Формальні мови, граматики та автомати

Спеціальність: Філологія (прикладна лінгвістика)
Код дисципліни: 6.035.10.O.040
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: Лозицький О.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: • означення та методи визначення смислової інформації слів та надлишковості тексту; • означення та методику побудови функцій розподілу в тексті складів, слів, словосполучень і граматичних класів; • методи побудови статистичних моделей тексту та імовірнісних характеристик норм мови;
Завдання: • означення та методи визначення смислової інформації слів та надлишковості тексту; • означення та методику побудови функцій розподілу в тексті складів, слів, словосполучень і граматичних класів; • методи побудови статистичних моделей тексту та імовірнісних характеристик норм мови;
Результати навчання: • означення та методи визначення смислової інформації слів та надлишковості тексту; • означення та методику побудови функцій розподілу в тексті складів, слів, словосполучень і граматичних класів; • методи побудови статистичних моделей тексту та імовірнісних характеристик норм мови; • означення породжувальних граматик та їх класифікацію за Н.Хомським; • алгоритмічні аспекти теорії породжувальних граматик.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Теорія ймовірності та математична статистика, • Основи програмування, • Організація баз даних та знань • Інтелектуальний аналіз даних • Дискретна математика
Короткий зміст навчальної програми: Квантитативна лінгвістика. Імовірнісне моделювання породження тексту та його складових одиниць. Первинна статистичне опрацювання тексту. Статистичні моделі тексту та імовірнісні характеристики норми мови. Породжувальні граматики. Скінченні автомати. Розпізнавання мов.
Опис: • Поточний контроль (45%): письмові звіти з лабораторних робіт, контрольні роботи, усне опитування • Підсумковий контроль (55%, екзаменаційний контроль): тестування (45%), усна компонента (10%)
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (45%): письмові звіти з лабораторних робіт, контрольні роботи, усне опитування • Підсумковий контроль (55%, екзаменаційний контроль): тестування (45%), усна компонента (10%)
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (45%): письмові звіти з лабораторних робіт, контрольні роботи, усне опитування • Підсумковий контроль (55%, екзаменаційний контроль): тестування (45%), усна компонента (10%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: • Пасічник В.В., Щербина Ю.М., Висоцька В.А., Шестакевич Т.В. Математична лінгвістика – Львів.: "Новий світ 2000", 2012. – 359 с. • Нікольський Ю.В., Пасічник В.В., Щербина Ю.М. Дискретна математика. – Львів.: Видавництво "Магнолія-2006", 2009. – 432 с. • А.В.Катренко. Проблема лексичної інтерпретації при опрацюванні природномовних текстів. // Вісник НУ „Львівська політехніка”. Інформаційні системи та мережі. 2002, № 464. С. 132 – 138. • Ю.М.Щербина. Предмет математичної лінгвістики. // Вісник НУ „Львівська політехніка”. Інформаційні системи та мережі. 2002, № 464. С. 340 – 349. • B.H.Partee. Integrating Lexical and Compositional Semantic. Lecture 1. Introduction to Formal Semantics and Compositionality. Prague, March 2003.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).