Основи міжнародного венчурного бізнесу
Спеціальність: Міжнародні економічні відносини
Код дисципліни: 6.292.00.O.038
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Менеджмент і міжнародне підприємництво
Лектор: к.е.н., доц. Литвин І.В.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних:
ЗК 2. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області.
ЗК 5. Здатність проводити пошук та опрацювання інформації з різних джерел та здійснювати її аналізування, а також здатність до адаптації та дії в новій ситуації.
ЗК 13. Уміння працювати самостійно і в команді, здатність спілкуватися з колегами щодо наукових досягнень, а також навички застосовувати різні форми влади і стилі керівництва для впливу на підлеглих та партнерів.
фахових:
ФК 4. Базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі міжнародних економічних відносин.
ФК13. Здатність використовувати знання й уміння для розрахунку показників виробничо-господарської та фінансово-економічної діяльності підприємницьких структур в умовах міжнародних економічних відносин.
ФК 15. Здатність ідентифікувати основні соціально-економічні ознаки країн, що розвиваються, диференціювати ці країни.
ФК 16. Здатність аналізувати міжнародний рух капіталу та його основні форми - прямі і портфельні закордонні інвестиції, основні зрушення у географічному розміщенні та галузевій структурі іноземних інвестицій.
ФКС 2.1. Здатність аналізувати особливості розвитку міжнародної інвестиційної та інноваційної діяльності, структуру світового фінансового ринку, підходи до управління міжнародним інноваційним процесом.
ФКС 2.3. Здатність використовувати навички управління інноваційними проектами у міжнародному масштабі.
ФКС 2.4. Здатність аналізувати та оцінювати інноваційний потенціал підприємства, а також конкурентоспроможність інноваційного підприємства.
ФКС 3.1. Здатність розуміти і дотримуватися дипломатичного протоколу та ділового етикету при веденні переговорів.
ФКС 3.3. Здатність використовувати інформаційні системи та технології в управлінні міжнародними економічними відносинами у сфері медіа комунікацій та ІТ.
ФКС 3.4. Розуміння значення корпоративної соціальної відповідальності та врахування факторів культурного середовища країн у сфері медіа комунікацій та ІТ.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання:
ЗН 2. Знання закономірностей функціонування та розвитку у міжнародному масштабі ринкової системи організації господарського життя.
ЗН 3. Знання тенденцій розвитку міжнародних фінансових ринків та фінансових механізмів, які обслуговують функціонування міжнародної економіки.
УМ 2. Вміння аналізувати інтеграційні процеси, етапи та типи міжнародних інтеграційних угруповань.
УМ 17. Уміння контролювати інноваційні процеси та використовувати навички управління інноваційними проектами у міжнародному масштабі.
Методи навчання і викладання:
Лекції та практичні заняття – пояснювально-ілюстративний метод, метод проблемного викладу, дослідницький метод.
Самостійна робота - емпіричні та теоретичні методи, евристичний метод.
Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання:
поточний контроль передбачає такі методи оцінювання - вибіркове усне опитування, виступи та доповнення на практичних заняттях, оцінка активності, оригінальності внесених пропозицій; екзаменаційний контроль передбачає такі методи оцінювання - тестування, письмове та усне опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Менеджмент, Корпоративна соціальна відповідальність,
Міжнародні фінанси, Інформаційні системи та технології в управлінні міжнародних економічних відносин,
Міжнародне інвестування, Міжнародні фінансові ризики
Короткий зміст навчальної програми: Венчурний бізнес: ключові поняття та умови ведення. Роль венчурного бізнесу у створенні інновацій та інноваційного розвитку країн та регіонів. Інноваційна діяльність та інноваційні процеси на підприємствах: сутність, особливості управління. Суть та види інновацій на підприємствах. Джерела фінансування інноваційної діяльності. Традиційні та нові альтернативні методи фінансування інноваційних підприємств у період глобалізації. Венчурний капітал як альтернативне джерело фінансування інновацій. Процес венчурного інвестування. Суть та об’єкти інноваційної інфраструктури, їх роль в забезпеченні інноваційних процесів залежно від етапу розвитку підприємства. Венчурні інвестори та їх типи. Екосистема стартапів та венчурна інфраструктура: класифікація, особливості формування. Види венчурних підприємств. Розгляд стадій життєвого циклу підприємств з погляду їх потреби у венчурному капіталі. Стартап-проекти: суть та особливості управління. Бізнес-моделювання: основні шаблони та процеси бізнес-моделювання стартапів. Написання бізнес-плану для венчурних інвесторів. Венчурна діяльність: ризики, особливості оцінювання її ефективності. Іноземний досвід стимулювання та розвитку малого і середнього інноваційного підприємництва у країнах світу. Венчурний бізнес у світі: аналізування моделей організування та оцінювання їх ефективності. Венчурний бізнес в Україні: проблеми та перспективи розвитку.
Опис: ТЕМА 1. Роль венчурного бізнесу у створенні інновацій та інноваційного розвитку країн та регіонів.
ТЕМА 2. Інноваційна діяльність та інноваційні процеси на підприємствах: сутність, особливості управління
ТЕМА 3. Традиційні та нові альтернативні методи фінансування інноваційних підприємств у період глобалізації.
