими суб’єктами, та вносити необхідні зміни, виходячи з техніко - експлуатаційних параметрів та принципів функціонування об’єктів та пристроїв транспортної інфраструктури, транспортних засобів;
ФК 16 – Здатність враховувати людський чинник в транспортних технологіях.
Результати навчання: ПРН 9 – Розробляти, планувати, впроваджувати методи організації безпечної діяльності у сфері транспортних систем та технологій;
ПРН 15 – Оцінювати параметри транспортних потоків. Проектувати схеми і мережі транспортних систем. Розробляти технології оперативного управління транспортними потоками;
ПРН 18 – Досліджувати види і типи транспортних систем. Знаходити рішення оптимізації параметрів транспортних систем. Оцінювати ефективність інфраструктури та технології функціонування транспортних систем;
ПРН 21 – Впроваджувати методи організації безпечної транспортної діяльності;
ПРН 24 – Вибирати інформаційні системи для організації перевезень. Експлуатувати автоматизовані системи керування та навігаційні системи у перевізному процесі. Використовувати електронні карти;
ПРН 26 – Досліджувати проблеми людського чинника, пов’язані з транспортом, а також наслідки помилок для безпеки та управління. Визначати моделі поведінки людей у зв’язку з помилками.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика
Загальний курс транспорту
Управління експлуатаційною роботою
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна вивчається з метою підготовки майбутніх працівників з організації перевезень вмінню в своїй діяльності експлуатувати засоби і системи автоматики, телемеханіки та зв’язку при управлінні процесом перевезень.
Передбачається вивчення ролі систем залізничної автоматики, телемеханіки та зв’язку в комплексній автоматизації управління процесом перевезень, підвищенні ефективності роботи залізничного транспорту та їх взаємодії з іншими системами й підсистемами загального комплексу. Дана дисципліна важлива для професійної підготовки бакалавра з організації перевезень і управління на залізничному транспорті, оскільки його практична діяльність безпосередньо пов’язана з управлінням процесами перевезень за допомогою засобів автоматики, телемеханіки та зв’язку.
Після вивчення даної дисципліни фахівець у галузі організації перевезень і управління на залізничному транспорті знатиме вимоги Правил технічної експлуатації залізниць України щодо систем залізничної автоматики і телемеханіки, які експлуатуються та розробляються, класифікацію та призначення станційних і перегінних систем автоматики та телемеханіки, основні принципи їх побудови та технічні характеристики, принципи та схеми побудови систем диспетчерської централізації та диспетчерського контролю, принципи роботи та призначення елементів автоматики та рейкових кіл, організацію та роботу систем світлофорної сигналізації, принципи розробки схематичного плану станції, принципи організації та роботи багатоканального, оперативно-технологічного та радіозв’язку. Зможе, використовуючи наявні технічні засоби автоматики, телемеханіки і зв’язку, а також здійснювати управління процесами перевезень як на станції, так і на дільниці дирекції залізничних перевезень.
Опис: Лекції:
Класифікація засобів автоматики і телемеханіки. Структура автоматичних систем.
Класифікація та характеристика елементної бази систем автоматики і телемеханіки. Датчики. Реле. Рейкові кола, їх призначення в системах А і Т.
Засоби сигналізації і безпека руху поїздів. Постійні сигнали, їх види, класифікація і вимоги ПТЕ до них.
Напівавтоматичне блокування. Структура і принцип роботи. Вплив системи ПАБ на безпеку руху поїздів.
Автоматичне блокування та його вплив на безпеку руху. Вимоги ПТЕ. Принципи роботи та класифікація систем АБ. Автоматична локомотивна сигналізація.
Автоматична переїзна сигналізація та автоматичні шлагбауми. Вимоги ПТЕ до загороджувальних систем. Розрахунок ділянки наближення до переїздів.
Станційні системи А і Т. Класифікація систем ЕЦ. Вимоги ПТЕ до ЕЦ. Принципи управління станційними об’єктами.
Диспетчерський контроль та диспетчерська централізація, їх призначення та вплив на безпеку руху поїздів.
Автоматизація та механізація сортувальних гірок. Класифікація гіркових систем автоматизації.
Види зв’язку на залізничному транспорті. Організація диспетчерських видів зв’язку.
Оперативно-технологічні зв’язки. Принципи їх організації. Тональний вибірковий виклик.
Лінії зв’язку на залізничному транспорті. Класифікація, параметри. Вплив параметрів лінії на дальність зв’язку.
