Господарський процес
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.01.E.089
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: Х.М. Марич. І.І. Комарницька
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмі результати навчання:
Програмні результати (ПР):
ПР2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв'язання.
ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми.
ПР16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів.
ПР17. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки.
ПР19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях.
ПР21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини.
ПР23. Аналізувати і правильно застосовувати норми матеріального та процесуального права.
Комунікація (КОМ)
КОМ4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту.
Автономія і відповідальність (АіВ):
АіВ3. Здатність віповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики;
АіВ4. Здатність демонструвати розуміння чинного законодавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Господарське право, частина 1
Цивільний процес
Супутні і наступні навчальні дисципліни
Господарське право, частина 2
Короткий зміст навчальної програми: «Господарський процес» – навчальна дисципліна, що орієнтує студентів на вивчення порядку здійснення господарського судочинства в Україні. Вивчення дисципліни дозволить сформувати у студентів повне і об’єктивне уявлення про господарське процесуальне право, як галузь права, досудове врегулювання господарських спорів, учасників господарського процесу, юрисдикцію та повноваження господарських судів, позовне провадження, розгляд справи по суті, перегляд судових рішень в апеляційному та касаційному провадженнях. Засвоєння студентами основних положень цієї навчальної дисципліни є необхідною умовою формування кваліфікованих фахівців, зокрема, майбутніх адвокатів, юрисконсультів, суддів, нотаріусів, прокурорів тощо.
Методи та критерії оцінювання: Форми і методи навчання. В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах.
Для формувань уміння та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає пред’явлення готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький.
Засобами діагностики знань (успішності навчання, якісних та кількісних показників) виступають: проведення поточного контролю знань студентів, виконання індивідуальних науково-дослідних завдань, контрольної роботи.
Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з навчальної дисципліни. Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, розв’язання ситуативних завдань, підготовку доповідей, повідомлень, аналітичних матеріалів тощо.
Семестрова оцінка з навчальної дисципліни для студентів денної форми навчання складається з суми оцінок поточного контролю результатів навчання упродовж семестру.
Поточний контроль проводиться з метою виявлення готовності студентів до занять у таких форм: фронтального стандартизованого усного опитування студентів за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; розв’язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц-опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх студентів або вибіркове опитування частини присутніх.
Самостійна та індивідуальні робота студентів передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни, свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну літературу і нормативно-правову базу, планувати власну роботу.
Самостійна робота студента – робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, рефератів.
При написанні контрольної роботи студенти повинні продемонструвати вміння самостійно аналізувати матеріал та аргументовано розкривати питання контрольної роботи. Під час висвітлення питань контрольної роботи, студенту слід попередньо вивчити відповідні навчальні матеріали з навчальної дисципліни, а також відповідні нормативно-правові акти та спеціальну літературу. Контрольну роботу студент виконує за варіантом, номер якого відповідає порядковому номеру студента у списку академічної групи. Обсяг контрольної роботи – не менше 18 аркушів зошиту, або 15 сторінок формату А4 (Times New Roman, 14 шрифт,1,5 інтервал).
Виконання індивідуальних науково-дослідних завдань включає складання кросвордів, тестів, бібліографічного опису спеціальної правової літератури, фахових видань, а також написання під керівництвом викладача наукових доповідей. Теми індивідуальних науково-дослідних завдань студенти погоджують з викладачем.
Метою підготовки індивідуального завдання у формі наукових доповідей є набуття студентом поглиблених знань з предмету; набуття вміння аналізувати літературні джерела, що відображають сучасні наукові досягнення в галузі вивчення дисципліни; вміння самостійно працювати з науковими джерелами і давати їм належну власну оцінку.
Критерії оцінювання результатів навчання студентів денної форми навчання
Розподіл балів у 100 – бальній шкалі
Поточний контроль (ПК):
Відповіді на практичних заняттях – 45;
Індивідуальні завдання (складання кросвордів, тестів, бібліографічного опису спеціальної правової літератури) – 30; Контрольна робота – 10;
Наукова доповідь – 15.
Разом за дисципліну - 100.
