Електропостачання власних потреб електричних станцій
Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.01.E.042
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: професор, к.т.н., доцент Лисяк Георгій Миколайович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
• здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу (ЗК1);
• здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (ЗК2);
• здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК5);
• здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми (ЗК6);
• здатність працювати в команді (ЗК7);
• здатність працювати автономно (ЗК8).
фахові компетентності:
• здатність вирішувати практичні задачі із залученням методів математики, фізики та електротехніки (ФК2);
• здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов'язані з роботою пристроїв автоматичного керування, релейного захисту та автоматики підсистем ЕПВПЕС (ФК4);
• здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми ЕПВПЕС, пов’язані з проблемами виробництва, передачі та розподілення електричної енергії (ФК6);
• усвідомлення необхідності постійно розширювати власні знання про нові технології в електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці (ФК10);
• уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу підсистем ЕПВПЕС шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання (ФКС1);
• уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач з проектування підсистем ЕПВПЕС, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення (ФКС4).
.
Результати навчання: Знати:
• характеристики механізмів власних потреб;
• способи регулювання продуктивності механізмів власних потреб;
• основні схемні рішення систем власних потреб електростанцій різних типів;
• заходи з підвищення надійності системи власних потреб;
• особливості режимів систем електропостачання власних потреб підвищеної надійності.
Вміти:
• аналізувати вплив на характеристики робочих механізмів власних потреб зміни частоти обертання і напруги живлення;
• розраховувати струми короткого замикання в системі власних потреб;
• вибирати комутаційне обладнання в системі власних потреб;
• аналізувати режими пуску та самозапуску електродвигунів власних потреб.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
Електричні мережі;
Електричні машини;
Електрична частина станцій та підстанцій;
Електромагнітні перехідні процеси.
Короткий зміст навчальної програми: Викладено загальні відомості про власні потреби електростанцій, джерела живлення власних потреб, основні типи робочих машин ВП ЕС їх характеристики та приводи. Розглянуто електричні схеми систем електропостачання ВП КЕС, ТЕЦ, ГЕС, ГАЕС та АЕС, а також способи визначення номінальної потужності робочих і резервних трансформаторів ВП та особливості аналізу режимів пуску і самозапуску електродвигунів ВП. Розглянуті схемо-технічні вирішення для підвищення функційної надійності систем електропостачання ВП ЕС.
Опис: Загальні відомості про власні потреби електростанцій. Джерела живлення власних потреб. Обмеження струмів коротких замикань в системі ВП ЕС. Робочі машини ВП ЕС та їх характеристики. Регулювання продуктивності машин ВП ЕС. Основні типи робочих машин ВП ЕС та їх приводи. Схеми живлення ВП. Визначення номінальної потужності робочих і резервних трансформаторів ВП. Пуск і самозапуск електродвигунів ВП. Електричні схеми систем електропостачання ВП КЕС, ТЕЦ, ГЕС та ГАЕС. Системи електропостачання власних потреб АЕС. Схемо-технічні вирішення для підвищення функційної надійності систем електропостачання власних потреб електростанцій.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – виконання і захист розрахунково-графічної та лабораторних робіт. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести; оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзаменаційний контроль – усний та письмовий компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах.
Семестровий контроль – 100 балів.
Поточний контроль – 40, у т.ч.:
виконання і захист лаб. робіт – 30;
виконання і захист РГР (КР) -10.
Екзаменаційний контроль – 60, у т.ч.:
письмовий компонент – 50; усний – 10.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Бардик Є.І., Лукаш Н.П. Електрична частина електростанцій і підстанцій: навчальний посібник. – К. НТУУ «КПІ» 2011р. 220 с.
2. Топольницький М.В., Атомні електричні станції: підручник для ВНЗів. – Львів: Бескид Біт, 2005. – 524 с.
3. Експлуатація електроустановок: Навчальний посібник / Г.Г.Півняк, А.В.Журахівський, Г.А. Кігель, Б.М.Кінаш, А.Я.Рибалко, Ф.П.Шкрабець, З.М.Бахор: За ред. Академіка НАН України Г.Г.Півняка. - Дніпрпетровськ: Національний гірничий університет, 2005. – 445с.
4. Проектування електричної частини електричних станцій: навчальний посібник / П. Д. Лежнюк, В. М. Лагутін, В. В. Тептя. Вінниця: - ВНТУ, 2009. - 194 с.
5. Правила улаштування електроустановок. Видання офіційне . Міненерговугілля України. Х.: Видавництво «Форт», 2017. – 760 с.
6. Сегеда М.С. Проектування структурних схем електростанцій та підстанцій: навч. посіб. / М. С. Сегеда, В. Г. Гапанович, В. П. Олійник, К. Б. Покровський. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. – 144 с.
7. Кондусь В. Ю. Лопатеві насоси: навчальний посібник/ В. Ю. Кондусь, О.І. Котенко. – Суми: Сумський державний університет, 2021. – 293 с.
8. ДСТУ 3429-96. Електрична частина електростанцій та електричних мереж. Терміни та визначення.
9. Василів К.М. Експлуатація електричних станцій: навч. посібник / К.М. Василів. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – 236 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).