Цивільне право , частина 1

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.026
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: В.З. Чорнописька, М.В. Парасюк
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання (ПР): ПР2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв’язання; ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми; ПР15. Демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм фундаментальних галузей права; ПР16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів; ПР17. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки; ПР18. Готувати проекти необхідних актів застосування права відповідно до правового висновку зробленого у різних правових ситуаціях; ПР19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях; ПР20. Знати категоріальний апарат юридичної науки; ПР21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини; ПР23. Аналізувати і правильно застосовувати норми матеріального та процесуального права; ПР29. Аналізувати ситуативні фабули та вирішувати юридичні задачі. Комунікація (КОМ) КОМ4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення; АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики; АіВ4. Здатність демонструвати розуміння чинного законодавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни Цивільне право, частина 2 Цивільний процес Сімейне право Земельне право
Короткий зміст навчальної програми: Зміст навчальної дисципліни «Цивільне право» становить загальна характеристика цивільного права як галузі права, цивільне законодавство, нормативні та наукові положення про цивільні правовідносини, юридичні особи як суб'єкти цивільних правовідносин, об'єкти цивільних прав, правочини, недійсність правочинів, представництво та довіреність у цивільному праві, здійснення та захист суб’єктивних цивільних прав, цивільно-правова відповідальність, строки (терміни) у цивільному праві, позовна давність, особисті немайнові права фізичної особи, захист особистих немайнових правправо власності як основний вид речових прав, набуття права власності, припинення права власності, право приватної власності фізичних осіб, право приватної власності юридичних осіб, право державної та комунальної власності, право спільної власності, захист права власності, загальні положення про право інтелектуальної власності, авторське право і суміжні права, патентне право, правові засоби індивідуалізації учасників цивільного обороту товарів і послуг, інші об’єкти інтелектуальної власності.
Методи та критерії оцінювання: Формами та засобами контролю вивчення навчальної дисципліни є: 1) опрацювання лекційного матеріалу; 2) усне опитування на практичних заняттях; 2) виконання та захист індивідуального науково-дослідного завдання; 3) робота в групі на практичних заняттях; 4) екзамен. В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекційні заняття, «активні» практичні заняття з елементами «ділової гри» тощо. Для формування умінь та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); практичні (проведення експерименту, практики); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький. Перевагою продуктивних методів є: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС Львівської політехніки, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації, спрямовані на активізацію і стимулювання навчально-пізнавальної діяльності студентів. Основними маркерами організації освітнього процесу з навчальної дисципліни є формування компетентностей, розвитку компетентностей, перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей, корекції основних компетентностей, комбіновані, інтерактивні, інтегровані заняття (заняття «дискусійна група», заняття з навчанням одних студентів іншими), заняття формату «прес-конференції», ділові ігри, форуми, брифінги, квести, тощо. Контроль результатів навчання студентів є складовою навчального процесу, який проводиться з метою встановлення відповідності результатів навчання студентів вимогам освітніх програм. Основними видами контролю результатів навчання студентів є поточний та семестровий контроль. