Технічна експлуатація підстанцій та ліній електричних мереж

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.02.E.060
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., старший викладач ЗВО Ференсович Роман Ярославович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є надати теоретичні знання та практичні уміння і навички, достатні для успішного виконання професійних обов’язків стосовно технічної експлуатації підстанцій та ліній електричних мереж, організації технічної експлуатації підстанцій та ліній електричних мереж з використанням сучасного інформаційного ресурсу, нормативних документів та методів контролю технічного стану електрообладнання електричних мереж.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу оцінки технічного стану ліній і силового електрообладнання підстанцій електричних мереж за результатами заходів з їх технічного обслуговування; - здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях під час організації та проведення технічної експлуатації ліній і підстанцій електричних мереж; - здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел під час визначення технічного стану ліній та силового електрообладнання підстанцій електричних мереж; - здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми і задачі стосовно організації технічної експлуатації ліній і підстанцій електричних мереж, визначення технічного стану ліній та силового електрообладнання електричних мереж, мати дослідницькі навички стосовно виявлення пошкоджень та несправностей силового електрообладнання електричних мереж та визначення причин, що привели до цього; - здатність працювати як індивідуально, так і в команді під час виконання технічного обслуговування ліній та електрообладнання підстанцій електричних мереж; - здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення у своїй професійній діяльності, проявляти креативність, здатність до системного мислення під час розв’язання завдань з оцінки технічного стану ліній та електрообладнання підстанцій електричних мереж, мати відповідальність за якість виконуваної роботи під час технічного обслуговування електрообладнання та оформлення технічної документації. фахові компетентності: - здатність вирішувати практичні задачі із застосуванням систем автоматизованого проектування і розрахунків (САПР); - здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми під час технічного обслуговування електрообладнання підстанцій та ліній електричних систем і мереж, оцінки його технічного стану та режимів роботи, прогнозування строку служби; - здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов’язані з проблемами виробництва, передачі та розподілення електричної енергії; - здатність виконувати професійні обов’язки із дотриманням вимог правил техніки безпеки, охорони праці, виробничої санітарії та охорони навколишнього середовища під час проведення технічного обслуговування ліній та електрообладнання підстанцій електричних мереж; - усвідомлення необхідності постійно розширювати власні знання про нові технології в електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці, знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення, правил експлуатації електрообладнання електричних мереж, постійно удосконалювати знання чинних стандартів, нормативних документів, інструкцій та довідкових матеріалів в галузі технічної експлуатації; - здатність оперативно вживати ефективні заходи в умовах надзвичайних (аварійних) ситуацій в електроенергетичних та електромеханічних системах; - уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач технічної експлуатації, критично оцінювати отримані результати технічного обслуговування ліній і електрообладнання підстанцій електричних мереж та захищати прийняті рішення стосовно технічного стану вказаних об’єктів електричних мереж.
Результати навчання: • знати основні положення галузевих керівних документів, які регламентують експлуатацію ліній та силового електрообладнання підстанцій електричних мереж. • знати характерні причини відмов електрообладнання електричних мереж. • знати заходи та способи підтримання працездатності ліній та силового електрообладнання підстанцій електричних мереж. • знати основні системи діагностування ліній та силового електрообладнання підстанцій електричних мереж. • вміти організувати технічне обслуговування лінії та обладнання підстанцій електричних мереж. • вміти організувати та виконати контроль стану високовольтного електрообладнання електричних мереж. • вміти розв’язувати задачі технічної прогностики – прогнозування строку служби силових трансформаторів. • вміти визначати вартість ремонтів і технічного обслуговування ліній електропередавання та силового електрообладнання підстанцій електричних мереж.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Електричні мережі • Електрична частина станцій та підстанцій • Проектування підстанцій електричних мереж • Виконання БКР
Короткий зміст навчальної програми: Викладено загальні положення про технічний стан ліній та силового електрообладнання підстанцій, їх характерні пошкодження та несправності, заходи та засоби їх виявлення, основні сучасні системи діагностування ліній та обладнання підстанцій, методологію організації технічної експлуатації підстанцій та ліній електричних мереж з використанням сучасного інформаційного ресурсу, нормативних документів.
Опис: Загальні положення технічної експлуатації підстанцій та ліній електричних мереж. Контроль стану ізоляції електрообладнання. Експлуатація оливних силових трансформаторів. Експлуатація силових трансформаторів з рідким діелектриком та силових трансформаторів з сухою ізоляцією. Експлуатація вимикачів та роз’єднувачів. Експлуатація підстанційного високовольтного обладнання (високовольтних вводів, вимірювальних трансформаторів, збірних шин). Експлуатація повітряних ліній електропередавання. Експлуатація кабельних ліній електропередавання.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: виконання і захист лабораторних робіт, розрахунково-графічних (контрольних) робіт. Екзамен – письмова та усна компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: • виконання і захист лабораторних та розрахунково-графічних робіт (30 %) • підсумковий контроль – екзамен: письмово-усна форма (70 %)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Експлуатація електроустановок: Навч. посібник / Г.Г. Півняк, А.В. Журахівський, Г.А. Кігель, Б.М. Кінаш, А.Я. Рибалко, Ф.П. Шкрабець, З.М. Бахор: За ред. академіка НАН України Г.Г. Півняка. – Дніпропетровськ: Національний гірничий університет, 2005. – 445 с. 2. Посібник з вивчення Правил технічної експлуатації електричних станцій і мереж. Електротехнічне устаткування електричних станцій та мереж, оперативно-диспетчерське керування / Баженов О.Г. та інші. – К.: ДП НТУКЦ «Аселенерго», 2004. – 800 с. 3. ГКД 34.20.507-2003 Технічна експлуатація електричних станцій і мереж. Правила (ПТЕ). – Київ: ОЕП «ГРІФРЕ», 2003. – 599 с. 4. СОУ-Н ЕЕ 20.302:2007 Норми випробування електрообладнання. – Київ: ОЕП «ГРІФРЕ», 2007. – 262 с. 5. ГКД 34.20.661-2003 Правила організації технічного обслуговування та ремонту обладнання, будівель і споруд електростанцій та мереж. – Київ: ОЕП «ГРІФРЕ», 2006. – 225 с. 6. СОУ-Н ЕЕ 20.502:2007 Повітряні лінії електропередавання напругою 35 кВ і вище. Інструкція з експлуатації. – Київ: ОЕП «ГРІФРЕ», 2007. – 141 с. 7. СОУ 40.1-21677681-07:2009 Трансформатори силові. Типова інструкція з експлуатації. – Київ: ОЕП «ГРІФРЕ», 2009. – 111 с. 8. Кутин В.М., Кульматицкий О.И. Диагностирование электрических распределительных сетей. – Киев: Техніка. – 1993. – 196 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).