Особливості конструкцій сучасних турбогенераторів та режими їх роботи
Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.01.E.044
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: професор Василів Карл Миколайович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • знати особливості конструктивного виконання сучасних турбогенераторів;
• розуміти фізичну сутність електромагнітних процесів в нормальних і анормальних режимах роботи синхронних і асинхронізованих генераторів;
• знати газооливну систему турбогенераторів;
• знати технологію використання вибігу турбогенераторів в режимі аварійного розхолодження реактора АЕС для живлення власних потреб;
• розуміти фізичну сутність самозбудження синхронних машин;
• вміти експлуатувати основне і допоміжне електрообладнання електростанцій і підстанцій, аналізувати можливі режими роботи електрообладнання;
• вміти випробувати електрообладнання, аналізувати одержані результати;
• вміти проводити дослідницьку роботу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Фізика,
• Хімія,
• Вища математика,
• Прикладна математика,
• Енергетичні установки електростанцій,
• Теоритичні основи електротехніки,
• Електричні машини,
• Введення в спеціальність,
• Електромагнітні перехідні процеси,
• Перехідні електромеханічні процеси в електричних системах,
• Математичні задачі енергетики,
• Обчислювальна техніка в інженерних і економічних розрахунках.
Короткий зміст навчальної програми: Особливості конструкції основних структурних елементів (статора та ротора) сучасних синхронних турбоге¬не¬раторів. Засоби укрупнення одиничної потужності турбогенера¬торів. Системи охолодження турбогенераторів. Газооливні ущільнення ТГ. Генератори і синхронні компенсатори повздовжньо-поперечного збудження. Асинхронізовані генератори. Система збудження та АГП. Нормальні та спеціальні режими роботи синхронних турбогенера¬то¬рів. Випробовування генераторів. Зняття характеристик н. х. і к. з. Визначення Хd і ВКЗ. Реактивна потужність генераторів в різних довготривалих режимах.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, РГР (30%);
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (70%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Г. Л. Бульман. Эксплуатация генераторов на электростанциях. – М. Л.: Госэнергоиздат, 1971. – 343 с.
2. В. С. Иванов, Ф. З. Серебрянский. Газомасляное хозяйство генераторов. – М.: Энергия, 1970 . – 312 с.
3. И. Л. Осин, Ю. Г. Шакарян. Электрические машины – М.: Высшая школа, 1990 . – 304 с.
4. С. А. Мотыгина. Эксплуатация електрической части тепловых електростанций. – М.: Энергия, 1972. – 500 с.
5. Н. А. Поляк. Современные крупные двухполюсные турбогене¬раторы. – М.: Энергия, 1972 . – 612 с.
6. О. С. Міняйло, К. Б. Покровський. Вимірювання швидкості обертання електричних машин цифровим частотоміром. Методичні вказівки до лаб. роботи з дис-ни “Спеціальні питання електростанцій” для студентів спец. 7.090601 Видавництво НУ “Львівська політехніка”.Львів, 2000.– 8 с.
7. О. С. Міняйло, К. Б. Покровський. Визначення надперехідних індуктивних опорів генератора. Інструкція до лабораторної роботи з дисципліни для студентів спец. 7.090601. Видавництво НУ “Львівська політехніка”.Львів, 2000. – 8 с.
8. О. С. Міняйло. Знімання характеристик неробочого ходу, короткого замикання і побудова регулювальних характеристик турбогене¬ратора потужністю 500 кВт. Методичні вказівки до лабораторної роботи з дисципліни для студентів спец. 7.090601 Видавництво НУ “Львівська політехніка”.Львів, 2001. –11 с
9. О. С. Міняйло. Дослідження характеристик синхроного генера¬тора при роботі його на автономне навантаження. Методичні вказівки до лабораторної роботи з дисципліни “Спеціальні питання електростанцій” для студентів спец. 7.090601 Видавництво НУ “Львівська політех¬ні¬ка”.Львів, 2001. – 8 с.