Актуарна математика, частина 1

Спеціальність: Фінансовий інжиніринг
Код дисципліни: 6.113.03.E.041
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Прикладна математика
Лектор: к.е.н., доц. каф. прикладної математики Гайдучок О.В.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Актуарна математика, ч.1» є оволодіння основам ймовірнісного опису тривалості життя, методики розрахунку страхування життя із використанням таблиць смертності та припущень ймовірнісного опису тривалості життя.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей відповідно до ОПП «Фінансовий інжиніринг» Загальних: ЗК1. Здатність учитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК3. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК4. Здатність бути критичним і самокритичним. ЗК6 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК8 Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК12 Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків. Фахових: ФК1. Здатність використовувати й адаптувати математичні теорії, методи та прийоми для доведення математичних тверджень і теорем. ФК3. Здатність обирати та застосовувати математичні методи для розв’язання прикладних задач, моделювання фінансових систем, аналізу, проектування, керування, прогнозування, прийняття рішень в галузі фінансів. ФК4. Здатність до діагностики та прогнозування стану фінансових систем, обрання та застосування математичних методів для моделювання, аналізу, керування фінансовими системами в умовах невизначеності. ФК6.Здатність розробляти і застосовувати фінансові технології та інструменти для реалізації фінансових можливостей.
Результати навчання: РН02 Володіти основними положеннями та методами математичного, комплексного та функціонального аналізу, лінійної алгебри та теорії чисел, аналітичної геометрії, теорії диференціальних рівнянь, зокрема рівнянь у частинних похідних, теорії ймовірностей, математичної статистики та випадкових процесів, чисельними методами та сучасними інформаційними технологіями збору, обробки та зберігання інформації. РН12 Застосовувати відповідні математичні методи та моделі для розв’язування фінансових задач. РН14 Виявляти здатність до самонавчання та продовження професійного розвитку УМ2 - застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу в модельованих системах УМ10 - оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: 1. Теорія ймовірностей. Математична статистика 2. Математичний аналіз. 3. Фінансова математика. Супутні та наступні навчальні дисципліни: Актуарна математика, ч.2
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна “Актуарна математика” охоплює основи побудови та практичного використання актуарних моделей, методики проведення страхових розрахунків при стахуванні життя.
Опис: Таблиці смертності, їх числові та імовірнісні показники. Використання таблиць смертності у страхових розрахунках. Страхування життя. Побудова тарифів зі страхування життя. Аннуїтети у страхуванні життя. Комутаційні функції та їх використання. Пенсійне страхування. Види пенсійних схем. Визначення страхових нетто-премій у накопичувальних та страхових пенсійних схемах. Імовірнісний опис тривалості життя. Деякі аналітичні закони смертності
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (ПК): 1. Тестування за темами у ВНС 2. Виконання контрольних робіт. Контрольні роботи полягають у розв’язанні задач в аудиторії студентами самостійно, після завершення вивчення теми. 3. Виконання лабораторних робіт. Після призначеного дедлайну бали за лабораторні знижуються. Додаткові бали студенти можуть отримати за перемоги у тематичних тестах Quizziz, які проводяться після кожного опрацьованого розділу. Екзаменаційний контроль (ЕК). Екзамен складається з письмової та усної компонент: 1. Письмова компонента. Письмова компонента - екзаменаційний білет, який складається із завдань кількох рівнів. 2. Усна компоненте - теоретичне питання на вибір викладача.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): 1. Тестування за темами у ВНС 2. Виконання контрольних робіт. Контрольні роботи полягають у розв’язанні задач в аудиторії студентами самостійно, після завершення вивчення теми. 3. Виконання лабораторних робіт. Після призначеного дедлайну бали за лабораторні знижуються. Додаткові бали (до 10 балів) студенти можуть отримати за перемоги у тематичних тестах Quizziz, які проводяться після кожного опрацьованого розділу. Екзаменаційний контроль (ЕК). На екзамені здобувач може отримати максимум 55 балів. Екзамен складається з письмової та усної компонент: 1. Письмова компонента. Письмова компонента - екзаменаційний білет, який складається із завдань кількох рівнів. 2. Усна компоненте - теоретичне питання на вибір викладача.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс з курсу “Актуарна математика” (автор Гайдучок О.В, Ярошко С.М. http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=6580) 2. Костробій П. П. Теорія ймовірностей. Практикум: навчальний посібник / П. П. Костробій О. В. Гайдучок, І. А. Рижа. – Львів: Растр-7, 2021. – 160 c. 3. Актуарна математика : навчальний посібник / упоряд.: О.М. Іє, С.А. Сотникова. Луганськ: Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2009. Ч.1. 132 с. 4. Козьменко О.В., Кузьменко О.В. Актуарні розрахунки : Суми : Ділові перспективи, 2011. 224 с. 5. Ковтун І.О., Денисенко М.П., Кабанов В.Г. Основи актуарних розрахунків : навчальний посібник. Київ : «ВД «Професіонал», 2008. 480 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).