Розрахунок струмів короткого замикання електроенергетичних систем

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.01.E.039
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доцент Яцейко Андрій Ярославович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування у студентів необхідних компетентностей, набуття ними знань та умінь з теорії електромагнітних перехідних процесів в елементах електроенергетичних систем, оволодіння необхідними математичними методами та моделями, одержання практичних навиків з аналізу перехідних процесів, вибору схем і параметрів та оцінювання техніко-економічних показників, достатніх для успішного виконання відповідних професійних обов’язків.
Завдання: загальні компетентності: • здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу (ЗК1); • здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (ЗК2); • здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК5); • здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми (ЗК6); • здатність працювати в команді (ЗК7); • здатність працювати автономно (ЗК8). фахові компетентності: • здатність вирішувати практичні задачі із застосуванням систем автоматизованого проектування і розрахунків (ФК1); • здатність вирішувати практичні задачі із залученням методів математики, фізики та електротехніки (ФК2); • здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов'язані з роботою електричних систем та мереж, електричної частини станцій і підстанцій та техніки високих напруг (ФК3); • здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов'язані з проблемами метрології, електричних вимірювань, роботою пристроїв автоматичного керування, релейного захисту та автоматики (ФК4); • здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов’язані з проблемами виробництва, передачі та розподілення електричної енергії (ФК6); • здатність виконувати професійні обов’язки із дотриманням вимог правил техніки безпеки, охорони праці, виробничої санітарії та охорони навколишнього середовища (ФК8); • усвідомлення необхідності постійно розширювати власні знання про нові технології в електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці (ФК10); • уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу електричних станцій, електричних систем і мереж шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання (ФКС1); • уміння аргументувати вибір методів розв'язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення (ФКС3).
Результати навчання: 1. Розуміти причини виникнення та наслідки електромагнітних перехідних процесів, їх фізичну суть; 2. Знати основи теорії дослідження електромагнітних перехідних процесів; 3. Вміти формувати математичні моделі основних елементів енергосистем; 4. Знати методи розрахунку параметрів електромагнітних перехідних процесів; 5. Розуміти шляхи подальшого розвитку методів та засобів досліджень; 6. Вміти аналізувати аварійну ситуацію, та обирати для дослідження електромагнітних перехідних процесів адекватні математичні моделі; 7. Вміти складати заступні схеми та визначати параметри їх елементів; 8. Вміти користуючись інженерними методами розрахунку та програмами досліджень на ЕОМ, визначати параметри перехідних процесів й інтерпретувати отримані результати; 9. Вміти використовувати результати досліджень під час ведення режимів ЕЕС.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Теоретичні основи електротехніки, • Електричні мережі, • Електричні машини.
Короткий зміст навчальної програми: Викладено загальні відомості про електромагнітні перехідні процеси в електроенергетичних системах, причини їх виникнення та наслідки, методи розрахунків параметрів та координат режимів під час перехідних процесів та основи аналізу й пошуку шляхів вирішення задач нормального функціонування та експлуатації електроенергетичних систем.
Опис: Загальні відомості про електромагнітний перехідний процес. Причини та наслідки перехідних процесів. Складання схем заміщення та визначення параметрів розрахункових схем основних елементів електричної станції, підстанції, ліній електропересилання. Електромагнітний перехідний процес трифазного короткого замикання (КЗ). Перехідний процес трифазного КЗ синхронного генератора. Практичні методи розрахунку струмів. Несиметричні КЗ. Одноразова поздовжня несиметрія. Рівні струмів короткого замикання та їх координація
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункових робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Бали та відповідні до них оцінки фактичного рівня досягнення програмних результатів навчання формуються за результатами поточного та семестрового контролю шляхом урахування оцінювання повноти та якості виконання обов’язкових індивідуальних робіт, результатів тестування та усного опитування.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Букович Н.В. та ін. Розрахунок струмів коротких замикань: Навч. посібник / Букович Н.В., Лисяк Г.М., Міркевич Г.Н., Яцейко А.Я. – Львів, Видавництво Національного університету "Львівська політехніка": 2018. – 236с. 2. Букович Н.В. Розрахунок струмів короткого замикання електроенергетичних систем. Вища школа. 1988. – 247 с. 3. Куликов Ю.А. Переходные процессы в электрических системах: Учебн. Пособие. – Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2002. – 283 с. 4. Г.Г.Півняк та ін. Перехідні процеси в системах електропостачання: Підручник для вузів. Вид. 2-е, доправ. та доп. / Г.Г.Півняк, В.М.Винославський, А.Я.Рибалко, Л.І.Нессен / За ред. Академіка НАН України Г.Г.Півняка. – Дніпропетровськ: Національний гірничий університет, 2002. – 597 с. 5. Електронний навчально-методичний комплекс "Електромагнітні перехідні процеси" / Укл. А.Я. Яцейко, https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=8091.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).