Фінансова економіка

Спеціальність: Фінансовий інжиніринг
Код дисципліни: 6.113.03.O.034
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Фінанси
Лектор: Ярошевич Н.Б.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни є сформувати цілісне уявлення студентів про систему методів аналізу та моделювання поведінки бізнес-одиниць в процесі обґрунтування ними фінансових та інвестиційних рішень
Завдання: Вивчення дисципліни передбачає формування наступних компетентностей: загальні компетентності - здатність учитися і оволодівати сучасними знаннями; - здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; - здатність генерувати нові ідеї (креативність); - здатність бути критичним і самокритичним; - здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу; - знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності; - визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків; фахові компетентності: - здатність обирати та застосовувати математичні методи для розв’язання прикладних задач, моделювання фінансових систем, аналізу, проектування, керування, прогнозування, прийняття рішень в галузі фінансів. - здатність до діагностики і прогнозування стану фінансових систем, обрання та застосування математичних методів для моделювання, аналізу, керування фінансовими системами в умовах невизначеності.
Результати навчання: Результатами навчання є отримання концептуальних знань у фінансів. - знати: основні категорії фінансів; класифікації, моделі та організаційну будову фондових ринків їх інфраструктуру; сутність, види, класифікацію та основні характеристики цінних паперів; поняття та основні види ризиків, оцінювання ризику; дисконтні моделі розрахунку інвестицій; методи оцінки ефективності інвестицій; моделі для визначення необхідної кількості грошових ресурсів (модель оцінки доходності капітальних активів (САРМ), арбітражна теорія ціноутворення та трьох факторна модель Фами-Френча); фактори впливу на кредитний рейтинг емітента. - вміти: використовувати правила простих і складних процентів; оцінювати ризики від операцій з цінними паперами; визначати рівень дохідності інвестицій; визначати та аналізувати вартість акції; здійснювати оцінку капіталу підприємств; оцінювати акції з використанням різних методів; оцінювати ризики інвестування в акції та в облігації; визначати доцільність конвертації облігації; здійснювати оцінювання дохідної нерухомості як забезпечення іпотечного кредиту; здійснювати статистичну оцінку дохідності цінних паперів, забезпечених іпотекою; порівнювати боргові цінні папери за ступенем надійності та платоспроможності емітентів на основі рейтингового аналізу. В результаті вивчення дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: - демонструвати знання та розуміння основних концепцій, принципів, теорій прикладної математики та демонструвати їх на практиці; - володіти методами вибору раціональних методів та алгоритмів розв’язання математичних задач для дослідження фінансових процесів і дослідження даних; - знати і розуміти особливості функціонування фінансових ринків, банківської системи і страхування; - застосовувати відповідні математичні методи і моделі для розв’язання фінансових задач; - застосовувати спеціалізовані інформаційні системи, сучасні фінансові технології та програмні продукти; - виявляти здатність до самонавчання і продовження професійного розвитку
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: макро- та мікроекономіка, фінанси
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна надає студентам можливість ознайомлення та оволодіння сучасними методами й теоретичними положеннями, притаманними фінансовій економіці, та їх застосування при описі кількісних співвідношень оточуючого світу; навчання основних економічних методів, необхідних для аналізу і моделювання різноманітних економічних процесів і явищ при пошуку оптимальних рішень для здійснення науково-технічного поступу і вибору найкращих способів реалізації цих рішень.
Опис: 1. Фінанси і фінансова система. Фінансова економіка. 2. Фінансові посередники. 3. Фінансові операції: дохідність і ризики. 4. Фінансові активи: вартісна оцінка. 5. Фінансові ринки: характеристики, класифікація, функції, інструменти 6. Управління інвестиціями та формування інвестиційної політики. 7. Державна фінансова політика 8. Світова фінансова архітектура: тенденції та перспективи
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (30%), контрольний захід (70%), іспит
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (30%) передбачає тестову і усну компоненти. Екзаменаційний контроль передбачає письмову компоненту (60%) і усну компоненту (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Коваленко Ю. Економіка фінансового сектору. Навчальний посібник. – Київ: Центр навчальної літератури, 2020. – 320с. 2. Ярошевич Н.Б. Фінанси: Навчальний посібник / Н.Б.Ярошевич., І.Ю.Кондрат, М.В.Ливдар. – Львів: Видавництво «Простір-М», 2018. – 298с. 3. Заболоцький М.В., Прокопишин І.А.Основи фінансової математики Львів: ЛНУ, 2016. –144 с. 4. Луців Б.Л., Кравчук І.С., Сас Б.Б. Інвестування: Підручник. – Тернопіль: Економічна думка, 2014. –544 с. 5. Ярошевич Н.Б. Державне управління інвестиційною діяльністю: Навчальний посібник /Н.Б.Ярошевич, І.Ю.Кондрат, А.І.Якимів. – Львів.: «Новий Світ-2000», 2020. – 429с. 6. Дема Д.І., Абрамова І.В., Недільська Л.В.Фінансовий ринок. Навчальний посібник. Житомир: ЖНАЕУ, 2017. –448 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти.
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка».