Управління комунікаціями у митній діяльності

Спеціальність: Міжнародні економічні відносини
Код дисципліни: 6.292.04.E.068
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Менеджмент і міжнародне підприємництво
Лектор: д.е.н., професор Бублик Мирослава Іванівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у майбутніх фахівців системних знань з концептуальних основ управління комунікаціями у митній діяльності та здійснення всіх видів комунікацій (письмових, усних, формальних, електронних тощо)
Завдання: загальні компетентності: ЗК1. Здатність до письмової та усної комунікації українською та англійською (чи іншою) мовами. ЗК2. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області. ЗК3. Уміння бути критичним та самокритичним для розуміння факторів, які мають позитивний чи негативний вплив на комунікацію, та здатність визначати та враховувати ці фактори в конкретних ситуаціях, а також уміння управляти часом. ЗК4. Здатність застосовувати знання для розв’язання якісних та кількісних задач, а також продукувати нові ідеї, проявляти креативність, здатність до системного мислення. ЗК5. Здатність проводити пошук та опрацювання інформації з різних джерел та здійснювати її аналізування, а також здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК7. Набуття гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти й розв’язати проблеми та задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій. ЗК8. Здатність ефективно використовувати на практиці різні теорії в області навчання та формування міжнародних економічних відносин. ЗК12. Розуміння теорій та практики міжнародних економічних відносин, кон’юнктури світових ринків та економічної теорії на макро- і макрорівнях. ЗК13. Уміння працювати самостійно і в команді, здатність спілкуватися з колегами щодо наукових досягнень, а також навички застосовувати різні форми влади і стилі керівництва для впливу на підлеглих та партнерів. ЗК14. Здатність використовувати знання і практичні навички з фундаментальних дисциплін у процесі вироблення раціональних рішень у сфері міжнародних економічних відносин. ЗК15. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу, що дозволяє формулювати висновки (діагноз) для різних типів склад-них управлінських задач, здійснювати планування, аналізування, контролювання та оцінювання власної роботи та роботи інших осіб, діяти з соціальною відповідальністю та громадянською свідомістю. фахові компетентності: ФК1. Базові знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння загально-професійних дисциплін. ФК4. Базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі міжнародних економічних відносин. ФК5. Уміння досліджувати економічні процеси розвитку світової економіки та глобального економічного середовища. ФК7. Розуміння загальних положень міжнародних економічних відносин, міжнародної економіки, міжнародної торгівлі, міжнародного валютно-фінансових відносин. ФК10. Уміння аналізувати об’єктивні передумови виникнення та зміст глобальних проблем, основні напрями та роль міжнародних організацій у вирішенні глобальних проблем. ФК11. Здатність налагоджувати комунікації між суб’єктами міжнародних економічних відносин. ФК13. Здатність використовувати знання й уміння для розрахунку показників виробничо-господарської та фінансово-економічної діяльності підприємницьких структур в умовах міжнародних економічних відносин. ФК17. Здатність проводити базову діагностику досліджуваного об’єкта на засадах використання різних діагностичних методологій провідних міжнародних організацій. ФК19. Здатність проводити економічну діагностику митної діяльності, а також розрахунок економічних показників цієї діяльності. ФК20. Здатність формулювати наукові узагальнення щодо сучасних тенденцій та явищ у сфері міжнародних економічних відносин. ФКС3.5. Здатність аргументувати використання інструментарію і технологій інформатизації митної діяльності.
Результати навчання: РН 3. Використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології, програмні пакети загального і спеціального призначення. РН 11. Обґрунтовувати власну думку щодо конкретних умов реалізації форм міжнародних економічних відносин на мега-, макро-, мезо- і мікрорівнях. РН 17. Визначати причини, типи та характер міжнародних конфліктів і суперечок, обґрунтовувати і застосовувати економічні, юридичні та дипломатичні методи і засоби їх вирішення на міжнародному рівні, відстоюючи національні інтереси України. РН 21. Розуміти і мати навички з ведення ділового протоколу та ділового етикету у сфері міжнародних економічних відносин, враховуючи особливості міжкультурного спілкування на професійному та соціальному рівнях, як державною так і іноземними мовами. РН 24. Обґрунтовувати вибір і застосовувати інформаційно-аналітичний інструментарій, економіко-статистичні методи обчислення, складні техніки аналізу та методи моніторингу кон’юнктури світових ринків. РН 29.4. Реалізувати ефективне управління комунікаціями у митній діяльності. Ум1. Розв’язання складних непередбачуваних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання, що передбачає збирання та інтерпретацію інформації (даних), вибір методів та інструментальних засобів, застосування інноваційних підходів. К1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. К2. Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію. АВ1. Управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Дипломатичний протокол та діловий етикет Митна справа Кореквізит: Основи міжнародного венчурного бізнесу Статистика митної діяльності
Короткий зміст навчальної програми: Тема 1. Сутність і види комунікацій. Тема 2. Процес і технологія управління комунікаціями у митній діяльності. Тема 3. Система комунікацій митної діяльності. Тема 4. Технічні засоби формування системи комунікацій. Тема 5. Організаційно-економічний супровід комунікацій у митній діяльності. Тема 6. Система документообігу у митній діяльності. Тема 7. Інформаційне забезпечення митних операцій. Тема 8. Ефективність комунікацій митної діяльності.