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни для студентів денної форми навчання складається з оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену. Під час контрольних заходів застосовується система об'єктивної оцінки знань, навичок та умінь, зокрема, з використанням інноваційних технічних засобів, інтерактивних платформ. Зокрема, студенти мають змогу розв’язувати тестові завдання з у мережевому електронному навчально-методичному комплексі через мережу Інтернет у Віртуальному навчальному середовищі (ВНС) Львівської політехніки. Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни. Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо. Поточний контроль проводиться з метою вияснення готовності студентів до практичних занять у таких формах: фронтального стандартизованого усного опитування студентів за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц - опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх студентів або вибіркове опитування частини присутніх. Самостійна та індивідуальні робота студентів передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни, свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну літературу і нормативну базу, планувати власну роботу. Самостійна робота студента - це робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчальними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, доповідей, рефератів тощо. Самостійна робота студента є основним засобом оволодіння навчальним матеріалом у час, вільний від обов’язкових навчальних занять. Зміст самостійної роботи студента над конкретною дисципліною визначається навчальною програмою дисципліни, методичними матеріалами, завданнями та вказівками викладача. Самостійна робота студента над засвоєнням навчального матеріалу з дисципліни може виконуватися у бібліотеці вищого навчального закладу, комп’ютерних класах, у домашніх умовах. Студентам також рекомендується для самостійного опрацювання відповідна наукова література, періодичні видання, електронні ресурси. До основних форм самостійної та індивідуальної роботи з дисципліни відносяться: 1) опрацювання лекційного матеріалу; 2) написання реферату; 3) підготовка до екзамену. Опрацювання лекційного матеріалу починається з детального розбору конспекту лекцій. На даному етапі треба розібратися в сутності кожного поняття і положення, домагатися розуміння логічного змісту формулювань. При цьому використовується основна і додаткова література. У разі потреби треба звернутися за консультацією до викладача. Написання реферату (під керівництвом викладача) дає змогу студентам опанувати навичками добору і самостійної роботи з літературними та іншими джерелами, а також, на ґрунті вивченого, узагальнення, систематизації й аналізу матеріалу, робити відповідні висновки. Крім того, під керівництвом викладача проводяться консультації щодо найскладніших питань навчальної програми, контроль семестрових робіт та інших видів завдань самостійної роботи студента. Підсумковий (семестровий) контроль передбачає: тестові завдання різних рівнів складності, казусні завдання (задачі), теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування); письмову та усну компоненти. Формою семестрового контролю результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр є екзаменаційний контроль, який проводиться у формі екзамену за накопичувальною системою в терміни, передбачені графіком навчального процесу. Екзамен з навчальної дисципліни проводить лектор за можливою участю асистента чи іншого викладача, який проводив практичні заняття з дисципліни. Під час семестрового контролю, перед складанням екзамену з навчальної дисципліни, викладач проводить для студентів консультацію. Методи діагностики знань, за допомогою яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни, наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та екзаменаційний контролі. Критерії оцінювання результатів навчання студентів денної форми навчання. Максимальна оцінка в балах 100 Поточний контроль (ПК): усне опитування – 35 балів; виступ на практичних заняттях ( реферат) – 5 балів; Разом за ПК – 40 балів. Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 50 балів; усна компонента – 10 балів. Разом за дисципліну 100 балів.