Рекомендована література: Базова:
1. Господарський кодекс України від 16 січня 2003 р. № 436-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 18, № 19-20, № 21-22. Ст.144.
2. Господарське процесуальне право : навчальний посібник для студентів спеціальності 081 «Право» уклад. С. І. Бевз. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. 103 с.
3. Господарський процесуальний кодекс України від 6 листопада 1991 р. № 1798-XII. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 6. Ст.56.
4. Іванюта Н.В., Ніколенко Л.М. Господарське процесуальне право України: підручник. К. : ВД Дакор. 2020. 276 с.
5. Кодекс України з процедур банкрутства від 18 жовтня 2018 р. № 2597-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2019. № 19. Ст.74.
6. Кодекс України з питань банкрутства. Науково-практичний коментар за ред. К. Чижмарь. Професіонал 2021. 314 с.
7. Конституція України від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
8. Короєд С.О. Господарського процесуального кодексу України. Станом на 22.02.2021 р. наук.-практ. комент. Професіонал 2021. 412 с.
9. Постанови Пленуму Верховного Суду в господарському судочинстві. Упорядник Вереша Р. В. К.: Алерта, 2021. 434 с.
10. Про виконавче провадження : Закон України від 2 червня 2016 року № 1404-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 30. Ст.542.
11. Про міжнародне приватне право : Закон України від 23 червня 2005 року № 2709-IV. Відомості Верховної Ради України. 2005. № 32. Ст.422.
12. Про міжнародний комерційний арбітраж : Закон України від 24 лютого 1994 р. № 4002-XII. Відомості Верховної Ради України. 1994. № 25. Ст.198.
13. Про судоустрій і статус суддів : Закон України від 02 червня 2016 р. № 1402-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 31. Ст.545.
14. Про третейські суди : Закон України від 11 травня 2004 р. № 1701-IV. Відомості Верховної Ради України. 2004. № 35. Ст.412.
15. Цивільний кодекс України від 16 січня 2003 р. № 435-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. №№ 40-44. Ст.356.
Допоміжна:
1.Беляневич В. Е. Господарський процесуальний кодекс України : (із змінами і допов. станом на 1 лип. 2011 р.) : наук.-практ. комент. 3-є вид., переробл. і допов. К. : Юстініан, 2011. 1160 с.
2. Васильєв С. В. Довідник з підготовки до судового розгляду окремих категорій господарських справ. Х. : Еспада, 2013. 560 с.
3. Господарський процес. Практикум : навч. посіб. Андрієвська Л. О. та ін. Дніпро : Біла К. О. [вид.], 2018. 191 с.
4. Господарське процесуальне право (у схемах і таблицях) : навч. посіб. за ред. Н. В. Никитченко. Чернігів : Десна Поліграф, 2019. 439 с.
5. С. Л. Дембіцька, Н. М. Зільник. Господарський процес : навч. посіб. Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2018. 267 с.
6. Збірник законів України в господарському судочинстві. упоряд. Баран О. І. та ін. Тернопіль : Осадца Ю. В. [вид.], 2019. 289 с.
7. Іванюта Н.В. Функції господарського процесуального права: теоретико-практичні аспекти. Монографія. Одеса : Фенікс, 2018. 514 с.
8. Мелех Л.В. Господарський процес: підручник. Львів: ЛьвДУВС, 2016. 368 c.
9. Науково-практичний коментар Господарського-процесуального кодексу України. за заг. ред. Короєда С.О. К. : Видавничий дім «Професіонал», 2018. 400 с.
10. Новели господарського процесуального законодавства. Позовне провадження. навч. посіб. Брус І. І. та ін. Київ : Нац. акад. прокуратури України, 2019.186 с.
11. Постанови Пленуму Верховного Суду в господарському судочинстві: Збірник : станом на 01 берез. 2018 р. упоряд. Р. В. Вереша. Київ : Правова Єдність : Алерта, 2018. 397 с.
12. Світличний О. П. Господарський процес : підручник. К. : НУБіП України, 2018. 342 с.
13. Ступник Я.В., Коблик М.В. Господарський процес: ключові теоретичні аспекти та зразки господарських процесуальних документів. Київ : Гуляєва В. М. [вид.]. 2019. 312 с.