Організація радіозв’язку на залізничному транспорті. Принципи системи "Транспорт".
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Захист звітів із практичних робіт у вигляді тесту.
2. Проведення екзамену у письмовій формі або у вигляді тесту за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань.
3. Проведення усної компоненти за результатами екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 40 балів.
Екзаменаційний контроль (ЕК) - 60 балів (Письмова компонента - 50 балів. Усна компонента - 10 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
1. Технічні засоби та автоматизація систем управління на залізничному транспорті [Текст]: конспект лекцій / Уклад.: О.М. Возняк; Національний університет «Львівська політехніка».
2. Технічні засоби та автоматизація систем управління на залізничному транспорті [Текст]: методичні рекомендації із завданнями до виконання практичних робіт / Уклад.: О.М. Возняк; Національний університет «Львівська політехніка».
3. Технічні засоби та автоматизація систем управління на залізничному транспорті [Текст]: робочий зошит до виконання практичних робіт / Уклад.: О.М. Возняк; Національний університет «Львівська політехніка». Львів, 2023. 22с.
4. Технічні засоби та автоматизація систем управління на залізничному транспорті [Текст]: методичні рекомендації до виконання курсової роботи / Уклад.: О.М. Возняк; Національний університет «Львівська політехніка». Львів, 2023. 36 с.
Рекомендована література
Основна
1. Устинський А.А. Автоматика, телемеханіка і зв’язок на залізничному транспорті: Підручник для ВНЗ зал. трансп. А.А. Устинський, Б.М. Степенський, Н.А. Цибуля та ін.
2. Сапожніков В. В. Станційні системи автоматики та телемеханіки: Підр. для ВНЗ зал. трансп. / В. В. Сапожніков, І. М. Кокурін; Під ред. В. В. Сапожнікова
3. Казаков А. А. Станційні пристрої автоматики і телемеханіки: Підр. для технікумів зал. трансп. / А. А. Казаков, Е. А. Казаков.
4. Теоретичні основи автоматики і телемеханіки. Під ред. А.С. Переборова.
Додаткова
5. Кравцов Ю. А. Системи залізничної автоматики і телемеханіки: Підр. для ВНЗ / Ю. А. Кравцов, В. Л. Нестеров, Г. Ф. Лекута; Під ред. Ю.А. Кравцова
6. Буканов М.А. Довідник чергового по залізничній станції / М.А. Буканов.
7. Ворона В. К. Умовні графічні позначення пристроїв СЦБ: Навчальний ілюстрований посібник.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Технічні засоби та автоматизація систем управління на залізничному транспорті (курсова робота)
Спеціальність: Організація перевезень та управління на залізничному транспорті
Код дисципліни: 6.275.04.O.017
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: к.т.н., доцент Возняк Олег Михайлович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ЗК 9 – Навики здійснення безпечної діяльності;
ЗК 12 – Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності;
ФК 5 – Здатність до оперативного управління рухом транспортних потоків;
ФК 13 – Здатність оцінювати плани та пропозиції щодо організації та технології перевезень, складені іншими суб’єктами, та вносити необхідні зміни, виходячи з техніко - експлуатаційних параметрів та принципів функціонування об’єктів та пристроїв транспортної інфраструктури, транспортних засобів;
ФК 16 – Здатність враховувати людський чинник в транспортних технологіях.
Результати навчання: ПРН 9 – Розробляти, планувати, впроваджувати методи організації безпечної діяльності у сфері транспортних систем та технологій;
ПРН 15 – Оцінювати параметри транспортних потоків. Проектувати схеми і мережі транспортних систем. Розробляти технології оперативного управління транспортними потоками;
ПРН 18 – Досліджувати види і типи транспортних систем. Знаходити рішення оптимізації параметрів транспортних систем. Оцінювати ефективність інфраструктури та технології функціонування транспортних систем;
ПРН 21 – Впроваджувати методи організації безпечної транспортної діяльності;
ПРН 24 – Вибирати інформаційні системи для організації перевезень. Експлуатувати автоматизовані системи керування та навігаційні системи у перевізному процесі. Використовувати електронні карти;
ПРН 26 – Досліджувати проблеми людського чинника, пов’язані з транспортом, а також наслідки помилок для безпеки та управління. Визначати моделі поведінки людей у зв’язку з помилками.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика
Загальний курс транспорту
Управління експлуатаційною роботою
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна вивчається з метою підготовки майбутніх працівників з організації перевезень вмінню в своїй діяльності експлуатувати засоби і системи автоматики, телемеханіки та зв’язку при управлінні процесом перевезень.
