Диспетчерське управління рухом поїздів

Спеціальність: Організація перевезень та управління на залізничному транспорті
Код дисципліни: 6.275.04.E.064
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: ст.викл Федунь Тарас Іванович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів системи наукових і професійних знань, навичок в області організації перевезень та управління експлуатаційною роботою залізничного транспорту.
Завдання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми у галузі транспорту з використанням теорій та методів сучасної транспортної науки на основі системного підходу та з врахуванням комплексності та невизначеності умов функціонування транспортних систем Загальних: 1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності (ЗК-12); 2. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу (ЗК-13). Фахових: 1. Здатність до оперативного управління рухом транспортних потоків СК-5); 2. Здатність оцінювати та забезпечувати ергономічну ефективність транспортних технологій (СК-10); 3. Здатність організовувати міжнародні перевезення (СК-12); 4. Здатність оцінювати плани та пропозиції щодо організації та технології перевезень, складені іншими суб’єктами, та вносити необхідні зміни виходячи з техніко-експлуатаційних параметрів та принципів функціонування об’єктів та пристроїв транспортної інфраструктури, транспортних засобів (СК-13); 5. Здатність організовувати транспортно-експедиторське обслуговування вантажів (СК-15); 6. Здатність врахувати людський фактор в транспортних технологіях (СК-16).
Результати навчання: РН-2 Критично оцінювати наукові цінності і досягнення суспільства у розвитку транспортних технологій. РН-15 Оцінювати параметри транспортних потоків. Проектувати схеми і мережі транспортних систем. Розробляти технології оперативного управління транспортними потоками. РН-20 Досліджувати складові ергономічності транспортних технологій. Встановлювати їх ефективність і надійність. РН-23 Розпізнавати якісні і кількісні показники експлуатації транспортних засобів. Оцінювати елементи конструкції транспортних засобів. Установлювати зв'язок між елементами конструкції транспортних засобів. РН-25 Використовувати методи організації транспортно-експедиторського обслуговування різних видів сполучення. РН-26 Досліджувати проблеми людського фактору, пов'язані з транспортом, а також наслідки помилок для безпеки та управління. Визначати моделі поведінки людей у зв'язку з помилками.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Обчислювальна техніка в інженерних і економічних розрахунках Вища математика Фізика Нарисна геометрія та інженерна графіка Основи менеджменту та маркетингу Загальний курс транспорту Технологія галузі і транспортні засоби залізниць Супутні і наступні навчальні дисципліни: Інформаційні системи і технології на залізничному транспорті Основи економіки транспорту Основи теорії транспортних процесів і систем
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків дільницях, раціонального використання їх пропускної і провізної спроможності в умовах забезпечення безпеки руху і схоронності вантажів.
Опис: Сучасні методи збору і передачі інформації на Укрзалізниці. Порядок збору і передачі інформації на Укрзалізниці. Призначення і структура Дорожніх Обчислювальних Центрів. ОЦ в дирекціях, СТЦ. Автоматизовані робочі місця. Робота інженерів-графістів у дирекціях і управліннях залізниць. Розробка графіків руху поїздів за допомогою ЕОМ. Організація руху поїздів комбінованого транспорту. Організація руху контейнерних поїздів. Організація руху контрейлерних поїздів. Аналіз обсягів експлуатаційної роботи. Задачі і види аналізу. Аналіз оперативний, періодичний, цільовий. Аналіз виконання вантажних операцій. Аналіз місцевої роботи. Аналіз поїзній роботи і виконання графіка руху поїздів. Оперативне управління роботою локомотивів. Управління роботою локомотивів на УЗ, залізницях і дирекціях перевезень. Локомотивні диспетчери в управліннях і дирекціях залізниць, їхні функції. Методи регулювання локомотивного парку. Оперативний план управління рухом поїздів. Оперативне планування і управління рухом. Вихідні дані для планування експлуатаційної роботи. Поїзне положення на станціях і ділянках. Оперативне планування роботи залізниці і дирекції. Корегування змінного завдання. Оперативне планування роботи станції. Диспетчерське управління рухом поїздів. Призначення і сутність диспетчерського управління рухом поїздів. Диспетчерський апарат дирекцій залізничних перевезень. Оперативне планування роботи дирекції. Корегування змінного завдання. Права і обов’язки поїзних диспетчерів. Організація руху поїздів комбінованого транспорту. Організація руху контейнерних поїздів. Організація руху контрейлерних поїздів. Аналіз обсягів експлуатаційної роботи. Задачі і види аналізу. Аналіз оперативний, періодичний, цільовий. Аналіз виконання вантажних операцій. Аналіз місцевої роботи. Аналіз поїзній роботи і виконання графіка руху поїздів. Оперативний план управління рухом поїздів. Оперативне планування і управління рухом. Вихідні дані для планування експлуатаційної роботи. Поїзне положення на станціях і ділянках. Оперативне планування роботи залізниці і дирекції. Корегування змінного завдання. Оперативне планування роботи станції.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів до практичних робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту. 2. Захист курсового проекту проводиться в усній формі шляхом оцінювання наступних складових: – якість виконаної студентом курсового проекту; –доповідь студента; – повноту та правильність відповідей на поставлені студентові запитання. 3. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з тестування. 4. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): практичні заняття - 40 Заліковий контроль: письмова компонента - 55 усна компонента - 5
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Статут залізниць України. К.: Транспорт України, 1998. – 83 с. 2. Д. М. Козаченко Експлуатаційна робота залізничних станцій: приклади та задачі : навчальний посібник для вищ. навч. закл. / Д. М. Козаченко, Р. Г. Коробйова І. Ю. Левицький, О. В. Лашков // ; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. — Дн-вськ : Вид-во ПФ «Стандарт-Сервіс», 2014. — 108 с. : іл., табл. - Бібліогр.: с. 104. — ISBN 978-966-97463-0-6. 3. Козаченко Д. М. Органiзацiя роботи сортувальної станцiї : навч. посіб. для ВНЗ / Козаченко Д. М., Коробйова Р. Г., Германюк Ю. М. – Львів : СПОЛОМ, 2023. – 142 с. : іл. 45, табл. 58. Бібліогр. с. 130.Інструктивні вказівки з організації вагонопотоків на залізницях України. Київ, 2005 р. 4. Управління експлуатаційною роботою і якістю перевезень на залізничному транспорті : навч. посіб. / М.І.Данько, Т.В.Бутько, О.В.Березань [та ін.]; за ред. М.І. Данька. - Х.: УкрДАЗТ, 2008. - 174 с. 5. Інструкція з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України ЦД-0058 : наказ Міністерства транспорту та зв'язку України від 31.08.05 № 507. - К., 2005. - 464с. Інструкція зі складання графіку руху поїздів на залізницях України. Київ, 2002 р. 6. Загальне положення про залізничну станцію. ЦД-0054. Затв. Наказом № 1041-ЦЗ від 30.12.2004 7. Інструктивні вказівки з організації вагонопотоків на залізницях України ЦД 0053 - К.: ДАЗТ, 2005.- 98 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).