Рекомендована література: Базова: 1. Конституція України від 28 червня 1996 року (із змінами та доповненнями). База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення 22.08. 2021 р.). 2. Цивільний кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text (дата звернення: 22.09. 2021 р.). 3. Господарський кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text (дата звернення 22.08. 2021 р.). 4. Цивільний кодекс України: науково-практичний коментар. Т.1: Загальні положення. Особи. За ред. проф. І. В. Спасибо-Фатєєвої. Харків: ЕКУС, 2020. 928 с. 5. Збірник постанов Пленуму Верховного Суду України з цивільних справ (1972–2017 роки). Упоряд.: В.І. Борисова, І.П. Жигалкін, О.Н. Сибіга, П.В. Хотенець. Харків: Право, 2017. 546 с. Допоміжна: 1. Аванесян Г. М., Басенко Р. О. Цивільне право України (Загальна частина) : навчальн -методичний посібник. Полтава : ПІЕП, 2020. 199 с. 2. Васильєв С. В. Цивільний процес: Підручник. С. В. Васильєв. Київ: Алерта, 2019. 506 с. 3. Вахонєва Т.М. Авторське право і суміжні права Україні: навч. посіб. Київ: Центр Навчальної літератури, 2016. 564 с. 4. Галасюк В.В. Справедлива мінова вартість об'єктів в угодах купівлі-продажу, дарування і міни. Дніпро: АртПрес, 2017. 204 с. 5. Договір як універсальна форма правового регулювання: монографія. За заг. ред. проф. В. А. Васильєвої. Івано-Франківськ, 2016. 399 с. 6. Договірне право України. Особлива частина: навч. посіб. За ред. О.В. Дзери. Київ: Юрінком Інтер, 2018. 1199 с. 7. Договірне право України: навчальний посібник. Упоряд.: І.В. Тетарчук, Т.Є. Дяків. Київ: Центр учбової літератури, 2018. 259 с. 8. Майданик Р. А. Речове право України. Підручник. Київ:Алерта. 2019. 1092 с. 9. Право інтелектуальної власності : підручник. За заг. ред. О. І. Харитонової. Київ: Юрінком Інтер, 2019. 544 с. 10. Харитонов Є. О. Цивільне законодавство України (основні категорії, принципи та концепти). Нац. ун-т «Одес. юрид. акад.». Одеса: Фенікс, 2012. 339 с. 11. Харитонов Є. О., Харитонов О. І. Цивільні правовідносини: монографія. 2-ге, перероб. і доп. Одеса: Фенікс, 2011. 456 с. 12. Цивільне право України (загальна частина) (у схемах та таблицях): навчальний посібник. М. В. Парасюк, В. М. Парасюк, Н. М. Грабар. Львів: Растр-7, 2020. 364 с. 13. Цивільне право України: навч. посіб.: у 2 т. Ю.Ф. Іванов, О.В. Куриліна, М.В. Іванова. Київ: Алерта., 2018. Т. 2. 345 с. 14. Парасюк В.М. Механізм застосування цивільно-правової відповідальності до юридичних осіб публічного права. Науковий вісник публічного та приватного права. 2019. Вип. 2. Том 1. С. 99–104. 15. Кохановська О. Розвиток доктрини немайнових відносин в Україні. Право України. 2019. № 1. С. 93–104. 16. Особисті немайнові права особи: навчальний посібник. За ред. А. О. Дутко. - Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2021. 444 с. 17. Фесенко Є. Проблемні питання теорії та практики захисту особистих немайнових прав автора. NationalLawJournal: TheoryandPractice. 2017. № 3 (25). С. 80–84. 18. Харченко Г. Основи речового правав цивільному кодексі України. Підприємництво, господарство і право. 2019. № 6. С. 57–61. 19. Гудима М. М. Актуальні проблеми переходу речових прав на чужі речів доктрині цивільного права. Право і суспільство.№ 1. 2020. С. 146–151. 20. Білецький Д. М. Способи припинення права приватної власності за цивільним законодавством України.дис.канд. юрид. наук:12.00.03. Національний університет «Одеська юридична академія». Одеса, 2018. 201 с. 21. Кушнерук Д. В. Правова природа та особливості правадержавної власності. Право та державне управління.2019. № 2 (35).Т. 1. С. 44–48. 22. Скляренко І. Поняття, ознаки та види комунальної власностіяк виду публічного майна. Актуальні проблеми правознавства.2019. Вип. 2 (18). C. 77–82. Інформаційні ресурси: http://portal.rada.gov.ua – офіційний сайт Верховної Ради України. http://www.president.gov.ua – офіційне Інтернет представництво Президента України. http://www.kmu.gov.ua/control – єдиний веб-портал органів виконавчої влади України. https://supreme.court.gov.ua – офіційний веб-сайт Верховного Суду. http://www.ccu.gov.ua/pls/wccu/indx – офіційний вебсайт Конституційного Суду України. http://www.vasu.gov.ua – офіційний веб-сайт Вищого адміністративного суду України. http://www.arbitr.gov.ua – офіційне Інтернет представництво Вищого господарського суду України. http://www.nbuv.gov.ua – Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського.http://www.lsl.lviv.ua/ - Львівська національна наукова бібліотека України імені В.Стефаника. http://vns.lp.edu.ua – Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка». http://www.nau.com.ua – Професійна правова система «МЕГА-НАУ». https://jurliga.ligazakon.net/ – Інформаційний онлайн проект «ЮРЛІГА».