Передбачається вивчення ролі систем залізничної автоматики, телемеханіки та зв’язку в комплексній автоматизації управління процесом перевезень, підвищенні ефективності роботи залізничного транспорту та їх взаємодії з іншими системами й підсистемами загального комплексу. Дана дисципліна важлива для професійної підготовки бакалавра з організації перевезень і управління на залізничному транспорті, оскільки його практична діяльність безпосередньо пов’язана з управлінням процесами перевезень за допомогою засобів автоматики, телемеханіки та зв’язку.
Після вивчення даної дисципліни фахівець у галузі організації перевезень і управління на залізничному транспорті знатиме вимоги Правил технічної експлуатації залізниць України щодо систем залізничної автоматики і телемеханіки, які експлуатуються та розробляються, класифікацію та призначення станційних і перегінних систем автоматики та телемеханіки, основні принципи їх побудови та технічні характеристики, принципи та схеми побудови систем диспетчерської централізації та диспетчерського контролю, принципи роботи та призначення елементів автоматики та рейкових кіл, організацію та роботу систем світлофорної сигналізації, принципи розробки схематичного плану станції, принципи організації та роботи багатоканального, оперативно-технологічного та радіозв’язку. Зможе, використовуючи наявні технічні засоби автоматики, телемеханіки і зв’язку, а також здійснювати управління процесами перевезень як на станції, так і на дільниці дирекції залізничних перевезень.
Опис: Курсова робота містить наступні розділи:
1. Проектування пристроїв централізації на станції.
1.1. Характеристика проектованої станції.
1.2. Розробка схематичного плану станції.
1.3. Маршрутизація переміщень на станції, перелік поїзних та маневрових маршрутів.
2. Проектування автоматичного блокування на перегоні.
2.1. Характеристика вибраної системи автоблокування.
2.2. Розстановка прохідних світлофорів автоблокування.
2.3. Розробка принципової схеми автоблокування.
2.4. Структурна схема АЛСН і ув’язка показань прохідних та локомотивного світлофорів.
3. Проектування пристроїв зв’язку.
3.1. Характеристика видів оперативно-технологічного відділкового зв’язку.
3.2. Розрахунок якості зв’язку для кола поїзного диспетчерського зв’язку.
Методи та критерії оцінювання: Звіт, який складається із пояснюючої записки та графічної частини і захищається в усній або письмовій формах шляхом опитування теоретичного матеріалу або тестування за тематикою та методикою виконання курсової роботи (100 %, залік)
Критерії оцінювання результатів навчання: Звіт, який складається із пояснюючої записки та захищається в усній формі (100 балів, залік)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Основна:
1. Автоматика, телемеханіка та зв’язок [Текст]: Методичні вказівки з виконання курсової роботи. / Дніпропетр. нац. ун-т залізнич. трансп. імені акад. В. Лазаряна; Укл.: Ю. Д. Абросімов, О. М. Возняк, В. І. Гаврилюк, В. Я. Кізяков – Д., 2012. – 49 с.
2. Устинський А.А. Автоматика, телемеханіка і зв’язок на залізничному транспорті: Підручник для ВНЗ зал. трансп. А.А. Устинський, Б.М. Степенський, Н.А. Цибуля та ін.
3. Сапожніков В. В. Станційні системи автоматики та телемеханіки: Підр. для ВНЗ зал. трансп. / В. В. Сапожніков, І. М. Кокурін; Під ред. В. В. Сапожнікова
4. Казаков А. А. Станційні пристрої автоматики і телемеханіки: Підр. для технікумів зал. трансп. / А. А. Казаков, Е. А. Казаков.
5. Теоретичні основи автоматики і телемеханіки. Під ред. А.С. Переборова.
Додаткова
6. Кравцов Ю. А. Системи залізничної автоматики і телемеханіки: Підр. для ВНЗ / Ю. А. Кравцов, В. Л. Нестеров, Г. Ф. Лекута; Під ред. Ю.А. Кравцова
7. Буканов М.А. Довідник чергового по залізничній станції / М.А. Буканов.
8. Ворона В. К. Умовні графічні позначення пристроїв СЦБ: Навчальний ілюстрований посібник.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).