Макроекономіка

Спеціальність: Міжнародні економічні відносини
Код дисципліни: 6.292.00.O.005
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н. доц. Комаринець С.О.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Макроекономіка» є пізнання фундаментальних принципів функціонування і розвитку національної економіки як єдиного цілого на основі ознайомлення з основними макроекономічними теоріями, концепціями і моделями, обґрунтованими сучасною економічною наукою.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: спеціальні (фахові, предметні) компетентності: - Здатність виокремлювати характерні ознаки та тенденції розвитку світового господарства, особливості реалізації економічної політики та світових інтеграційних / дезінтеграційних процесів, у тому числі євроатлантичної інтеграції. - Здатність обґрунтовувати особливості реалізації форм міжнародних економічних відносин на мега-, макро-, мезо- і мікрорівнях.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - Розуміти, виділяти й описувати нові явища, процеси й тенденції глобального розвитку, механізми й інструменти реалізації економічної політики та світових інтеграційних / дезінтеграційних процесів, у тому числі євроатлантичної інтеграції. - Обґрунтовувати власну думку щодо конкретних умов реалізації форм міжнародних економічних відносин на мега-, макро-, мезо- і мікрорівнях. - Здійснювати комплексний аналіз складних економічних систем, зіставляти та порівнювати їх складові, оцінювати й аргументувати оцінки результативності їх функціонування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Математика для економістів, Мікроекономіка, Менеджмент.
Короткий зміст навчальної програми: Макроекономіка є невід’ємною складовою фундаментальної підготовки студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти з галузі знань «Міжнародні відносини». Дисципліна формує систему знань про механізми функціонування національної економіки на підставі сучасних макроекономічних теорій, обґрунтованих світовою і вітчизняною наукою, та досвід макроекономічної практики. Забезпечує вивчення теорії макроекономічної науки, розкриття її об’єкта, предмета і методів, висвітлення основних макроекономічних показників та індикаторів макроекономічного розвитку; базових моделей рівноваги; розкриття механізму складових макроекономічної політики: фіскальної, монетарної, зовнішньоекономічної, соціальної. Макроекономіка служить теоретичною основою вивчення таких дисциплін, як гроші і кредит, фінанси, міжнародна економіка, міжнародний економічний аналіз, міжнародні валютно-кредитні і фінансові відносини. Предметом навчальної дисципліни є механізм функціонування національної економіки на основі поєднання ринкового саморегулювання та державного впливу на економічні процеси.
Опис: Тема 1. Вступ до макроекономіки. Макроекономіка як наука Тема 2. Вступ до макроекономіки. Форми виробництва Тема 3. Вступ до макроекономіки. Ринкова економіка Тема 4. Вступ до макроекономіки. Економічні суб’єкти Тема 5. Основні макроекономічні показники Тема 6. Гроші і валюта Тема 7. Виробництво, споживання та інвестиції Тема 8. Економічне зростання Тема 9. Сукупні видатки та економічна рівновага Тема 10. Сукупний попит і сукупна пропозиція Тема 11. Макроекономічна нестабільність Тема 12. Монетарна політика Тема 13. Фіскальна політика. Дефіцит бюджету і державний борг Тема 14. Зовнішня торгівля та зовнішньоторгівельна політика Тема 15. Макроекономічна рівновага у моделі Гікса – Гансена
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Поточний контроль – методи оцінювання знань: письмове тестування за темами лекційного курсу, усне та фронтальне опитування, виступи на практичних заняттях, розв’язання ситуаційних завдань, виконання контрольних / розрахунково-графічної роботи. Екзаменаційний контроль – методи оцінювання знань: Письмове тестування, усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Письмове тестування – 25 балів, Контрольна робота (денна форма навчання / заочна форма навчання) – - / 20 балів, Розрахунково-графічна робота (денна форма навчання / заочна форма навчання) – 20 / - балів, Разом за поточний контроль – 45 балів, Екзаменаційний контроль – 45 балів, Усна компонента – 10 балів, Разом за дисципліну – 55 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Entrepreneurship Today: Selected Aspects. Monograph / Magdalena Byczkowska, Zhanna Poplavska, Sofiya Komarynets, Yulia Stukalina, Anna Majzel, Krzysztof Zieba / Wydawnictwo Politechniki Gdanskiej. – Gdansk, 2020. – 75 р. 2. Environment Influence on Organizational Development / Zhanna Poplavska, Jan Gregus ml, Sofia Komarynets, Ivanna Droniuk. Procedia Computer Science. Volume 160. 2019. – P. 485-490. 3. Globalization Impacts on The Structure of Ukraine’s Economy: Innovations Challenges for Management in Digitalization, Social and Economic Transformations / Olena Bilovodska, Natalia Mykhalchyshyn, Sofia Komarynets, Lydia Seniv, Vitaliy Humeniuk, Iryna Kantsir. Journal of Information Technology Management. Special Issue. Vol.13. 2021/7/1. – P. 20-34. 4. Базілінська О. Макроекономіка: Навчальний посібник / О. Базілінська. – К.: Центр навчальної літератури, 2019. – 448 с. 5. Гронтковська Г. Макроекономіка:Навчальний посібник / Г. Гронтковська, А. Косік. – К.: Центр навчальної літератури, 2019. – 672 с. 6. Гронтковська Г. Макроекономіка: Практикум / Г. Гронтковська, А. Косік. – К.: Центр навчальної літератури, 2019. – 400 с. 7. Сучасні форми конкурентної взаємодії суб’єктів господарювання / Ж.В. Поплавська, Н.Л. Михальчишин, М.Л. Данилович-Кропивницька, О.В. Гошовська, С.О. Комаринець, за заг. ред. Ж.В. Поплавської. Монографія. Львів, 2019. – 201 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).