Вантажознавство

Спеціальність: Організація перевезень та управління на залізничному транспорті
Код дисципліни: 6.275.04.E.061
Кількість кредитів: 4.50
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: к.т.н. Гревцов С.В.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування бази знань, необхідної для розуміння характеристик та закономірностей учасників процесу перевезень вантажів на залізничному транспорті і методів їх дослідження.
Завдання: ІК. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми у галузі транспорту з використанням теорій та методів сучасної транспортної науки на основі системного підходу та з врахуванням комплексності та невизначеності умов функціонування транспортних систем ЗК 12. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ФК 1. Здатність аналізувати та прогнозувати параметри і показники функціонування транспортних систем та технологій з урахуванням впливу зовнішнього середовища. ФК 2. Здатність організації та управління навантажувально-розвантажувальними роботами та складськими операціями на транспорті. ФК 3. Здатність організовувати та управляти перевезеннями вантажів (на залізничному транспорті). ФК 6. Здатність організовувати взаємодію видів транспорту. ФК 7. Здатність оптимізувати логістичні операції та координувати замовлення на перевезення вантажів від виробника до споживача, дотримуватись законів, правил та вимог систем управління якістю. ФК 12. Здатність організовувати міжнародні перевезення. ФК 13. Здатність оцінювати плани та пропозиції щодо організації та технології перевезень, складені іншими суб’єктами, та вносити необхідні зміни, виходячи з техніко-експлуатаційних параметрів та принципів функціонування об’єктів та пристроїв транспортної інфраструктури, транспортних засобів. ФК 15. Здатність організовувати транспортно-експедиторське обслуговування вантажів. ФКС 2.1. Знаходити рішення раціональних методів організації перевезень у міжнародному сполученні.
Результати навчання: ПРН 2. Критично оцінювати наукові цінності і досягнення суспільства у розвитку транспортних технологій. ПРН 8. Розробляти, проектувати, управляти проектами у сфері транспортних систем та технологій. ПРН 10. Розробляти та використовувати транспортні технології з врахуванням вимог до збереження навколишнього середовища. ПРН 11. Класифікувати та ідентифікувати транспортні процеси і системи. Оцінювати параметри транспортних систем. Виконувати системний аналіз та прогнозування роботи транспортних систем. ПРН 12. Знаходити рішення щодо раціональних методів організації навантажувально-розвантажувальних робіт. Планувати графіки проведення навантажувально-розвантажувальних робіт. Вибирати механізми та засоби проведення навантажувально-розвантажувальних робіт. ПРН 13. Організовувати та управляти перевезеннями вантажів в різних сполученнях. Вибирати вид, марку, тип транспортних засобів та маршрутів руху. Контролювати хід виконання перевезення. ПРН 16. Вибирати ефективні технології взаємодії видів транспорту. Аналізувати можливості застосування різноманітних варіантів взаємодії видів транспорту. ПРН 19. Пояснювати експлуатаційну, техніко-економічну, технологічну, правову, соціальну та екологічну ефективність організації перевезень. ПРН 20. Досліджувати складові ергономічності транспортних технологій. Встановлювати їх ефективність і надійність.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: (для вибіркового блоку 02): Попередні: Основи логістики і ТЕД Навантажувально-розвантажувальні роботи на транспорті Супутні і наступні: Вантажні перевезення на залізничному транспорті
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо розроблення схем організації виробничих процесів на залізниці, ґрунтуючись на результатах проведення різноманітних досліджень показників вантажної і комерційної роботи та прогнозування розвитку транспортних систем. Тут детально розглядаються доцільність та оптимальність застосування різних засобів і методів вантажної і комерційної роботи його учасниками, зокрема, застосування автоматизованих систем управління під час виконання комерційних операцій. Весь комплекс такої інформації відповідає вимогам чинних норм та стандартів, а також прогресивним сучасним методам удосконалення середовища перевезень.
Опис: Лекції: Основні положення організації вантажних перевезень і комерційної роботи залізниць. Управління вантажною і комерційною діяльністю. Загальні поняття про вантажне господарство станцій. Залізничні під’їзні колії. Залізничні вантажні склади і площадки. Основи проєктування і розрахунки пристроїв вантажного господарства. Транспортні засоби для перевезення вантажів. Вагове господарство. Основи планування перевезень вантажів залізничним транспортом. Організація перевезень маршрутами вантажовідправників. Транспортна класифікація вантажів. Фактори, що визначають властивості та якість вантажів. Тара і пакувальні матеріали. Транспортні характеристики вантажів і їх вплив на організацію перевезень. Приймання вантажу до перевезення. Завантаження і відправлення вантажу. Операції з вантажами під час перевезення. Операції з вантажами на станції призначення. Зберігання і видавання вантажів. Забезпечення збереження вантажів під час перевезення. Практичні заняття: Визначення системи кодування даних у перевізних документах. Заповнення облікової картки форми ГУ-1, в т.ч. в умовах електронного документообігу. Заповнення Пам’ятки про користування вагонами (форма ГУ-45) та Відомості плати за користування вагонами (форма ГУ-46), в т.ч. в умовах електронного документообігу. Заповнення електронної Накладної у внутрішніх сполученнях (з використанням АРМ товарного касира) в умовах електронного документообігу.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів із практичних робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту. 4. Проведення заліку за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань. 5. Проведення усної компоненти за результатами написання заліку, питання якого ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: Виконання та захист практичних робіт - 40 балів. Заліковий контроль: Письмова компонента - 50 балів. Усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. За заг. ред. С.В .Гревцова, В.І. Ходаківського. Організація вантажної і комерційної роботи.. Част.1,2. / Підручник. Київ.: «Дельта», 2008. Част. 1 – 376с, част. 2 – 340с. 2. Под ред. А.А. Смехова. Грузоведение, сохранность и крепление грузов. М.: транспорт, 1989 – 239с. 2. Котенко А.М. Управління вантажною і комерційною роботою на залізничному транспорті. Част. 1,2. / Підручник. Харків.: «Наше слово», 2005. Част. 1 – 400с, част. 2 – 384с. 3. В.К. Мироненко, В.В. Габа. Залізничні вантажні перевезення. / Навч. Посібник. Київ, «ДЕТУТ», 2015. – 248с. Допоміжна 1. Статут залізниць України. Київ.: «Транспорт України», 1998. – 83с. 2. Правила перевезень вантажів. Част.1,2. Київ.: «Видавничій дім «САМ», 2004. Част. 1 – 432с, част. 2 – 221с. 3. Рекомендований технологічний процес роботи вантажної станції (ЦМ 0012). Київ, «Поліграфсервіс», 2005. – 224с. 4. Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом України. Біла Церква.: «ТОВ «Інпрес», 2009. – 198с. 5. Інструкція з ведення станційної комерційної звітності. Київ.: «Укрзалізниця», 2003. – 371с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).