Прикладна морфологія і синтаксис
Спеціальність: Філологія (прикладна лінгвістика)
Код дисципліни: 6.035.10.E.070
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Прикладна лінгвістика
Лектор: Карп Марта Андріївна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання навчальної дисципліни “Прикладна морфологія і синтаксис”:
1. створити у студентів ґрунтовну теоретичну базу про прикладну морфологію і синтаксис як науку разом з типами й методами та основними термінами;
2. розвивати у студентів уміння визначати завдання і напрямки прикладної морфології;
3. ознайомити студентів з особливостями основних підходів до аналізу синтаксичний структур;
4. формування уяви про відповідні автоматичні морфологічні та синтаксичні аналізи.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей:
загальні компетентності:
1) здатність навчатися;
2) уміння спілкуватися усно та в письмовій формі рідною мовою;
3) здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел;
4) уміння застосовувати знання в практичних ситуаціях;
5) знання та розуміння предметної області та розуміння фаху;
6) уміння думати абстрактно, аналізувати та синтезувати;
7) уміння працювати самостійно;
8) здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області.
фахові компетентності:
1) здатність використовувати теоретичні та фундаментальні знання в галузі прикладної лінгвістики для вивчення комп’ютерних систем і технологій, що опрацьовують лінгвальні дані;
2) здатність розуміти та уміло використовувати лінгвістичні, математичні та числові методи в професійній галузі;
3) здатність використовувати відповідне програмне забезпечення (мови програмування, пакети) для проведення лінгвістичних та методологічних досліджень;
4) здатність здійснювати зіставний аналіз української, англійської, німецької чи японської, польської, чеської мов з метою правильного відображення позамовних реалій;
5) здатність вільно орієнтуватись у складних соціокультурних обставинах, готовність обслуговувати не тільки інноваційні процеси, а й процеси комунікації у широкому розумінні;
6) здатність здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів;
7) здатність шукати, опрацьовувати та аналізувати інформацію з філології та прикладної лінгвістики з різних джерел;
8) здатність шляхом самостійного навчання освоїти нові галузі, використовуючи здобуті базові знання із філології, а також у галузі інформатики й сучасних інформаційних технологій.
Результати навчання: 1) здатність продемонструвати знання основних світоглядних теорії та концепції в галузі гуманітарних і соціально-економічних наук, етичних і правових норм, які регулюють відносини між людьми, ставлення людини до навколишнього середовища;
2) здатність продемонструвати знання та розуміння еволюції парадигм мовознавства ХІХ-ХХІ століть; мати уявлення про лінгвістику як особливу науку, що вивчає онтологію мови як системи знаків, її структуру та функціональну спрямованість; розуміти принципи взаємовпливів мови й суспільства, мови й культури, мови і мислення, мови і релігії, мови та соціальних стратів; мати уявлення про мову як чинник об’єднання етносу, народу, нації;
3) здатність продемонструвати знання сучасних наукових лінгвістичних методів, які застосовують у лексикографії, корпусній та когнітивній лінгвістиці, соціолінгвістиці, психолінгвістиці, термінології, машинному перекладі та ін;
4) здатність продемонструвати знання та розуміння сутності мови як суспільного явища, її зв’язок з мисленням, культурою та суспільним розвитком народу; принциповий зв’язок мови і світу; походження і розвиток мови, її рівні; основні одиниці мови і мовлення; функціональні властивості мови;
5) здатність творчо підходити до складних, суперечливих проблем сучасної соціальної дійсності, аналізувати сучасні проблеми розвитку суспільства;
6) здатність самостійно опановувати нові знання, критично оцінювати набутий досвід з позицій останніх досягнень філологічної науки та соціальної практики;
7) здатність здійснювати фонологічний, семантичний, лексикологічний, морфологічний та синтаксичний аналіз мовного матеріалу; аналізувати різні типи дискурсу/тексту;
8) здатність застосування операційних систем, системного програмного забезпечення, найбільш розповсюджених пакетів прикладних програм, інформаційних порталів Інтернет, володіння навичками комп’ютерного опрацювання інформації, створення корпусу бази даних з відповідним маркуванням та індексуванням;
9) уміння спілкуватись, як в усній, так і письмовій комунікації українською мовою та двома іноземними мовами (англійською, німецькою чи японською, польською, чеською); здатність використання різноманітних методів, зокрема інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному рівні;
10) здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення; усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни (пререквізити):
Вступ до мовознавства
Основи прикладної лінгвістики
Історія української та зарубіжної літератури
Супутні і наступні навчальні дисципліни (кореквізити):
Контрастивна лінгвістика
Основи лінгвокультурології
Основи теорії мовної комунікації
Короткий зміст навчальної програми: Робоча програма навчальної дисципліни “Прикладна морфологія і синтаксис” укладена для студентів спеціальності 035 Філологія Інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій.
