Теорія ймовірностей і математична статистика
Спеціальність: Філологія (прикладна лінгвістика)
Код дисципліни: 6.035.10.O.022
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Вища математика
Лектор: Орищин О.Г., Клапчук М.І.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
• загальні компетентності:
1. Здатність до письмової та усної комунікації українською та англійською (чи іншою) мовами.
2. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області.
3. Уміння бути критичним та самокритичним для розуміння факторів, які мають позитивний
чи негативний вплив на комунікацію, та здатність визначати та враховувати ці фактори в
конкретних ситуаціях, а також уміння управляти часом.
4. Здатність застосовувати знання для розв’язання якісних та кількісних задач, а також
продукувати нові ідеї, проявляти креативність, здатність до системного мислення.
5. Здатність проводити пошук та опрацювання інформації з різних джерел та здійснювати її
аналізування, а також здатність до адаптації та дії в новій ситуації.
6. Орієнтація на безпеку та збереження навколишнього природного середовища, а також на
підприємницький дух, ініціативність через здатність ефективно використовувати на практиці
різні теорії в управлінні наукою та в предметній області.
7. Набуття гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти й розв’язати проблеми
та задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій.
• фахові компетентності:
1. Здатність розуміти та уміло використовувати лінгвістичні, математичні та числові методи в
професійній галузі.
2. Здатність проводити комплексне маркетингове дослідження зовнішнього ринку, пошук,
вибір та встановлення контактів із закордонним партнером.
Результати навчання: 1. Розв’язувати задачі використовуючи класичне і геометричне означення ймовірності.
2. Розв’язувати задачі, використовуючи умовні ймовірності, формулу множення ймовірностей, формулу повної ймовірності, формулу Байєса. Перевіряти події на незалежність, незалежність в сукупності, знаходити ймовірності незалежних подій.
3. Користуючись формулою схеми Бернуллі і асимптотичними формулами в схемі Бернуллі, знаходити ймовірності подій в схемі незалежних випробувань.
4. Знаходити числові характеристики випадкових величин, розподіл функції випадкової величини.
5. Знаходити числові характеристики випадкових векторів.
6. Знаходити математичне сподівання, кореляційну функцію випадкової функції, математичне сподівання, кореляційну функцію від похідної і інтеграла випадкової функції.
7. Оволодіти основними фактами та методами математичної статистики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Алгебра та аналіз
Дискретна математика
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Теорія ймовірностей та математична статистика» складається з розділів: «Випадкові події», «Одновимірні випадкові величини», «Багатовимірні випадкові величини», «Закон великих чисел», «Випадкові функції» та «Елементи математичної статистики».
Опис: 1. Випадкові події
2. Одновимірні випадкові величини
3. Багатовимірні випадкові величини
4. Елементи математичної статистики
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань студентів проводиться за допомогою усного опитування на практичних заняттях, контрольних та самостійних робіт, індивідуальних розрахунково-графічних робіт.
Критерії оцінювання результатів навчання: Навчальна дисципліна, завершується семестровим контролем, форма якого передбачена навчальним планом із виставленням семестрової оцінки.
Семестрова оцінка складається із суми балів, передбачених на поточний контроль (40 балів) та екзаменаційний контроль (60 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Дрогомирецька Х.Т. та ін. Теорія ймовірностей і математична статистика. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 396 с.
2. Бобик О.І., Берегова Г.І., Копитко Б.І. Теорія ймовірностей і математична статистика. – Київ : Видавничий дім “Професіонал”, 2007. – 558 с.
3. Вентцель Е.С. Теория вероятностей. – М.: Наука, 1973.
4. Жлуктенко В. І, Наконечний С. І. Теорія ймовірностей. — К: КНЕУ, 1999.
5. Турчин В.М. Математична статистика. — К.: Вид. центр «Академія», 1999.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).