Основи охорони праці та безпека життєдіяльності

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.00.O.035
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: доцент, канд.фіз-мат.наук , Качан Степан Іванович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою інтегрованого курсу є теоретична та практична підготовка май¬бутніх фахівців щодо створення безпечних умов життя і діяльності, опанування принципів гармонійного розвитку особистості і сталого розвитку суспільства, а також формування культури безпеки працівника енергетичної галузі. Основи охорони праці – це частина даної дисципліни, яка вивчається з метою формування у майбутніх фахівців з вищою освітою необхідної в їхній подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь з правових і організаційних питань охорони праці, з питань гігієни праці, виробничої санітарії, техніки безпеки та пожежної безпеки., визнаного відповідними державними стандартами освіти, а також активної позиції щодо практичної реалізації принципу пріорітетності охорони життя та здоров"я працівників по відношенню до результатів виробничої діяльності.
Завдання: Завданням цієї науки є розробка методів прогнозування, виявлення та ідентифікації небезпечних і шкідливих чинників, які виникають в навколишньому середовищі під час життєдіяльності людини, а також заходів і способів захисту людей в умовах виникнення надзвичайних ситуацій (НС) техногенного і природного характеру та попередження загрози життєдіяльності людини у її повсякденних умовах виробництва і побуту, обгрунтування оптимальних умов та принципів життя. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: Загальні компетентності: Зк 3: Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово Фахові компетентності: Фк 8: Здатність виконувати професійні обов»язки із дотриманням вимог та правил техніки безпеки, охорони праці, виробничої санітарії та охорони навколишнього середовища. Фахові компетентності професійного спрямування: ФКС 2: Уміння досліджувати проблему та визначати обмеження, у тому числі зумовлені проблемами сталого розвитку, впливу на навколишнє середовище та безпеку життєдіяльності.
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни фахівець повинен знати: ЗН 5: Знати основи теорії електромагнітного поля, методи розрахунку електричних кіл та уміти використовувати їх для вирішення практичних проблем у професійній діяльності. Підготовлений фахівець повинен вміти: Ум2: Здійснювати аналіз процесів в електроенергетичному, електротехнічному та електромеханічному обладнанні, відповідних комплексах і системах. Ум 3: Обирати і застосовувати придатні методи для аналізу і синтезу електромеханічних та електроенергетичних систем із заданими показниками. Ум 4: Уміти оцінювати енергоефективність та надійність роботи електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем. Ум12: Розв»язувати складні спеціалізовані задачі з проектування і технічного обслуговування електромеханічних систем, електроустаткування електричних станцій, підстанцій, систем та мереж. Ум 14: Застосовувати придатні емпіричні і теоретичні методи для зменшення втрат електричної енергії при її виробництві, транспортуванні, розподіленні та використанні.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Фізика, • Хімія, • Електротехніка та електромеханіка, • Термодинаміка та теплотехніка.
Короткий зміст навчальної програми: Правові і організаційні питання охорони праці, санітарно-гігієнічні вимоги до повітря робочої зони, вентиляція та опалення виробничих приміщень, виробничий шум і вібрація, поняття про радіоактивні речовини і випромінювання, освітлення виробничих приміщень, дія електричного струму на організм людини, технічні засоби безпечної експлуатації електроустановок при нормальних та аварійних режимах роботи, Організація пожежної охорони на підприємстві. Небезпечні та шкідливі фактори, пов’язані з пожежами, блискавкозахист будівель, споруд, стаціонарні і первинні засоби пожежогасіння, основні джерела та фактори небезпеки,надзвичайні ситуації.
Опис: Виклад дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» починається із теоретичних основ безпеки, що ґрунтується на ризик-орієнтованому підході. Дальше розглядаються природні та техногенні небезпеки, їх вражаючі фактори та захист населення для конкретних випадків надзвичайних ситуацій. Після розгляду загальних питань безпеки є перехід до питань безпеки на енергетичних виробництвах: актуалізовані питання охорони праці на основі основних нормативних актів, питання електробезпеки та протипожежної профілактики на об»єктах енергетики.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (30%): письмові звіти з лабораторних робіт, письмові звіти з практичних занять (15 %), графічно-розрахункова робота (15%). Для заочного навчання - контрольна робота. • Підсумковий контроль (70%, залік): тестування
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з лабораторних робіт, захист лабораторних робіт, виконання розрахунково-графічної роботи (30балів); • підсумковий контроль - диференційований залік (100 балів): за результатами поточного контролю та залікового тестового контролю (70 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. http://www.zakon0/rada.gov.ua . 2. http://www.pidruchniki.com. 3. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці. Курс лекцій. Практикум: Навчальний посібник. – Суми: ВТД „Університетська книга”, 2011. -496 с. 4. Андронов В. А., Буц Ю. В., Третьяков О. В., Шароватова О. П. Безпека життєдіяльності:навч. посіб. для самост. роботи студентів/Ун-т цивіл. захисту України .-Харків:ХОГО "НЕТ" : "ЕкоПерспектива",2007 .-304 с. 5. Мохняк С.М., Дацько О.С., Козій О.І., Романів А.С., Петрук М.П., Скіра В.В., Васійчук В.О., Безпека життєдіяльності. Навчальний посібник. Львів. Видавництво НУ "Львівська політехніка", 2009. - 264с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).