Енергоощадність та основи екології виробництва, розподілу та використання електроенергії

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.00.O.036
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доц. Лисяк В. Г.
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у студентів необхідних компетентностей, набуття ними теоретичних знань, практичних умінь і навичок у межах цієї дисципліни, достатніх у поєднанні з іншими для успішного виконання професійних обов’язків за даною спеціальністю та підготовка до подальшого навчання за обраною спеціалізацією.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ? здатність до аналізу та синтезу (КЗ4); ? здатність до застосування знань на практиці (КЗ5); ? здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел (КЗ9); ? креативність, здатність до системного мислення (КЗ14); ? потенціал до подальшого навчання (КЗ15); фахові компетентності: 5 ? базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі електричної інженерії (КС2); ? базові знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електротехнічного і електромеханічного устаткування та обладнання (КС3); ? уміння застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших інженерних галузей (КС7); ? здатність використовувати та впроваджувати нові технології, брати участь в модернізації та реконструкції обладнання, пристроїв, систем та комплексів, зокрема з метою підвищення їх енергоефективності (КС8); ? здатність використовувати знання й уміння для розрахунку, дослідження, вибору, впровадження, ремонту, та проектування електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх складових (КС11); ? уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення (КС15).
Результати навчання: • знати основи енергоощадності, основи процесів виробництва, перетворення отриманої з альтернативних джерел енергії, схемотехніки альтернативної енергетики; • вміти системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових енергоощадних технологій; • мати уявлення про найновіші розробки в альтернативній енергетиці та у сфері енергоощадності із різних джерел.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Фізика; • Хімія; • Теоретична механіка; • Теоретичні основи електротехніки; • Електропостачальні системи загального призначення.
Короткий зміст навчальної програми: Анотація навчальної дисципліни. Розглядаються енергоощадні заходи та технології енерговикористання. Викладено найважливіші питання акумулювання енергії. Наведено загальні екологічні аспекти функціонування електроенергетичних установок з виробництва електроенергії і тепла з використанням органічних палив. Розглядаються особливості впливу технологічних процесів виробництва, розподілу і використання електричної енергії на довкілля та життєдіяльність людини.
Опис: Енергоощадні заходи та технології. Акумулювання енергії. Загальна характеристика нетрадиційних джерел енергії. Енергія вітру. Енергія сонця. Енергія води. Енергія земних надр. Енергія біомаси. Теплова енергія зовнішнього середовища. Енергія паливних елементів.
Методи та критерії оцінювання: • written reports on laboratory works, practical classes, oral questioning (27%), cash-graphic work (13%); • final control (control measure – exam): written and oral form (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, робота на практичних заняттях, усне опитування (27%), розрахунково-графічна робота (13%); • підсумковий контроль (контрольний захід – іспит): письмово-усна форма (60%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Герасимов Г. Г. Енергоощадність в теплоенергетиці : навч. посіб. / Г. Г. Герасимов. – Рівне : Червінко А. В., 2015. – 382 с. 2. Дев’яткіна С. С. Альтернативні джерела енергії : Навчальний посібник / С. Дев’яткіна, Т. Шкварницька. – М-во освіти і науки України, Нац. авіаційний ун-т. – К. : НАУ, 2006. – 89 с. 3. Дудюк Д. Л. Нетрадиційна енергетика: основи теорії та задачі : навч. посібник / Д. Дудюк, С. Мазепа, Я. – Львів : Магнолія 2006, 2009. – 187 с. 4. Гнатишин Я.М. Перетворення та використання відновної енергії: Навч. посіб./ Я.М. Гнатишин, С.С. Мазепа, І.Р. Кенс. – Львів: РВВ НЛТУ України, 2013. – 196 с. 5. Кузьмінський Є. Нетрадиційні електрохімічні системи перетворення енергії / Є. Кузьмінський, Г. Колбасов, Я. Тевтуль, Н. Голуб. – К. : Академперіодика, 2002. – 181с. 6. Закон України «Про енергозбереження». [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/74/94-%D0%B2%D1%80. – Назва з екрана.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).