Цей курс є необхідною складовою частиною вивчення циклу загальнолінгвістичних дисциплін та забезпечує формування в студентів науково-дослідницької професійної компетентності із загальнотеоретичних питань, які стосуються методолого-методичних підходів до вивчення мовних фактів у сучасній лінгвістиці із урахуванням ретроспективи, сучасного стану і перспективи її розвитку. Метою навчальної дисципліни є надання студентам поглибленого уявлення про завдання і напрямки прикладної морфології та основні підходи до аналізу синтаксичний структур.
Навчання здійснюється шляхом інтеграції мовленнєвих умінь та мовних знань в рамках знайомого загально-тематичного і ситуативного контексту відповідно до певної академічної та професійної сфери діяльності студентів. Самоосвіта вважається невід’ємною частиною цього навчального курсу, і особливу увагу у програмі приділено самостійній роботі студентів.
Опис: 1 Засади морфології англійської мови.
2 Сполучення слів.
3 Структурний аспект речення.
4 Семантичний аспект речення.
5 Комунікативний аспект речення.
6 Текст як одиниця синтаксису.
7 Граматичний аспект дискурсу.
8 Огляд: засвоєння та повторення вивченого матеріалу.
Методи та критерії оцінювання: Контрольні заходи, які проводяться в університеті, визначають відповідність рівня набутих студентами знань, умінь та навичок вимогам нормативних документів щодо вищої освіти й забезпечують своєчасне коригування навчального процесу.
Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання з дисципліни Прикладна морфологія і синтаксис використовуються такі види контролю: вхідний, поточний і підсумковий.
Вхідний контроль проводиться на першому практичному занятті з метою визначення рівня підготовки студентів з дисциплін, які є базовими для цього курсу. За результатами вхідного контролю розробляються заходи з надання індивідуальної допомоги студентам.
Поточний контроль проводиться на всіх видах аудиторних занять (лекції, семінари, практичні заняття) з метою перевірки рівня підготовки студентів за визначеною темою (навчальним елементом). Основна мета поточного контролю – забезпечення зворотного зв’язку між викладачами та студентами, управління навчальною мотивацією студентів. Інформація, одержана при поточному контролі, використовується як викладачем – для коригування методів і засобів навчання, так і студентами – для планування самостійної роботи. Поточний контроль проводиться у формі усного опитування, тестування, виступів студентів при обговоренні теоретичних питань тощо. Результати поточного контролю є важливою інформацією для визначення підсумкової оцінки з дисципліни при семестровому контролі. Поточний контроль: Опрацювання літературних джерел, виконання індивідуальних завдань, підготовка та захист презентацій.
Вихідний контроль проводиться на останньому практичному занятті з метою визначення рівня засвоєння теоретичного матеріалу, набуття практичних вмінь з дисципліни Прикладна морфологія і синтаксис.
Підсумковий контроль забезпечує оцінювання результатів навчання студентів під час семестрового контролю, який проводиться відповідно до навчального плану у вигляді семестрового заліку в терміни, встановлені графіком навчального процесу та в обсязі навчального матеріалу, визначеного робочою програмою дисципліни. Форма проведення семестрового контролю - письмова компонента (тестування) та усна компонента. Зміст і структура контрольних завдань, критерії оцінювання визначаються рішенням кафедри ПЛ та зазначаються у робочій програмі навчальної дисципліни й доводяться до відома студентів на першому занятті. Підсумковий контроль: диференційований залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни Прикладна морфологія і синтаксис проводиться відповідно до робочого навчального плану у вигляді поточного та залікового контролів.
