Регулювання електроенергетичних систем
Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.01.E.045
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: д.т.н.,професор Варецький Юрій Омелянович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних:
• здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу, необхідних для розуміння і дззослідження проблем регулювання електроенергетичних систем;
• здатність застосовувати знання у практичних задачах регулювання електроенергетичних систем;
• здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово з проблем регулювання електроенергетичних систем;
• здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел з ппроблем регулювання електроенергетичних систем;
• здатність працювати автономно.
фахових:
• здатність вирішувати практичні задачі із застосуванням систем автоматизованого проектування для розрахунків стійкості електроенергетичних систем;
• здатність вирішувати практичні задачі із залученням методів математики, фізики та електротехніки в частині регулювання електроенергетичних систем;
• здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов’язані з регулювання електроенергетичних систем;
• усвідомлювати необхідність постійно розширювати власні знання про нові технології в електроенергетиці;
• уміння ідентифікувати, класифікувати проблеми стійкості та визначати обмеження, які накладають умови роботи електротехнічного обладнання та режими електроенергетичних систем;
• уміння аргументувати вибір методу розв’язування задачі аналізу та покращення стійкості та керованості електроенергетичних систем, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
• причини виникнення електромеханічних процесів в електроенергетичних системах та їх фізичну суть;
• основи теорії моделювання й аналізу електроенергетичних систем;
• сучасні методи дослідження та оцінки стійкості електроенергетичних систем;
• принципи побудови схем та вибору засобів регулювання електроенергетичних систем для забезпечення стійкості їх режимів;
• складати рівняння стану основних елементів системи для дослідження та аналізу електромеханічних перехідних процесів;
• користуватись сучасними методами оцінки стійкості режимів електроенергетичних систем;
• оцінювати результати, приймати рішення та виробляти стратегію застосовування сучасних заходів з покращення стійкості електроенергетичних систем.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Теоретичні основи електротехніки;
• Електричні машини;
• Електричні мережі;
• Електромагнітні перехідні процеси.
Короткий зміст навчальної програми: Проблема стійкості електроенергетичних систем. Статична стійкість електроенергетичної системи та критерії її оцінки. Динамічна стійкість електроенергетичної системи. Асинхронні режими. Стійкість вузлів навантаження. Методи аналізу стійкості. Засоби покращення стійкості та керованості електроенергетичної системи.
Опис: Вступ до теорії регулювання електроенергетичних систем.
Проблеми регулювання електроенергетичних систем. Основні поняття і визначення.
Основні поняття про статичну стійкість режиму енергосистеми.
Основні поняття про динамічну стійкість режиму енергосистеми.
Методи забезпечення статичної стійкості електроенергетичної системи.
Критерії статичної стійкості.
Статична стійкість складних електроенергетичних систем. Практичні методи розрахунків статичної стійкості.
Методи забезпечення динамічної стійкості режимів енергосистем.
Засоби покращення динамічної стійкості електроенергетичних систем
Асинхронні режими в електричних системах.
Ресинхронізація частин енергосистеми, несинхронні АПВ міжсистемних зв’язків.
Стійкість вузлів навантаження електроенергетичних систем.
Порущення стйкості вузлів навантажень. Лавина напруги.
Процеси у вузлах навантаження при великих збуреннях.
Зміна частоти і потужності в електроенергетичних системах.
Засоби покращення стійкості та керованості електроенергетичної системи.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункових робіт, усне опитування (30%)
• підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Екзамен: максимальна оцінка в балах – 100, в тому числі -
Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 65; усна компонента – 5.
Поточний контроль: виконання лабораторних робіт – 20; виконання РГР - 10
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Перехідні процеси в системах електропостачання: Підручник для вузів. Вид.2-е. доправ. та доп. / Г.Г. Півняк, В.М. Винославський, А.Я. Рибалко, Л.І. Несен. – Дніпропетровськ:. 2002. – 597 с.
2. Power System Stability and Control/ P. Kundur, McGraw-Hill, 1994.
3. Power system dynamics: stability and control/ K. Padiyar, Ansham, 2004.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).