Оподаткування в умовах цифрової економіки

Спеціальність: Фінансовий інжиніринг
Код дисципліни: 6.113.03.E.055
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Фінанси
Лектор: к.е.н., доцент Синютка Наталія Геннадіївна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: набуття студентами базових знань з теорії і практики оподаткування в умовах глобальної діджитал-трансформації, розуміння фіскальної (податкової) політики та економічної доктрини, яка покладена в основу функціонування публічних фінансів.
Завдання: вивчення сутності та функцій податків, зборів та інших платежів до бюджетів всіх рівнів як видів державних доходів; історії та теорії виникнення оподаткування, класифікації та елементів податків; прямих та непрямих форм податків, майнового оподаткування, перекладання і принципів податкових надходжень; сучасних трендів у формуванні системи державних доходів з податкових джерел, видів, принципів та методів податкової (фіскальної) політики тощо. Поняття і функції податків (податок, збір, відрахування). Розподільча, контролююча та фіскальна функції податків.Податкова політика держави та її основні принципи (обов’язковість; рівність і пропорційність; недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації; соціальна справедливість, стабільність, економічна обґрунтованість, рівномірність сплати; компетенція, єдиний підхід, доступність).Форми оподаткування в Україні. Непряме оподаткування.Пряме оподаткування
Результати навчання: ПР01. Знати та розуміти економічні категорії, закони, причинно-наслідкові та функціональні зв’язки, які існують між процесами та явищами на різних рівнях економічних систем. ПР02. Знати і розуміти теоретичні основи та принципи фінансової науки, особливості функціонування фінансових систем. ПР04. Знати механізм функціонування державних фінансів, у т.ч. бюджетної та податкової систем, фінансів суб’єктів господарювання, фінансів домогосподарств, фінансових ринків, банківської системи та страхування. ПР07. Розуміти принципи, методи та інструменти державного та ринкового регулювання діяльності в сфері фінансів, банківської справи та страхування. ПР10. Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання економічних даних, збирати та аналізувати необхідну фінансову інформацію, розраховувати показники, що характеризують стан фінансових систем. ПР21. Розуміти вимоги до діяльності за спеціальністю, зумовлені необхідністю забезпечення сталого розвитку України, її зміцнення як демократичної, соціальної, правової держави. ПР25. Застосовувати методи фінансового контролінгу для аналізування фінансових ресурсів та грошових потоків корпорацій в процесі диверсифікації, оцінювати рівень податкового навантаження та ефективності їхньої діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: фінанси Фінансово-кредитне забезпечення власного бізнесу
Короткий зміст навчальної програми: Діджиталізація в оподаткуванні. Трансфертне ціноутворення. Цифровізація податкових процедур та сервісів. Цифрові об’єкти оподаткування. Електронна резидентність та цифрове представництво. Екологічні податки. Карбонове оподаткування (збір за викиди СО2). Сучасні тренди в оподаткуванні підакцизних товарів: електронні сигарети, солодковмісні напої, електромобілі. Оподаткування цифрових товарів та послуг глобальним податком «на Google». Офшорні схеми в оподаткуванні. Фінансовий моніторинг як протидія ухиленню від оподаткування. План BEPS. Податкова амністія як політичний, фіскальний та соціальний інструмент.
Опис: Тема 1. Державні доходи. Фіскальна політика. Тема 2. Податок та його структурні компоненти. Історія виникнення податків. Тема 3. Ідеологічний базис фіску (оподаткування). Тема 4. Фіскальні ефекти оподаткування. Перекладання податків. Тема 5. Класифікація податків. Тема 6. Принципи оподаткування. Тема 7. Непрямі податки: універсальні акцизи. Тема 8. Непрямі податки: специфічні акцизи та мита. Тема 9. Прямі податки. Тема 10. Майнове оподаткування. Тема 11. Сучасні тренди в оподаткуванні.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль 30 балів, екзаменаційний контроль 70 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти ДФН Форми поточного контролю: Тестування за темами 10*0,5 бал = 5 балів Виконання та захист лабораторних завдань 5*5 бал = 25 балів Виконання індивідуального завдання 5 балів Захист індивідуального завдання (усне опитування) 5 балів Разом за ПК 40 балів Екзаменаційний контроль: На екзамені здобувач може отримати максимум 60 балів. Екзамен складається з письмової та усної компонент. Письмова компонента - екзаменаційний білет, який складається із завдань трьох рівнів, що оцінюються за окремою шкалою: Рівень1 – тести 2 тестів*3 бал = 6 балів; Рівень 2 – тести 7 тестів*4бали =28 балів; Рівень 3 – Розв’язати задачу – 11 балів Під час усного спілкування з викладачем здобувач може отримати від 0 до 15 балів за відповідь на запитання екзаменатора
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Хомутенко В.П., Луценко І.С. Оподаткування суб‘єктів господарювання. Навчальний посібник. – Одеса: «ВМВ», 2014. - 418c. 2. Теорія оподаткування : навч. посіб. [Електронний ресурс] / А.А. Макурін ; М-во освіти і науки України, Нац. техн. ун-т «Дніпровська політехніка». – Дніпро : НТУ «ДП», 2018. – 75 с. 3. Податкова система: Навчальний посібник / [Волохова І. С., Дубовик О.Ю., Слатвінська М.О. та ін.]; за заг. Ред. І.С. Волохової, О.Ю.Дубовик. - Харків: Видавництво «Діса плюс», 2019. - 402 с. 4. Актуальні питання теорії та практики митної справи: монографія за заг. ред. І.Г.Бережнюка. – Хмельницький : ПП Мельник А.А., 2013. – 428 с. 5. - Паранчук С.В., Мороз А.С., Червінська О.С., Синютка Н.Г. Податковий менеджмент. Навчальний посібник. – Львів.: Вид. Н.У. “Львівська політехніка”, 2017. – 295 с. 6. Капітал у ХХІ столітті / Тома Пікетті. К. : Наш Формат, 2016. 696 с. 7. Digitalisation of tax: international perspectives, ICAEW Thought Leadership IT Faculty, 2019. 36p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).