Техніка високих напруг
Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.00.O.034
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: доцент Покровський Костянтин Борисович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
1) здатність до аналізу та синтезу;
2) здатність до застосування знань на практиці;
3) мати дослідницькі навички;
4) уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні рішення;
5) потенціал до подальшого навчання.
фахові компетентності:
1) базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи та функціонального призначення електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх устаткування;
2) базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі електричної інженерії;
3) базові знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електротехнічного і електромеханічного устаткування та обладнання;
4) знання сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва;
5) уміння застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших інженерних галузей;
6) здатність використовувати та впроваджувати нові технології, брати участь в модернізації та реконструкції обладнання, пристроїв, систем та комплексів, зокрема з метою підвищення їх енергоефективності;
7) здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також експлуатації електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх устаткування;
8) здатність використовувати знання й уміння для розрахунку, дослідження, вибору, впровадження, ремонту, та проектування електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх складових;
9) уміння досліджувати проблему та визначати обмеження, у тому числі зумовлені проблемами сталого розвитку, впливу на навколишнє середовище та безпеку життєдіяльності;
10) уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
1) фізичних процесів в різних видах ізоляції та основ вибору ізоляції електрообладнання,
2) особливості конструкцій ізоляції високовольтних пристроїв і апаратів, їх експлуатації
3) основних методів профілактики ізоляції в умовах експлуатації,
4) природи виникнення перенапруг в електричних системах,
5) способів їх обмеження та основні міроприємства по захисту від перенапруг.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:.
Результати навчання Методи навчання і викладання Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання
РН1. Здатність продемонструвати знання і розуміння наукових і математичних принципів, що лежать в основі електроенергетики, електротехніки та електромеханіки. Лекції, практичні та лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод,
репродуктивний метод, евристичний
метод, метод проблемного викладу,
самостійна робота – репродуктивний
метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль.
РН2. Здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області електричних кіл постійного та змінного струму, теорії електромагнітного поля, теорії електричних машин, теорії електроприводу, теорії автоматичного керування, методів аналізу електричних мереж, процесів виробництва, перетворення і транспортування енергії, основ релейного захисту та автоматизації, схемотехніки, інформаційних технологій аналізу систем, ефективного енерговикористання. Лекції, практичні та лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод,
репродуктивний метод, евристичний
метод, метод проблемного викладу,
самостійна робота – репродуктивний
метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль.
РН3. Здатність продемонструвати поглиблені знання принаймні в одній з областей електроенергетики, електротехніки та електро¬механіки: електричні станції, електричні системи та мережі, електротехнічні системи електроспоживання, електро¬механічні системи автоматизації та електропривод, електро¬механотроніка і системи управління виробництвом та розподілом електроенергії. Лекції, практичні та лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод,
репродуктивний метод, евристичний
метод, метод проблемного викладу,
самостійна робота – репродуктивний
метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль.
РН4. Здатність продемонструвати знання та навики щодо проведення експериментів, збору даних та моделювання у електро¬енергетичних, електротехнічних та електромеханічних системах. Лекції, практичні та лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод,
репродуктивний метод, евристичний
метод, метод проблемного викладу,
самостійна робота – репродуктивний
метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль.
РН5. Здатність продемонструвати знання та розуміння методологій проектування, відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов. Лекції, практичні та лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод,
репродуктивний метод, евристичний
метод, метод проблемного викладу,
самостійна робота – репродуктивний
метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль.
РН6. Здатність продемонструвати знання сучасного стану справ та новітніх технологій в галузі електроенергетики, електротехніки та електромеханіки. Лекції, практичні та лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод,
репродуктивний метод, евристичний
метод, метод проблемного викладу,
самостійна робота – репродуктивний
метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль.
РН7. Здатність продемонструвати розуміння впливу технічних рішень в суспільному, економічному, соціальному і екологічному контексті. Лекції, практичні та лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод,
репродуктивний метод, евристичний
метод, метод проблемного викладу,
самостійна робота – репродуктивний
метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль.
РН8. Здатність продемонструвати знання основ економіки та управління проектами. Лекції, практичні та лабораторні заняття - інформаційно-рецептивний метод,
репродуктивний метод, евристичний
метод, метод проблемного викладу,
самостійна робота – репродуктивний
метод, дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Електротехнічні матеріали
• Електричні машини
• Електричні системи та мережі
Короткий зміст навчальної програми: • знати:фізичні явища та процеси що відбуваються в газоподібних, рідких та твердих ізоляційних матеріалах при прикладенні до них високої напруги;
• знати:основні елементи ізоляційних конструкцій високовольтних апаратів та пристроїв, їх експлуатаційні характеристики;
• знати:способи отримання високих напруг різної форми та вимірювання цих напруг;
• знати природа та фізичні причини утворення зовнішніх та внутрішніх перенапруг;
• знати дію перенапруг на ізоляцію;
• знати технічно можливі способи обмеження перенапруг та методи захисту від них.
Опис: Енергетика України та перспективи розвитку галузі високих напруг. Основні поняття та класифікація перенапруг. Фізичні процеси при електричних розрядах в газах. Електричні поля в неоднорідній ізоляції. Роль ізоляції в електроустановках. Вплив характеристик ізоляції на техніко-економічні показники електрообладнанн. Характеристики розряду в по-вітряних проміжках при дії змінної , постійної та імпульсної напруги. Фізичні основи кон-тролю внутрішньої ізоляції. Методи та установки для одержання високих змінних, постійних та імпульсних напруг і струмів. Вимірювання високих напруг. золяція кабелів. Ізоляція трансформаторів. Ізоляція електричних машин. Грозозахист ліній електропередавання та підстанцій. Загальна характеристика внутрішніх перенапруг та захист від них.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%)
підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах
Поточний контроль (ПК) Екзаменаційний контроль Разом за дисципліну
Разом за ПК письмова
компонента усна
компонента
ДФН:
Лабораторні заняття – 20
РГР - - 10
КР - - 30 55 15 100
ЗФН:
Лабораторні заняття – 10
РГР - -
КР – 2 шт. - 20 30 55 15 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Маврін О.І. Покровський К.Б. Техника та електрофізика високих напруг. Конспект лекцій Львів, вид-во НУ “ЛП”, 2019.-116с.
2. Маврін О.І. Покровський К.Б., Дудурич О.Б. Високовольтна ізоляція у задачах і контрольних питаннях. Львів Вид-во Львівської політехніки, 2013. - 188с.3.Ларионов 3. 3. В.П.,Базуткин В.В.,Пинталь Ю.С.Техника высоких напряжений.Москва.:Энергоатомиздат,1986. -464с.
4. Віртуальне навчальне середовище НУ «Львівська політехніка”
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).