Міжнародні організації та транснаціональні корпорації

Спеціальність: Міжнародні економічні відносини
Код дисципліни: 6.292.00.O.030
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Менеджмент і міжнародне підприємництво
Лектор: к.е.н., доц. Кара Н.І.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Це оволодіння базовими знаннями щодо місця міжнародних організацій та транснаціональних корпорацій у глобальній економіці та їх впливу на національні економіки окремих країн, ознайомлення з процесами, які супроводжують створення та діяльність міжнародних організацій та транснаціональних корпорацій на світовій арені.
Завдання: ЗК2 Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області. ЗК5 Здатність проводити пошук та опрацювання інформації з різних джерел та здійснювати її аналізування, а також здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК13 Уміння працювати самостійно і в команді, здатність спілкуватися з колегами щодо наукових досягнень, а також навички застосовувати різні форми влади і стилі керівництва для впливу на підлеглих та партнерів. ФК2 Базові знання в галузі міжнародних економічних відносин, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін. ФК8 Базові уявлення про основи діяльності міжнародних організацій, розвитку інтеграційних процесів транснаціональних корпорацій. ФК12 Розуміння наукових методів організації та управління процесами у міжнародній торгівлі, теоретичних основ нормативно-правового забезпечення міжнародних економічних відносин. ФК16 Здатність аналізувати міжнародний рух капіталу та його основні форми – прямі і портфельні закордонні інвестиції, основні зрушення у географічному розміщенні та галузевій структурі іноземних інвестицій. ФК20 Здатність формулювати наукові узагальнення щодо сучасних тенденцій та явищ у сфері міжнародних економічних відносин. ФКС2.1 Здатність аналізувати особливості розвитку міжнародної інвестиційної та інноваційної діяльності, структуру світового фінансового ринку, підходи до управління міжнародним інноваційним процесом. ФКС 2.5 Розуміння особливостей обліку, оподаткування і міжнародного страхування у сфері інвестиційно-інноваційної діяльності.
Результати навчання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких програмних компетентностей: ЗН2 Знання закономірностей функціонування та розвитку у міжнародному масштабі ринкової системи організації господарського життя ЗН12 Знання основних принципів і завдань діяльності міжнародних організацій та транснаціональних корпорацій ЗН14 Володіння достатніми знаннями щодо основних теорій та моделей прямих закордонних інвестицій і ТНК, управління персоналом ТНК УМ2 Вміння аналізувати інтеграційні процеси, етапи та типи міжнародних інтеграційних угруповань УМ7 Уміння оцінювати маркетингове середовище діяльності ТНК, розробляти стратегії виходу ТНК на нові ринки УМ16 Уміння аналізувати міжнародний рух капіталу та його основні форми, прямі і портфельні закордонні інвестиції
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізит: Міжнародні економічні відносини кореквізит: Міжнародні фінанси
Короткий зміст навчальної програми: В умовах інтегрування України у світову економічну систему питання інституціонального забезпечення цього процесу набувають особливого значення. Ефективність розвитку міжнародних економічних відносин нашої країни залежатиме від погодження дій не тільки з іншими країнами, а й з їхніми об’єднаннями через систему міжнародних організацій та транснаціональних корпорацій. Протистояння і взаємне нерозуміння в роки «холодної війни» зробили неможливим результативне функціонування багатьох міжнародних організацій. Переломним став період 1989-1990 років, коли за відомих змін політичного й ідеологічного життя стали можливими кардинальні зміни у двосторонніх та багатосторонніх відносинах різних країн. Нині виникли передумови створення нової моделі співіснування і співробітництва народів, особливо в економічній сфері. Реалізувати ці можливості й покликані міжнародні організації та транснаціональні корпорації. Сьогодні Україна є учасником понад 100 міжнародних організацій. За сучасних умов володіння знаннями з питань міжнародних організацій, транснаціональних корпорацій, місця і ролі їх у міжнародному житті набуває особливого значення передусім для осіб, що працюють або планують працювати в складній і динамічній сфері міжнародного економічного співробітництва.
Опис: Міжнародні організації в системі регулювання економічних відносин. Механізм функціонування міжнародних організацій. Міждержавні економічні організації. Міжнародні неурядові економічні організації. ООН та міжнародне економічне співробітництво. Міжнародні організації з регулювання світової торгівлі. Міжнародні валютно-кредитні організації. ТНК як суб’єкт міжнародного бізнес. Формування ТНК як результат процесу інтернаціоналізації фірми. Теорії прямих закордонних інвестицій і ТНК. Економічні основи діяльності ТНК. Місце і роль міжнародної політики в житті суспільства. Україна на міжнародній арені.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студент здійснюється у таких напрямках: наявність конкретних умінь, їхня глибина, стійкість і гнучкість; ступінь опанування основних положень дисципліни та їх творче застосування під час розв'язання ситуаційних задач та кейсів. Семестровий контроль проводиться у формі заліку. Методи оцінювання: вибіркове усне опитування; підготовка презентацій, доповідей; оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень i визначень тощо).
Критерії оцінювання результатів навчання: - Поточний контроль (30%): усне опитування, робота на практичному занятті, виконання індивідуальної роботи; - Підсумковий контроль (70%): письмова компонента (50%), усна компонента (20%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Конспект лекцій з дисципліни «Міжнародні організації та ТНК» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 292 «Міжнародні економічні відносини» галузі знань 29 «Міжнародні відносини» усіх форм навчання / Укл. Вербицька Г.Л., Н.І. Кара. – Львів: Видавничий центр кафедри ММП ІНЕМ Національного університету «Львівська політехніка». № 8653 від 28.03.2019 р. – 99 с. 2. Методичні вказівки до виконання самостійної роботи з дисципліни «Міжнародні організації та ТНК» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 292 «Міжнародні економічні відносини» галузі знань 29 «Міжнародні відносини» усіх форм навчання / Укл. Вербицька Г.Л., Н.І. Кара. – Львів: Видавничий центр кафедри ММП ІНЕМ Національного університету «Львівська політехніка». № 8654 від 28.03.2019р. – 23 с. 3. Методичні вказівки до проведення практичних занять та виконання індивідуальних робіт з дисципліни «Міжнародні організації та ТНК» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 292 «Міжнародні економічні відносини» галузі знань 29 «Міжнародні відносини» усіх форм навчання / Укл. Вербицька Г.Л., Н.І. Кара. – Львів: Видавничий центр кафедри ММП ІНЕМ Національного університету «Львівська політехніка». № 8655 від 28.03.2019 р. – 30 с. 4. Стройко Т.В. Міжнародні організації: Навч. посібник/ Т.В. Стройко. - К.: Кондор-Видавництво, 2015.-250 с. 5. Kozak. Modern methodology for the analysis of international economic relations: ethno-cultural features. EcoSoEn, Scientific Journal Economics, Social and Engineering Sciences Year 3, Nr.1-2/2020. 6. Кара Н. І. Міжнародні організації та транснаціональні корпорації: навчальний посібник / Н. І. Кара, Л. П. Сай, О. О. Пшик-Ковальська, І. С. Процик. – Львів: Растр-7, 2022. – 316 c. (рекомендовано методичною комісією – № 63 від 23.05.2022 р.). 7. Міжнародні організації та транснаціональні корпорації: Лисицький В. М., Чухрій О. В., Коваленко В. О. - К.: Центр навчальної літератури, 2024. 8. International Organizations and Transnational Corporations: Rugman M., Dohse D., Mudgett M. - Pearson, 2024. 9. Global Business and Multinational Corporations: Dunning J. H., Kundu S. K., Rugman M. - Routledge, 2023.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).