Основи теорії мовної комунікації

Спеціальність: Філологія (прикладна лінгвістика)
Код дисципліни: 6.035.10.E.054
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Прикладна лінгвістика
Лектор: доц. І.Д.Карамишева доц. Р.З.Назарчук
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Cистематизовано розглянути найактуальніші проблеми комунікативної лінґвістики, розкрити її предмет, завдання, основні категорії, методологію, зв’язок теорії мовної комунікації з іншими галузями знання; простежити загальні закони та принципи спілкування за допомогою мови, організацію засобів мовного коду.
Завдання: - ознайомити з проблемами організації засобів мови (мовного коду) у різноманітних типах спілкування, у динамічних комунікативних ситуаціях; - розглянути можливості дослідження проблем міжособистісних стосунків у спілкуванні, зокрема в екстремальних і конфліктних умовах, а також вивчення законів і правил кооперативного (безконфліктного) спілкування як в одномовному середовищі, так і в міжкультурній комунікації; - навчити виявляти нові форми комунікативних (дискурсивних) практик, динаміки руху комунікативних потоків у сучасному суспільстві, специфіки спілкування з використанням нових комунікативних каналів, зокрема таких, як Інтернет, новітні телекомунікативні засоби тощо; - сформувати практичні навички безконфліктного спілкування під час дискусій, ділових розмов, переговорів тощо; відпрацювати рекомендації щодо досягнення високого рівня етики спілкування, культури мовлення загалом; навчити студентів виявляти і нейтралізувати патогенні тексти й дискурси; - навчити практичному аналізові комунікативних ситуацій щоденного життя.
Результати навчання: РН 1. Здатність продемонструвати знання та розуміння еволюції парадигм мовознавства ХІХ-ХХІ століть; мати уявлення про комунікативну лінгвістику як дисципліну, що інтегрує різні галузі лінґвістики, а саме: теорію мовленнєвої діяльності, лінґвопрагматику, дискурсологію, паралінґвістику, тощо; розуміти принципи взаємовпливів мови й суспільства, мови й культури, мови і мислення, мови і релігії, мови та соціальних стратів; мати уявлення про мову як чинник об’єднання етносу, народу, нації. РН 2. Здатність здійснювати аналіз типів і форм мовної комунікації; виокремлювати мінімальні одиниці мовленнєвого спілкування; характеризувати засоби, сфери й закони комунікації; аналізувати різні типи дискурсу/тексту. РН 3. Здатність продемонструвати знання та розуміння закономірностей, складників, чинників комунікативної діяльності, здійсненої на базі природної мови; шукати оптимальні моделі та напрацьовувати рекомендації для успішної комунікації; формувати методики ефективної міжкультурної комунікативної компетенції. РН 4. Здатність самостійно опановувати нові знання, критично оцінювати набутий досвід з позицій останніх досягнень філологічної науки та соціальної практики. РН 5.Уміння редагувати різножанрові тексти українською, англійською та німецькою (японською, польською,чеською) мовами. РН 6.Уміння спілкуватись, як в усній, так і письмовій комунікації українською мовою та двома іноземними мовами (англійською, німецькою чи японською, польською, чеською); здатність використання різноманітних методів, зокрема інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному рівні. РН 7. Здатність застосовувати знання та розуміння законів та методів міжособистісних комунікацій, норм толерантності, ділових комунікацій у професійній сфері, ефективної праці в колективі, адаптивності. РН 8. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення; усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізит: «Вступ до мовознавства», «Основи прикладної лінґвістики», «Сучасна англійська / німецька / японська мова ч.1-3» - кореквізит: «Сучасна англійська / німецька / японська мова ч.4»
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи теорії мовної комунікації» призначена для студентів філологічних спеціальностей, які вже мають базові знання з циклу лінґвістичних дисциплін. Вона ознайомлює студента з найважливішими поняттями та термінами, принциповими положеннями сучасної теорії мовної комунікації, а також основними методами та прийомами дослідження закономірностей, складників, чинників комунікативної діяльності, здійснюваної на базі природної мови.
Опис: Предмет, об’єкт і становлення комунікативної лінгвістики Комунікативна лінґвістика як наука і навчальна дисципліна Взаємозв’язок теорії мовної комунікації з іншими науками Комунікативна взаємодія, її типи. Лінгвопрагматика як окрема галузь комунікативної лінгвістики. Мікропрагматика та її категорії. Макропрагматика та її категорії Загальне поняття про спілкування та комунікацію Проблема одиниці мовної комунікації Комунікативні закони та моделі комунікації Компоненти комунікації Форми мовного спілкування Породження та сприйняття мовлення як основа комунікації Складові комунікативного акту, пов’язані з мовним кодом Мовленнєвий жанр і мовленнєвий акт як складові дискурсу Поняття ситуації спілкування та комунікативних невдач (девіацій) Особливості міжкультурної комунікації
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (50%): усне опитування лекційного та самостійно опрацьованого матеріалу (30%), захист реферату (20%) - підсумковий контроль (50%): письмова залікова контрольна робота
Критерії оцінювання результатів навчання: Сумарна оцінка, отримана за результатами ПК усіх видів робіт, становить 100 балів. Максимальна оцінка за результатом письмового контрольного заходу – 30 балів. Кількість контрольних заходів – 1. Максимальна оцінка за усну компоненту ПК – 70 балів, з котрих: - 20 балів – максимальна оцінка за написання реферату та його захист у формі презентації; - 50 балів – сумарна оцінка за відповіді на практичних заняттях.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінґвістики: підручник. К.: ВЦ «Академія», 2009. 376 с. Бацевич Ф. С. Вступ до лінґвістичної прагматики: підручник. К.: ВЦ «Академія», 2011. 304 с. Бацевич Ф. С. Словник термінів міжкультурної комунікації. К.: Довіра, 2007. 205 с. Селіванова О. О. Основи теорії мовної комунікації: підручник. Черкаси: вид-во Чабаненка Ю.Я., 2011. 350 с. Семенюк О. А. Основи теорії мовної комунікації: навч. посібник К.: ВЦ «Академія», 2010. 240 с. Яшенкова О. В. Основи теорії мовної комунікації: навч. посібник. К.: ВЦ «Академія», 2010. 312 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).