Опис: Сутність і види комунікацій. Комунікації і її роль у митній діяльності. Аналіз різних видів комунікацій та їхніх особливостей (усна, письмова, електронна тощо). Чинники, що впливають на ефективність комунікацій у митній сфері. Процес і технологія управління комунікаціями у митній діяльності. Сутність процесу управління комунікаціями у контексті митних операцій. Стратегії та технологій, які сприяють оптимізації комунікацій в митній сфері. Розвиток практичних навичок управління комунікаціями. Система комунікацій митної діяльності. Аналіз структури та складових системи комунікацій у митній сфері. Дослідження ролі різних митних органів та підрозділів у системі комунікацій. Порівняння інформаційних потоків між різними рівнями у митній системі. Технічні засоби формування системи комунікацій. Огляд сучасних технічних рішень та інформаційних технологій для підтримки комунікацій в митній діяльності. Дослідження інструментів для забезпечення безпеки та захисту інформації під час обміну даними. Особливості роботи з технічними засобами комунікацій. Організаційно-економічний супровід комунікацій у митній діяльності. Організаційні моделі управління комунікаціями в митній діяльності. Аналіз витрат та оцінка ефекту й корисності від оптимізації комунікаційних процесів. Дослідження впливу організаційних рішень на якість комунікацій у митній діяльності. Система документообігу у митній діяльності. Особливості документообігу у митній діяльності підприємств. Основні документи для документування митної та фактурної вартості товару. Характеристика системи митних режимів та їх документування. Товарна номенклатура у митній діяльності. Митне оформлення зовнішньоекономічних операцій, зовнішньоекономічні контракти, порядок їх укладання та оформлення. Особливості документування переміщення та пропуску через митний кордон осіб, товарів, транспортних засобів та вантажів. Документування незаконного переміщення предметів через митний кордон. Аналіз процесу обміну документами між різними митними структурами та підрозділами. Електронний документообіг та його переваг у контексті митних операцій. Інформаційне забезпечення митних операцій. Вивчення інформаційних потреб та вимог до митних операцій підприємств. Аналіз інформаційних систем, які використовуються для підтримки митних процесів в Україні та світі. Порівняння інформаційних ресурсів та їхнього впливу на результативність митних операцій. Ефективність управління комунікаціями у митній діяльності. Визначення ключових показників ефективності в управлінні комунікаціями. Аналіз впливу ефективності комунікацій на результати митних операцій. Розробка стратегій покращення та оцінки результатів після впровадження змін у комунікаційних процесах.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здобувачів освіти здійснюється у таких напрямках: наявність конкретних умінь, їхня глибина, стійкість і гнучкість; ступінь опанування основних положень дисципліни та їх творче застосування під час розв’язання ситуаційних задач та виконання індивідуальних завдань. Семестровий контроль проводиться у формі диференційованого заліку. Поточний контроль (100%), з них: • за виконання і захист лабораторних робіт, що оформлені у вигляді звітів (5 робіт по 6 балів) – 30 балів; • за виконання і захист ІНД завдання у вигляді звіту - 20 балів; • за підготовлену презентацію та доповідь ІНД завдання - 10 балів; • підсумковий контроль – 40 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Босак А.О. Управління комунікаціями у митній діяльності: навч. посібник. – Львів: СТ «Міські інформаційні системи», 2021. – 364 с. 2. Босак А.О. Методичні рекомендації до виконання індивідуальних завдань та самостійної роботи студентів з дисципліни «Управління комунікаціями у митній діяльності» (для студентів спеціальності 292 «Міжнародні економічні відносини») всіх форм навчання. – Львів: Видавництво кафедри ММП. – 2021. – 46 с. 3. Митне обслуговування міжнародної економічної діяльності в умовах євроінтеграції: теоретичні положення і методичні підходи до практичних і лабораторних занять / Кузьмін О.Є., Мельник О.Г., Григор’єв О.Ю., Босак А.О., Дорошкевич К.О., Тодощук А.В., Мукан О.В., Дорош О.І. – 2-е вид., перероб. і доп. Львів: СТ «Міські інформаційні системи», 2019. – 128 с. 5. Bublyk M. Efficiency analysis of administering international economic activity / Bublyk M., Pihniak T. // Economics. Ecology. Socium. – 2020. – Т. 4, № 4. – С. 28–36. DOI: https://doi.org/10.31520/2616-7107/2020.4.4-4 6. Bublyk M. Analysis of export policy of timber trade in the conditions of international economic activity / Bublyk M., Petryshyn N., Medvid R. // Economic analysis. – 2019. – V. 29. – N 3. – P. 5-11. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2019.03.005 7. Bublyk M. Modeling of innovative development of administration of outsourcing activities of IT-market enterprises / Bublyk M., Didyk A. // Economics, Entrepreneurship, Management. – 2018. – Vol. 5, № 2. – P. 11–18. 8. Bublyk M.I. Analysis impact of the structural competition preconditions for ensuring economic security of the machine building complex / Bublyk Myroslava, Koval Viktor, Redkva Oksana // Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations). – 2017. – № 4. – С. 229–240. DOI: 10.21272/mmi.2017.4-20
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).