Міжнародна статистика
Спеціальність: Міжнародні економічні відносини
Код дисципліни: 6.292.00.O.022
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Менеджмент організацій
Лектор: К.е.н. Корицька Ольга Іванівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальні компетентності:
1. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій
2. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
фахові компетентності:
1. Здатність використовувати базові категорії та новітні теорії, концепції, технології і методи у сфері міжнародних економічних відносин з урахуванням їх основних форм, застосовувати теоретичні знання щодо функціонування та розвитку міжнародних економічних відносин.
2. Здатність обґрунтовувати особливості реалізації міжнародних економічних відносин на мега-, макро-, мезо- і мікрорівнях.
3. Здатність здійснювати комплексний аналіз та моніторинг кон’юнктури світових ринків, оцінювати зміни міжпородного середовища та вміти адаптуватися до них.
4. Здатність аналізувати міжнародні ринки товарів і послуг, інструменти та принципи регулювання міжнародної торгівлі.
5. Здатність до діагностики стану досліджень міжнародних економічних відносин та світового господарства у міждисциплінарному поєднанні із політичними, юридичними, природничими науками.
6. Здатність проводити дослідження економічних явищ та процесів у міжнародній сфері з урахуванням причинно-наслідкових та просторово-часових зав’язків.
7. Здатність здійснювати міжнародний економічний аналіз у сфері міжнародних комунікацій та ІТ.
8. Здатність використовувати інформаційні системи та технології в управлінні міжнародними комунікаціями та ІТ.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати:
1. Використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології, програмні пакети загального і спеціального призначення.
2. Здійснювати комплексний аналіз складних економічних систем, зіставляти та порівнювати їх складові, оцінювати та аргументувати оцінки результативності їх функціонування.
3. Підбирати і вміло застосовувати аналітичний інструментарій дослідження стану та перспектив розвитку окремих сегментів міжнародних ринків товарів і послуг з використанням сучасних знань про методи, форми й інструменти регулювання міжнародної торгівлі.
4. Досліджувати економічні явища та процеси у міжнародній сфері на основі розуміння категорій, законів: виділяючи й узагальнюючи тенденції, закономірності функціонування та розвитку світового господарства з урахуванням причинно-наслідкових та просторово-часових зав’язків.
5. Обґрунтовувати вибір і застосовувати інформаційно-аналітичний інструментарій, економіко-статистичні методи обчислення, складні техніки аналізу та методи моніторингу кон’юнктури світових ринків.
6. Розв’язання складних непередбачуваних у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання, що передбачає збирання та інтерпретацію інформації (даних)вибір методів та інструментальних засобів, застосування інноваційних підходів.
7. Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію.
8. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб.
9. Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: математика для економістів, економіка підприємства.
кореквізити: економіко-математичні методи і моделі, інструментарій міжнародних економічних відносин.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна "Міжнародна статистика" охоплює вивчення основних методів збору, аналізу та інтерпретації статистичних даних на міжнародному рівні. Вона спрямована на розвиток навичок роботи зі статистичними показниками, що використовуються для оцінки економічних, соціальних, демографічних та інших процесів у різних країнах світу.
У рамках курсу розглядаються такі питання: Вступ у міжнародну статистику Глобальна статистична система. Джерела даних міжнародної статистики. Методологічні засади міжнародної статистики Міжнародні економіко-статистичні стандарти та класифікації. Візуалізація даних у міжнародній статистиці. Статистика міжнародної торгівлі.
Опис: Вступ у міжнародну статистику. Концептуальна сутність міжнародної статистики. Основні етапи становлення міжнародної статистики. Об’єкт статистичного спостереження в міжнародній статистиці, її предмет та завдання.
Глобальна статистична система. Джерела даних міжнародної статистики. Поняття про глобальну систему міжнародної статистики. Статистична інформація, статистичні дані та статистичні показники. Типологія джерел даних міжнародної статистики. Проблеми та шляхи підвищення якості міжнародної статистичної інформації. Роль статистики у формуванні інформаційної інфраструктури світової економіки. Державна служба статистики України. Головне управління статистики у Львівській області.
Методологічний базис міжнародної статистики (ряди динаміки). Основи методології міжнародної статистики. Статистичне вивчення динаміки у сфері міжнародних економічних відносин. Моментні та інтервальні ряди. Правила побудови рядів динаміки. Показники аналізу інтенсивності динаміки. Сезонність. Індекси сезонності. Методи вирівнювання рядів динаміки. Тренди. Види трендів. Екстраполяція. Інтерполяція. Прогнозування на основі трендів.
Методологічний базис міжнародної статистики (ряди розподілу). Статистичне вивчення рядів розподілу у сфері міжнародних економічних відносин. Групування. Види групувань: структурне, типологічне, аналітичне. Атрибутивні і варіаційні ряди. Форми варіаційного ряду. Дискретні та інтервальні ряди. Характеристики центру розподілу: мода, медіана, середнє значення. Показники варіації: розмах варіації, дисперсія, середньоквадратичне відхилення, коефіцієнт варіації. Статистичні методи оцінювання взаємозв’язків. Факторні і результативні змінні. Коефіцієнт кореляції. Діаграма розсіювання. Регресійний аналіз.
Міжнародні економіко-статистичні стандарти та класифікації. Сутність та види міжнародних економіко-статистичні стандартів. Групування, класифікації та класифікатори. Основні міжнародні класифікації статистики ЗЕД. Гармонізація національних і міжнародних статистичних класифікацій.
Візуалізація даних в міжнародній статистиці. Термінологія: візуалізація, інфографіка, діаграма, графік. Види діаграм. Типи даних. Діаграма Георгія Вороного. Статистика міжнародної торгівлі.
Загальні положення, категорії та визначення статистики міжнародної торгівлі. Основи митної статистики зовнішньої торгівлі. Система показників статистики міжнародної торгівлі. Індексний метод у статистиці міжнародної торгівлі. Статистичне оцінювання ефективності міжнародної торгівлі.
Методи та критерії оцінювання: Лекційні, практичні та лабораторні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод.
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (40%); підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, іспит): письмова форма (60%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Державна служба статистики України – www.ukrstat.gov.ua/.
2. Моторин Р. М. Міжнародна статистика. Організація та методологія: підручник. К: КНТЕУ, 2019. 456 с.
3.Підгорний А.З., Милашко О.Г., Русєва О.П. Міжнародна статистика: Навчальний посібник. Одеса: ОНЕУ, ротапринт, 2012. 162 с.
4. Гальків Л. І., Лутчин Н. П., Москаль Б. С. Економічна статистика: навч. посібник [2-ге вид., випр. і доповн.]. Львів: “Новий світ-2000”, 2011. 400 с.
5. Гринькевич О. С., Вдовин М. Л., Марець О. Р. Митна статистика зовнішньої торгівлі. Навч. посібник. К.: Алерта, 2015. 238 с.
6.Гальків Л. І., Сорочак О. З. Статистика. Конспект лекцій (частина І) / Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2019. 60 с.
7.Статистика підприємств: навч. посібник / [С.О.Матковський, О.С.Гринькевич, О.З.Сорочак, Л.І. Гальків, Прокопишин-Павлюк І.В. – К.: Алерта, 2013. 560 с.
8.Шестрерняк М.М. Опорний конспект лекцій з міжнародної статистики. Тернопіль: ТНЕУ, 2020. 138 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).