ТЕМА 4. Процес венчурного інвестування стартап-проектів.
ТЕМА 5. Типи фірм з венчурним капіталом та стадії їх життєвого циклу.
ТЕМА 6. Стартапи – нове явище в інноваційному підприємництві.
ТЕМА 7. Суть та об’єкти інноваційної інфраструктури, їх роль в забезпеченні інноваційних процесів залежно від етапу розвитку підприємства.
ТЕМА 8. Венчурна інфраструктура: класифікація, особливості формування.
ТЕМА 9. Венчурні інвестори та їх типи .
ТЕМА 10. Венчурна діяльність та стартап-проекти: суть та особливості управління.
ТЕМА 11. Бізнес-моделювання: основні шаблони та процеси бізнес-моделювання стартапів.
ТЕМА 12. Особливості розробки презентації та бізнес-плану проекту для венчурних інвесторів.
ТЕМА 13. Системи державної і недержавної підтримки та розвитку інноваційної венчурної діяльності провідних країн світу.
ТЕМА 14. Основні тенденції розвитку венчурного бізнесу у світі.
ТЕМА 15. Стан та перспективи розвитку венчурного підприємництва в Україні.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (30%): усне опитування, індивідуальні та групові роботи на практичних заняттях.
- підсумковий контроль (70%): тестування (50%), усна відповідь (20%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): виконання науково-дослідного домашнього завдання – 20 балів, виконання індивідуальних контрольних аудиторних завдань – 10 балів, сумарно 30 балів. За допущені помилки в розрахунках, чаткове або неповне розкриття змісту завдання оцінка за його виконання може бути знижена на 1-5 балів.
Екзаменаційний контроль (ЕК):
На екзамені здобувач може отримати максимум 70 балів. Екзамен складається з письмової та усної компонент:
1. Письмова компонента – 50 балів.
Письмова компонента - екзаменаційний білет, який складається із завдань трьох рівнів складності, що оцінюються за окремою шкалою:
Рівень1 – тести 15 тестів*1 бал = 15 балів;
Рівень 2 – тести 10 тестів*2 бали = 20 балів;
Рівень 3 – розв’язати 1 задачу = 15 балів.
2. Усна компонента – 20 балів.
Під час усного спілкування з викладачем/ами здобувач може отримати від 0 до 20 балів за відповіді на усі запитання екзаменатора/ів, що винесені на семестровий контроль.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. David Gladstone, Laura Gladstone. Venture Capital Handbook: An Entrepreneur's Guide to Raising Venture Capital, Revised and Updated Edition. New Jersey: Prentice Hall PTR, 2002. – 424p.
2. Kuzmin O.E., Lytvyn I.V., Ossik Yu.I. Venturing: teaching manual. – Karaganda, 2015. – 312 p.
3. Кузьмін О.Є., Литвин І.В., Сухоребська О.Я. Особливості функціонування та контролювання діяльності венчурних організацій: [монографія] / О.Є. Кузьмін, І.В. Литвин, О.Я. Сухоребська // Видавництво «Ліга-Прес» - 2013. – 182 с.
4. Кузьмін О.Є. Венчурний бізнес: [навч. посібник з грифом МОН]. /О.Є. Кузьмін, І.В. Литвин. - К: «Знання», 2012. - 350 с.
5. Кузьмін О.Є. Венчурний бізнес: теоретичні аспекти та практика: [навч. посібник-практикум] /О.Є. Кузьмін, І.В. Литвин. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011. - 168 с.
6. Andrew Romans. The Entrepreneurial Bible to Venture Capital: Inside Secrets from the Leaders in the Startup Game. Published by McGraw-Hill Education, 2013, 256 p.
7. Mahendra Ramsinghani. The Business of Venture Capital : Insights from Leading Practitioners on the Art of Raising a Fund, Deal Structuring, Value Creation, and Exit Strategies, 2nd Edition Publisher John Wiley & Sons Inc, New York, United States, 2014, 432 p.
8. Eric Ries. The Lean Startup. Random House USA Inc, Imprint Crown Business, New York, United States, 2017, 269 p.
9. Литвин І.В., Данилюк Ю.В. Особливості підтримки та розвитку національної екосистеми стартап-підприємництва Румунії Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2022, Випуск 42/2022. – С. 84-88 (фахове видання, Index Copernicus) Режим доступу: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/42_2022ua/17.pdf
10. Литвин І.В. Формування та розвиток екосистем стартапів Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство 2022, Випуск 41/2022. - С. 61 - 65 (фахове видання, Index Copernicus) http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/41_2022ua/13.pdf
11. Литвин І.В. Досвід формування екосистем стартапів у країнах Східної Європи та можливості його застосування в Україні Науковий журнал «Молодий вчений». – Режим доступу: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/2395/2380 (Index Copernicus)
12. Литвин І.В. Екосистема стартап-підприємництва в Україні: історія створення та сучасність Науковий журнал «Молодий вчений». - Режим доступу: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/1/110.pdf (Index Copernicus)
13. Литвин І.В., Мельник А.В.Формування інноваційних екосистем стартапів на прикладі вищих навчальних закладів Німеччини Науковий журнал «Молодий вчений». – Режим доступу: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/4/185.pdf (фахове видання, Index Copernicus)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).