Режими електричних систем
Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.02.E.055
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доцент Лисяк Георгій Миколайович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів вищої освіти
компетентностей:
загальні компетентності:
? здатність до аналізу та синтезу (ЗК4);
? мати дослідницькі навички з аналізу та регулювання усталених режимів електричних
систем (ЗК7);
? уміння розв’язувати поставлені задачі з планування усталених режимів електричних
систем та приймати відповідні рішення під час їх ведення (ЗК9);
5
фахові компетентності:
? уміння досліджувати проблему та визначати обмеження, у тому числі зумовлені
проблемами сталого розвитку, впливу на навколишнє середовище та безпеку
життєдіяльності під час планування режимів електричних систем (ФК2);
? знання сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки
виробництва, пересилання і розподілення електроенергії для аналізу та регулювання
усталених режимів електричних систем (ФК6);
? здатність використовувати знання й уміння для розрахунку, дослідження та аналізу
усталених режимів електричних систем (ФК11);
? уміння проектувати системи та їх елементи з урахуванням усіх аспектів поставленої
задачі, включаючи створення, налагодження, експлуатацію, технічне обслуговування
та утилізацію (ФКС3);
? уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач з аналізу,
планування та регулювання усталених режимів електричних систем, критично
оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення (ФКС4).
Результати навчання: знати принципи побудови та схемну реалізацію електричних систем, основні режими їх роботи та засоби регулювання;
* знати розрахункові схеми та методи аналізу режимів електричних систем;
* знати пристрої систем автоматичного регулювання збудження синхронних машин, напруги, реактивної потужності, частоти та перетоків активної потужності;
* уміти аналізувати режими роботи електричних мереж та характеристики систем регулювання, оцінювати їх вплив на показники якості електроенергії;
* уміти виконувати комплекс робіт, необхідних для ефективної експлуатації електричних систем, пристроїв автоматизації та регулювання їх режимів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Електричні мережі; Електричні машини; Електрична частина станцій та підстанцій; Електротехнічні системи електроспоживання;
супутні і наступні: Автоматика електричних мереж; Релейний захист електричних мереж; Стійкість електроенергетичних систем; Комп’ютерний аналіз режимів електроенергетичних систем.
Короткий зміст навчальної програми: Викладаються загальні питання застосування методів, способів і засобів розрахунку,
аналізу, планування та регулювання усталених режимів електричних систем та їх впливу на
якість електричної енергії.
Опис: Особливості роботи електроенергетичної системи. Необхідність аналізу режимів електричних систем та пристроїв їх регулювання. Ієрархія керування енергосистемою. Людина в системі керування.. Загальна характеристика електричних мереж і систем та їх режимів. Класифікація електричних мереж і систем. Режими електричних мереж і систем. Задачі і методи аналізу режимів електричних систем. Класифікація пристроїв автоматичного регулювання. Регулювання збудження синхронних машин. Регулювання напруги за допомогою конденсаторних батарей та синхронних компенсаторів. Регулювання напруги за допомогою шунтувальних реакторів, статичних тиристорних компенсаторів. Регулювання напруги на підстанції. Автоматичне регулювання частоти в системі та на електростанції. Автоматичне регулювання перетоків потужності.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – виконання і захист розрахунково-графічних, контрольних та
лабораторних робіт. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка
активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо.
Екзаменаційний контроль – усний та письмовий компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункових робіт, усне опитування (40%);
• підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (60%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Сегеда М.С. Електричні мережі та системи. Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2009. – 488 с.
2. Перхач В.С. Математичні задачі електроенергетики: Львів: Вища шк., 1989. – 464 с.
3. Голота А.Д. Автоматика в електроенергетичних системах: Навч. посіб. – К.: Вища шк., 2006. – 367 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).