Дослідження операцій в транспортних системах

Спеціальність: Організація перевезень та управління на залізничному транспорті
Код дисципліни: 6.275.04.O.026
Кількість кредитів: 4.50
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: канд. техн. наук, доцент Ігор МОГИЛА асистент Дмитро ШЕВЧЕНКО
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування теоретичних знань і практичних навичок формалізації задач управління в транспортних системах з використанням спеціалізованих оптимізаційних методів
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Загальних: - ЗК-6 – Здатність проведення досліджень на відповідному рівні; Спеціальних: - ФК-1 – Здатність аналізувати та прогнозувати параметри і показники функціонування транспортних систем та технологій з урахуванням впливу зовнішнього середовища; - ФК-8 – Здатність проектувати транспортні (транспортно-виробничі, транспортно-складські) системи і їх окремі елементи; - ФК-14 – Здатність використовувати сучасні інформаційні технології, автоматизовані системи керування та геоінформаційні системи при організації перевізного процесу.
Результати навчання: ПРН-2 – Критично оцінювати наукові цінності і досягнення суспільства у розвитку транспортних технологій/ ПРН 6 – Досліджувати транспортні процеси, експериментувати, аналізувати та оцінювати параметри транспортних систем та технологій. ПРН-11 – Класифікувати та ідентифікувати транспортні процеси і системи. Оцінювати параметри транспортних систем. Виконувати системний аналіз та прогнозування роботи транспортних систем. ПРН-15 – Оцінювати параметри транспортних потоків. Проектувати схеми і мережі транспортних систем. Розробляти технології оперативного управління транспортними потоками. ПРН-16 – Вибирати ефективні технології взаємодії видів транспорту. Аналізувати можливості застосування різноманітних варіантів взаємодії видів транспорту. ПРН-18 – Досліджувати види і типи транспортних систем. Знаходити рішення оптимізації параметрів транспортних систем. Оцінювати ефективність інфраструктури та технології функціонування транспортних систем. ПРН-20 – Досліджувати складові ергономічності транспортних технологій. Встановлювати їх ефективність і надійність.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Загальний курс транспорту - Вища математика Наступні навчальні дисципліни: - Основи теорії транспортних процесів та систем - Системний аналіз - Логістика залізничного транспорту - Транспортні термінали
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення курсу «Дослідження операцій в транспортних системах» спрямовано на формування у студентів теоретичних знань і практичних навичок формалізації задач управління з використанням спеціалізованих оптимізаційних методів стосовно транспортного процесу на залізничному транспорті. В рамках цього курсу розглядаються основні типи задач з якими стикаються при своїй роботі фахівці сфери організації перевезень та управління на залізничному транспорту, а також пропонуються оптимальні методі їх розв’язання.
Опис: Предмет та задачі дослідження операцій Лінійні та нелінійні функції в задачах оптимізації. Їх побудова та оцінка на адекватність. Лінійне програмування. Формалізація та запис задач лінійного програмування Методи розв’язання задач лінійного програмування Транспортні задачі лінійного програмування Постановка транспортної задачі та методи її розв’язку Цілочисельне програмування Динамічне програмування Мережеве планування та управління Основні поняття теорії ігор Елементи теорії графів та її застосування у транспортних системах Використання комп’ютерних програм в задачах оптимізації транспортних процесів
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Перевірка практичних та лабораторних робіт (в письмовій формі). 2. Захист практичних та лабораторних робіт в усній формі та опитування за темою роботи. 3. Письмовий екзамен за результатами вивчення курсу, що складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань. 4. Усна компонента за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: • виконання та захист практичних робіт (25%) • виконання та захист лабораторних робіт (20%) • екзаменаційний контроль (55%) у письмовій (50%) та усній (5%) формах
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова 1. Кузькін О.Ф. Прикладні задачі дослідження операцій в транспортних системах: навч. посібн. / О.Ф. Кузькін, О.А. Лащених, С.М. Турпак. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2013. – 371 c. 2. Кунда Н. Т. Дослідження операцій в транспортних системах. Навчальний посібник для студентів напряму «Транспортні технології» вищих навчальних закладів. / Н. Т. Кунда. – К.: Видавничий дім «Слово», 2008. – 400 с. 3. Системологія на транспорті. Дослідження операцій у транспортних системах [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.]; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2009. – 375 с. – (5 кн./ Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.; кн. 3). Допоміжна 1. Барвінський А.Ф. та ін. Математичне програмування. Дослідження операцій: Навчальний посібник / І.Я. Олексів, З.І. Крупка, І.О. Бобик, І.І. Демків, Р.І. Квіт, В.В. Кісілевич – Львів: «Інтелект-Захід», 2008 – 468 с. 2. Єріна А.М. Статистичне моделювання та прогнозування: Навч. посібник. / А.М. Єріна — К.: КНЕУ, 2001. — 170 с. 3. Рудавський Ю.К. Лінійна алгебра та аналітична геометрія: Навчальний підручник / Ю.К. Рудавський, П.П. Костробій, Х.П. Луник, Д.В. Уханська – Львів: «Бескид Біт», 2002 – 261 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).