Поточний контроль знань студентів з дисципліни Прикладна морфологія і синтаксис проводиться за такими формами: усне опитування студентів з теоретичного матеріалу; виконання завдань на практичних заняттях; захист практичних робіт; виконання та захист контрольної роботи.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Вихованець І.Р. Граматика української мови. Синтаксис: Підручник [Текст] / І.Р. Вихованець. – К.: Либідь, 1993. – 368 с.
2. Вихованець І.Р. Нариси з функціонального синтаксису української мови [Текст] / І.Р. Вихованець. – К.: Наук. думка, 1992. – 224 с.
3. Вихованець І. Р. Теоретична морфологія української мови [Текст] / І.Р. Вихованець, К.Г. Городенська. – К.: Пульсари, 2004. – 398 с.
4. Грязнухіна Т.О. Система автоматичного морфологічного аналізу українського наукового тексту [BookSection] // Проблеми українізації комп’ютерів. – К.: [s.n.], 1993. – С. 42–46.
5. Данилюк І.Г. Прикладна морфологія: Навч. посібник [Текст] / І.Г. Данилюк. – Донецьк: ДонНУ, 2010. – 216 с.
6. Загнітко А.П. Теоретична граматика української мови: Синтаксис: Монографія [Текст] / А.П. Загнітко. – Донецьк: ДонНУ, 2001. – 662 с.
7. Загнітко А.П. Теоретична граматика української мови [Текст] / А.П. Загнітко. – Донецьк: ДонДУ, 1996. – 437 с.
8. Загнітко А.П. Теорія сучасного синтаксису [Текст] / А.П. Загнітко. – Донецьк: ДонНУ, 2006. – 378 с.
9. Каранська М.У. Синтаксис сучасної української літературної мови [Текст] / М.У. Каранська. – К.: Либідь. 1992. – 312 с.
10. Клименко Н.Ф. Основи морфеміки сучасної української мови [Текст] / Н.Ф. Клименко. – К.: ІЗМН, 1998. – 182 с.
11. Кондратенко Н.В. Синтаксис українського модерністського і постмодерністського художнього дискурсу : моногр. / Наталія Василівна Кондратенко; за ред. К.Г. Городенської. – Київ: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2012. – 328 с.
12. Путіліна О.Л. Прикладний синтаксис. Навчально-методичний посібник із курсу «Прикладний синтаксис» для студентів спеціальності 6.020303 «Прикладна лінгвістика» [Текст] / О. Л. Путіліна / За ред. А.П Загнітка. – Донецьк: ДонНУ, 2011. – 62 с.
13. Слинько І.І., Гуйванюк Н.В., Кобилянська М.Ф. Синтаксис сучасної української мови. Проблемні питання: Навч. Посібник [Текст] / І.І. Слинько, Н.В. Гуйванюк, М.Ф. Кобилянська. – К.: Вища шк., 1994. – 670 с.
14. Ning Zhang N. Coordination in Syntax // Cambridge Studies in Linguistics. – Cambridge University Press, 2010.
15. Abels K. Phases: An Essay on Cyclicity in Syntax // Linguistische Arbeiten 543. – De Gruyter, 2012.
16. Ford N. Functional Thinking: Paradigm Over Syntax. – O'Reilly Media, 2014.
17. Jacqueline G. Sentence and discourse // Oxford studies in theoretical linguistics 60. – Oxford University Press, 2015.
18. Holmberg A. The Syntax of Yes and No // Rethinking comparative syntax. – Oxford University Press, 2016.
19. Gelderen, van E. Analyzing Syntax through Texts: Old, Middle, and Early Modern English // Edinburgh Historical Linguistics. – Edinburgh University Press, 2018.
20. Tallerman M. Understanding Syntax // Understanding Language. – Routledge, 2019.
21. Freidin R. Adventures in English Syntax. – Cambridge University Press, 2020.
22. H. Pinkster, The Complex Sentence and Discourse, in: volume 2 of The Oxford Latin Syntax, Oxford University Press, 2021.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).